• Anonym

Rädd för grannen

Usch,,kanske dumt att skriva..Men jag reagerar så kraftigt mot just vår granne..Det är en medelålders man,,som beter sig så himla sjukt..
    Vi bor i hyreslägenhet och han har flyttat in för ca tre månader sedan..Problemet är att jag har sett han stå med kikare tre gånger när jag varit ute med hunden..rakt ned på mig..Så fort jag ser så vinklar han persiennen..
    Nu under sommaren har han alltid balkong dörren öppen och så fort jag och sambon skall fika så hör man hur han kommer ut och lyssnar förmodligen till vår samtal...Värre är när jag ligger och solar på dagarna..man hör konstiga ljud uppifrån..Blää!!
    Jag rädd för honom..för han ger mig så konstiga blickar..Mörka liksom..
    Två gånger,,när jag kommit hem med hunden och precis stuckit nyckeln i låset så har jag sett i ögonvrån hur han lurar i trappuppgången..Han står alltså där och glor..
    En annan gång var jag ute med hunden mitt i natten..det var mörkt ute. Han hade diarre och sambon var inte hemma..då följde han efter mig..
    Känns så himla obehagligt..
    Har pratat med sambon om detta men han viftar bara bort det och säger att killen skulle aldrig göra något mot mig..för vi är ju grannar..Men tänk om han är konstig? vem vet?
    Jag vill nu flytta ifrån den lägenhet jag älskar så mycket..bara pga av den här karlen..
    Jag pratade med en granntjej vi bjöd in på fest..och hon sade att han kallat henne för..Babe en gång..Hon känenr honom inte ens och har aldrig hälsat..
    Vidrigt om han ligger på balkongen och runkar när jag solar..Usch!

• Svar på tråden Rädd för grannen
  • mialotta

Kan du inte ta kontakt med din hyresvärd och se om det finns några klagomål mot honom. Det kan hända att de har honom under uppsikt och då uppskattar din redogörelse.

• monya

precis som mialotta säger, kolla upp karln...

jag skulle kolla med skatteverket o alla andra myndigheter.

• lilla rosen

Be din kille konfrontera grannen och hota med polisanmälan. Om grannen glor på dig med kikare så är det egentligen förbjudet. Det är att göra intrång i det privata eller vad man ska kalla det. Allt annat han gör i sin lägenhet kan du inte göra något åt. Att han förföljer dig är också fel. Han går då för långt. Jag vet att lagen är lite luddig när det gäller detta men någonstans går det ju en gräns.
    Varför inte prata med polisen?

• Glad i hågen

Usch vad obehagligt! Jag skulle nog sluta sola, men det är ju inte meningen att man ska behöva!

Vi hade en granne som visade sig vara fönstertittare. Det var himla obehagligt när man insåg att han stod och spionerade på oss i mörkret. Är det vilken knäppgök som helst så kanske man kan vifta bort det på ett annat sätt, men när det är GRANNEN, vad gör man då? Man ses ju i trappuppgången och sådär...

Fy!

Jag har inget annat råd att ge dig än att lyssna på din intuition och var försiktig. Jag vill inte skrämma dig men de flesta våldsbrott begås av personer som inte är vilt främmande...

• Anonym

Nej,,det är ju precis det jag tänker på med..Våldbrott brukar ju förknippas med att man har någon form av relation..Känns som om jag är bevakad..och jag känenr mig så kränkt..äcklad..Övergrepp känsla,,på någotvis..
    Men jag slutar inte sola..det senaste har jag min compact disc med..vill inte höra om han är på sin balkong..Han jobbar heller inte..han är hemma hela dagarna..
    Men det är inte kul längre att gå ut med hunden,,man blir ju skrajj för det här med trappuppgången..och tidigare brukade jag ta en genväg genom källaren..det gör jag inte längre..
    Mår så jäkla dåligt,,,och kollar på nya lägenheter varje dag..men vi bor så himla fint..nära strand,,nära cetntrum, nära till park för hunden..allt är perfekt..eller snarare var!!

• mialotta

Jag vill inte skrämma dig men om han följer efter dig när du är ute med hunden kommer lite tips här:

Är du ute och går en sen kväll och du är rädd att han följer efter dig så ha nycklar i handen med några nycklar som sticker fram. Det gör ont att få nycklar slagna i ansiktet.
    Peppar är också smärtsamt att få i ögonen samt att det ger lite försprång att komma undan.
    En storlek större ficklampa kan fungera som en batong. Den gör ont att bli slagen med.
    Om du har en stryplänk på kopplet och hunden är lös är där nåt att ha som försvar.
    Ha alltid med mobiltelefon när du går ut.

Det är som prillan säger att de flesta våldsbrott begås av någon i närheten eller i bekantskapskretsen.
    Försök övertala din pojkvän så att han förstår att det är allvar.

• Tindrande

det låter läskigt det där tycker jag. Man ska lyssna på sin inre röst!!!
    Tycker också du kan ta kontakt med din hyresvärd, och prata allvar med din sambo, så han förstår din oro.
    Det är ju inte du som ska flytta, för du har ju inte gjort nåt.

Lycka till!

• Anonym

Måste fråga. Ringer man skatteverket då, säger hans namn och de ger ut information om hans bakgrund? Gör de verkligen det?
    Ska ringa till företaget som äger fastigeheten och kolla..Men han kan ju inte bli vräkt pga av indicier..

• Kajsan

Nästa gång han spejar på dig med kikare så tycker jag att du ska ringa polisen och berätta det, ignorerar de det så ring ALLA gånger han gör så.
    Det är inte ok att bete sig på det sättet!
    Du ska inte behöva flytta, det är han som borde flytta, in i skogen eller nåt

Lycka till!

• Anonym

Ring hyresvärden, min kompis mamma blev vräkt från sin lägenhet som hon bott i över 30 år för att grannarna var rädda för min kompis syster. Mamman är lugn men himla pratglad men systern är "lite" psykiskt sjuk och kunde komma dit och ställa till bråk, med mamman (inte grannarna) så hon var tvungen att flytta. Det är ju inte samma sak men ändå...

• Pix

Jag tycker oxå att du/ni ska prata med hyresvärden. Berätta allt för honom+be honom kolla upp den här mannen. Tala om att fler grannar reagerat på mannen. Fy vad läskigt,hoppas att det löser sig till det bästa för er.
    Kram

• cillidi

Vad äckligt! Prata med polisen och hyresvärden.
    Hoppas det ordnar sig.

Svar på tråden Rädd för grannen