• tessum

Löneutmätning hos Kronofogden, vad menas?

Jag har en vän som precis fått resultatbrevet från KF om löneutmätning och vi försökte förstå vad de menade i brevet.

Kommer inte ihåg precis vad som stod eller vilka summor men det var något liknande med

arbetsgivaren ska från inkomsten dra av
    1500 kr per månad

Arbetstagaren har rätt att behålla efter avdrag
    5000 kr per månad

Löneuträkningen är gjord på hennes grundlön så ofta får hon flera tusen mer än just de summorna. Hur mycket kommer KF att ta då?

Jag tolkar det som att de kommer att "ta" allt över 5000. Tjänar hon 10 000 så drar de
    5 000

Hon tolkar det som att de drar 1500 /månad. Tjänar hon 10 000 så får hon behålla 8500kr

Så hur ligger det till?

• Svar på tråden Löneutmätning hos Kronofogden, vad menas?
  • Fokus1

Ju mer de drar sanabbar blir hon av med skulden

• Anonym

Jag tolkar det som att de ska dra 1500 kr. OM den summan gör att hon hamnar under 5000kr/månad så minskar avdraget så att hon har minst 5000kr kvar.

• Foxy79

Det belopp som heter förbehållsbelopp får hon behålla. Allt utöver det tar KF och betalar hennes skulder med. Alltså får hon behålla 5000 kr. Vet att det stämmer eftersom jag precis varit där... Skönt när det är klart.

• tessum

Tack för svaren!

Jag kan verkligen ingenting om sådant här, och det är egentligen inte mitt problem men när vi pratat om det igår så började jag fundera på hur det verkligen låg till.

Fokus1: Självklart! Men hon har inte valt att hamna i den sitsen själv så hon vill gärna ha lite pengar över till att tex fara på semester med sina barn mm.

• Anonym (wait)
    tessum skrev 2011-11-24 07:22:30 följande:
    Oj, två olika svar. Nu är vi tillbaka på ruta 1 Obestämd
    Du får vänta på att  t ex "Waldo" vaknar och ser tråden så får du ett svar som är korrekt
  • elmadumle

De kommer att dra 1500 kr. Mannen har också ett sånt beslut där det står att de ska dra ett belopp och han ska få behålla ett belopp. Jag ringde och frågade vad de menar och svaret var att de drar den summan som står oavsett om han jobbar extra och tjänar mer, får bonus eller semesterersättning.

• Sweet life

Dem drar 1500kr!

Eftersom det är från hennes grundlön, självklart kan hon ju välja att betala in mer om hon har möjlighet...

• Anonym

Jag har också haft löneutmätning och då fick jag behålla det minsta beloppet. Jobbade jag över eller nåt så gick det till KF. Så i mitt fall hade det blivit att allt utöver 5000kr gick till KF.

• tessum

Men vad olika det kan vara.

Jag tror att hon "skäms" för mycket för att våga ringa och fråga kf vad som menas.

Hennes ex hade gjort 2 bilstölder när han var 18 och blev dömd att betala skadestånd vilket han inte kunde så när de träffades (han var då 25 och hon 23) hade han betalningsanmärkningar. Därför stod alla deras räkningar på henne (hyra, bil, bådas mobilabonnemang, el, bredband ... ja allt) på henne. Efter 6 år ihop så träffade han en ny och stack utan att berätta något till henne innan så hon hann inte hitta billigare boende, säga upp abonnemang och liknande utan stod helt plötsligt själv ensamstående och mammaledig med deras yngsta barn.

Inte nog med att han stack. Han tömde hennes sparkonto och barnens sparkonton + att han tog flera sms lån i hennes namn. Hon anmälde honom men det gick inte att göra något eftersom telefonen var registrerad på henne och pengarna togs ut från ett gemensamt konto. Ord stod mot ord om vem som tagit lånen.

• Anonym (24)

Har också utmätning, jag får behålla allt över utmätningsbeloppet, har även kollat med kfm och lönekontoret. Beslutet i ts är exakt formulerat som mitt.

• Waldo
    Anonym (wait) skrev 2011-11-24 07:31:43 följande:
    Du får vänta på att  t ex "Waldo" vaknar och ser tråden så får du ett svar som är korrekt
    Hahaha, Waldo har faktiskt semester för att pynta och handla julklappar.

Det betyder att hon får behålla 5000:- varje månad, vad hon än tjänar.
    Det är alltså hennes förbehållsbelopp.

