4 månader och vaknar 1 gång i timmen på natten
Hejsan! Min son är nu lite mer än 4 månader och har enda sedan han föddes sovit väldigt oregelbundet. Vissa perioder vill han inte sova mer än 30 minuter x 2 sovpass och andra perioder kan han sova flera timmar i sträck 2 gånger under dagen. Nu till det som är lite kämpigare. Han brukar somna vid 19-tiden om kvällarna efter att ha ammat+ lite ersättning. Vaknar oftast vid 22-23 och vill äta igen och somnar sedan lätt om igen. 2 timmar senare vaknar han igen och vill äta och somnar åter om lätt. Efter detta så vaknar han oftast 1 gång i timmen. Ibland lyckas jag få honom att somna om med nappen men det blir nästan alltid att jag får ta upp honom. Det är oftast bara bröstet som kan trösta då. Vår Bvc-sköterska trodde att han kunde behöva mer mat under dagen då han en period var väldigt grinig och svårmatad. Jag erbjöd då ersättning 3-4 /dagen efter amningen men det har inte gjort någon skillnad för sömnen. Nu ammar han utan problem igen så ger bara ersättning innan läggdags då han brukar vilja ha det. Han ökar i vikt som han ska och är frisk. Visst lite hosta och litelite snorig, men inget som verkar störa honom. Han har fingrat en hel del i munnen sedan han var 3 månader och han dreglar ju en hel del emellanåt. Gillar att bita på allt med. Kan det vara så att det är tänder på g och att det stör sömnen? Han har nämligen sovit med 3-4 uppvaknandet innan och sedan ett tag tillbaka är det betydligt fler! Vad kan det annars vara? Vet inte riktigt vad jag ska göra. Vissa gånger äter han intensivt när jag tar upp honom andra gånger äter han bara lite och somnar om. Jag hoppas att någon blir klok på vad jag har skrivit och kan ge lite tips!:)