• Polly

Illamående av magkatarr?

Ni som har magkatarr , brukar ni bli illamående?  Jag har nu dom senaste veckorna mått illa i stort sett varje dagGråter  Det flyger liksom på mig, blir så illamående att jag känner mig kräkfärdig. Tar ett par tabletter (pepcid och novalucol) och det brukar släppa efter en stund. men det är ju så jobbigt att må så här illa varje dag. Hur gör ni? Vad har eran eventuella läkare sagt till er? jag är uppriktig så jäkla trött på detta nu, har haft det så i flera år.

• Svar på tråden Illamående av magkatarr?
  • Annemone

Prata med din läkare om annan medicin.Omeprazol exempelvis funkar här.

• Mundungus

Säger sin Annemone: Tala med din läkare. Det är din magkatarr som gör att du mår illa. Magens slemhinna blir irriterad och det i sig "triggar" ett illamående. Be om en ordentlig undersökning om varför du har din magkatarr och en bra medicin. Omeprazol är bra men det finns flera likande preparat som brukar fungera mycket bra.

• Polly
    Mundungus skrev 2011-11-24 11:05:17 följande:
    Säger sin Annemone: Tala med din läkare. Det är din magkatarr som gör att du mår illa. Magens slemhinna blir irriterad och det i sig "triggar" ett illamående. Be om en ordentlig undersökning om varför du har din magkatarr och en bra medicin. Omeprazol är bra men det finns flera likande preparat som brukar fungera mycket bra.
    Jag vet att jag borde göra en gastroskopi, men jag vågar inteSkäms Jag är så jäkla rädd för att jag ska kräkas. Det är över på ett par minuter har dom som gjort det sagt......kanske värt att slippa må så här.
  • Mundungus

Det är helt klart värt det. Har gjort 2 gastroskopier....De bedövar svalget med en spary(av typen tandläkarbedövning) och det känns lite spännande. Men sen är det "bara" att svälja slangen - så fort den passerat svalget så mådde i alla fall inte jag illa av den - lite obekvämt var det men som sagt - väldigt klart värt det!

• Polly
    Mundungus skrev 2011-11-24 12:47:23 följande:
    Det är helt klart värt det. Har gjort 2 gastroskopier....De bedövar svalget med en spary(av typen tandläkarbedövning) och det känns lite spännande. Men sen är det "bara" att svälja slangen - så fort den passerat svalget så mådde i alla fall inte jag illa av den - lite obekvämt var det men som sagt - väldigt klart värt det!
    åh, jag önskar jag kunde ta mod till mig. Tänk om dom hittar ngt som är lätt att göra ngt åt, så hade jag sluppit detta sedan. Vet att det finns en kamera man kan svälja, men jag vet inte om det är för att undersöka tarmen eller om det skulle funka till detta också.
  • sissily

Om du talar om att du tycker det känns otäckt kan du få lugnande innan en gastroskopi.

• Mundungus

Kameran kan ev funka till detta oxå - men den är främst för att titta igenom tarmarna(och den är DYR så tror nog sjukhusena gärma undviker den). Bäst är ändå gastroskopi för då kan de ta prover när det ändå håller på. Tar man kameran och sen ser något så får man i alla fall gå in med ett gastroskop och då har man ju gjort två jobbiga undersökningar istället för en.......

• Polly
    sissily skrev 2011-11-24 12:56:05 följande:
    Om du talar om att du tycker det känns otäckt kan du få lugnande innan en gastroskopi.
    Jag vill ju gärna inte ta lugnade heller, jag har emetofobi som är fobi mot kräk. Så allt som kan framkalla det är liksom big no no för mig. Suck , måste kanske försöka iallafall.
  • Annemone
    Polly skrev 2011-11-24 17:32:48 följande:
    Jag vill ju gärna inte ta lugnade heller, jag har emetofobi som är fobi mot kräk. Så allt som kan framkalla det är liksom big no no för mig. Suck , måste kanske försöka iallafall.
    Du kan ju även kräkas av magkatarr...
  • Polly
    Annemone skrev 2011-11-24 17:58:42 följande:
    Du kan ju även kräkas av magkatarr...
    japp, det är jag mycket medveten om. Kan ju inte ens komma ihåg alla gånger jag fått panikångest för att jag mått så fruktansvärt illa.
  • mrsplupp

hey en till med kraftig magkatarr och emetofobi!
    jag fick lov att göra gastro pga av magkatarren och magsår.
    jag krävde att få lätt narkos för att jag har just spyfobi.
    det har man rätt till så det är bara att stå på sig.

sen vill jag tipsa om pisang pulver (bananpulver) det är det enda utöver medeciner som hjälper på mig.
    Nu äter jag ranitedin , samt gaviskon varje kväll och en sked bananpulver och jag tror det hjälper.
    Har haft denna magkatarrskov sedan augusti näst intill varje dag och sen jag börja med pisang pulvret så har det vart bra flera dagar i sträck =)
    alltid nåt!

• gjan

mår så illa efter måltid och vill kräkas vet ej vad det är Gråter

• mrsplupp
    Polly skrev 2011-11-24 11:19:01 följande:
    Jag vet att jag borde göra en gastroskopi, men jag vågar inteSkäms Jag är så jäkla rädd för att jag ska kräkas. Det är över på ett par minuter har dom som gjort det sagt......kanske värt att slippa må så här.
    du kan fålätt narkos under gastroskopin, det fick jag, då är man helt borta märker ingenting
    man måste inte själv svälja kameran utan de gör det åt en så borta ä man.
    stå på dig att du vill ha det, man har rätt till det!

Det är din magkatarr som gör att du mår illa...
    tyvärr måste jag bara påpeka att bara för att du gör gastro behöver de inte hitta något "fel"
    på mig hitta de några magsår som självläkt, men jag har haft magkatarr i 10 år.. får bara knapra medeciner som ändå inte hjälper när skoven sätter i gång...
    nu har jag haft ont i magen och mått illa i 10 månader snart.....flera gånger i veckan. =(

så se till att bli undersökt nu låt det inte gå för långt
  • Maddde70

Jag mår oxå illa nästan hela dagarna trots att jag äter pantoprazol, novaluzid, samarin allt man kan tänka sig men det hjälper inte! Vaknar varje natt med detta jobbiga oxå! Äter lätt som man ska! Vad gör man? Är denna tråden för gammal! Hur mår ni nu som skrivit för dessa åren! Mår ni fortfarande skit eller är ni bättre! Tacksam för svar

• lollo1973

min dotter lider av magkatarr, hon har ont i övre delen av magen, samt känner sig uppsvälld o rapningar, hon har ikväll ont o har kräkts några gånger sen kl 17, är det magkatarr el magsjuka

Svar på tråden Illamående av magkatarr?