1500:- är beräknat vad man kommer att kunna dra.
    MEN, finns det månader när lönutbetalningen är större så kommer också utmätningen regleras så att den blir högre.
    Det innebär dock att hon alltid kommer att få behålla 5000:- varje månad

Sedan finns det undantag från detta, det finns pengar man får behålla utöver utmätningen
    Tex semesterersättning
    Det har även hänt att vissa arbetsgivare gjort lite fel med övertidsberäkning och annat och låtit personen behålla det.
    Att det kan uppstå sådna här fel beror på att det inte är KFM som sköter utmätningarna utan arbetsgivaren och dom är inte alltid helt insatta i lagens detaljer
  • Anonym (24)
    Waldo skrev 2011-11-24 10:25:32 följande:

MEN, finns det månader när lönutbetalningen är större så kommer också utmätningen regleras så att den blir högre.

Sedan finns det undantag från detta, det finns pengar man får behålla utöver utmätningen
    Tex semesterersättning
    Det har även hänt att vissa arbetsgivare gjort lite fel med övertidsberäkning och annat och låtit personen behålla det.
    Att det kan uppstå sådna här fel beror på att det inte är KFM som sköter utmätningarna utan arbetsgivaren och dom är inte alltid helt insatta i lagens detaljer
    Det beror på vad som står i beslutet, enligt kfm har jag rätt att behålla all övertidsersättning, då har jag pratat med två olika handläggare på kfm. Det finns beslut där man inte tillåter detta, detta enligt dom på kfm i varje fall.
  • elmadumle
    Waldo skrev 2011-11-24 10:25:32 följande:

Tex semesterersättning
    Min man får behålla det han tjänar när han jobbar över, det frågade jag kf om och det är helt ok så länge det inte upprepas månad efter månad osv då kan de ev räkna om.
  • Waldo
    Anonym (24) skrev 2011-11-24 10:40:37 följande:
    Det beror på vad som står i beslutet, enligt kfm har jag rätt att behålla all övertidsersättning, då har jag pratat med två olika handläggare på kfm. Det finns beslut där man inte tillåter detta, detta enligt dom på kfm i varje fall.
    Precis som jag skrev så finns det undantag på detta.
    Men nu var det ju inte det TS frågade om och det var ju inte det beslutet TS hade fått,
  • Waldo
    elmadumle skrev 2011-11-24 13:08:09 följande:
    Min man får behålla det han tjänar när han jobbar över, det frågade jag kf om och det är helt ok så länge det inte upprepas månad efter månad osv då kan de ev räkna om.
    Här är tex ett undantag
  • Anonym (24)
    Waldo skrev 2011-11-25 21:10:59 följande:
    Precis som jag skrev så finns det undantag på detta.
    Men nu var det ju inte det TS frågade om och det var ju inte det beslutet TS hade fått,
    När jag pratade med kfm om detta, så sa det att det var det normala, att man hade ett max fast belopp och dra varje månad. Jag frågade efter en liknande tråd som varit här innan.

Övertid är det normala att man får behålla. Det är endast vid undantagsfall man beslutar att allt över ett visst belopp skall dras.
  • Waldo
    Anonym (24) skrev 2011-11-25 22:37:12 följande:
    När jag pratade med kfm om detta, så sa det att det var det normala, att man hade ett max fast belopp och dra varje månad. Jag frågade efter en liknande tråd som varit här innan.

Övertid är det normala att man får behålla. Det är endast vid undantagsfall man beslutar att allt över ett visst belopp skall dras.
    Ja, det är det normala, eftersom dom flesta har en fast månadslön.

Men om du läser TS så är förutsättningarna för hennes utmätning lite annorlunda.
    Hon har en lön som flexar mycket, det kan vara för att hon jobbar mycket ob, är försäljare eller jobbar på accord. tex.
    Då är också förutsättningarna för utmätning annorlunda och svaret blir annorlunda
  • arianne03
    tessum skrev 2011-11-24 07:21:06 följande:
    Tack för svaren!

Jag kan verkligen ingenting om sådant här, och det är egentligen inte mitt problem men när vi pratat om det igår så började jag fundera på hur det verkligen låg till.

Fokus1: Självklart! Men hon har inte valt att hamna i den sitsen själv så hon vill gärna ha lite pengar över till att tex fara på semester med sina barn mm.
    Fast oavsett hur hon hamnat där så är det väl bäst att försöka bli av med skulderna så fort som möjligt? Då är det kanske inte så jättesmart att prioritera att åka på semester med barnen? Barn har ju oftast kul även om man inte lägger ner en massa pengar på resor.
Svar på tråden Löneutmätning hos Kronofogden, vad menas?