• framtidstjej

önskar tips inför babysim!!!

Hej!
    Ska snart börja på babysim. Hur gör man bäst praktiskt med ombyte av sig själv/bebis. HAr ni andra tips om vad som är bra att tänka på eller saker att ha med sig!

• Svar på tråden önskar tips inför babysim!!!
  • Tess76

Jag har alltid haft med mig babyskyddet in i omklädningsrummet, då har jag kunnat göra iordning dottern först och satt henne i babyskyddet medan jag duschat och gjort mig iordning. Med napp och en leksak/bitring har det funkat jättebra och hon har varit nöjd.

• kirsikka

På våran babysim hade de bra skötplatser, skötbord, matstolar i plast även i duschen och sköt"vaggor" i duschen...allt man behövde. Men det som du behöver är baddukar, jag brukade ha 3 st., en för att svepa dottern i efter badet, en för att torka henne och en för mig själv.

Annars är det inte mycket du behöver, jag brukade ha lite babyolja med att smörja henne med. Mat om du inte ammar, för de blir hungriga efter. Varma kläder och en varm mössa speciellt nu på vintern att klä på efter.

• Sasson

Använder oxå babyskyddet. Köp en liten bit plastfrotté och lägg i så blir den inte blöt/nerkissad för hemfärden sedan. Ta med flera handdukar, jag brukar ha med fyra plus hennes badcape, då blir det oftast ngn över men bättre det.

Passa på att bada bubbelpool efteråt, ett sätt för bebben att varva ner. För alva gjorde det att duschen gick klockrent sen, utan bubbel skrek hon hela duschen

• menförhelvete

Finns det nånstans man kan köpa badblöja/ byxor förutom på babyland? Tänkte nånstans där man kan få dem billigare?

• JCA

menförhelvete: Ge-Kås i Ullared har för 50 kronor paret, Lindex brukar också ha nåt par man kan köpa. Dessutom finns det engångsbadbyxor iallafall på ica. De står bland blöjorna.

framtidstjej: Jag kan bara instämma i de övrigas inlägg. Dessutom brukar man oftast kunna hjälpas åt.

• menförhelvete

ok, det visste jag inte. Vad kostar dom där då?

• JCA

På Lindex? Jag vet inte riktigt men de är int eså dyra som de är på badhusen och i bebisaffärer iallafall.

• Fuzzy

www.barniallt.se kan man köpa badbyxa som är justerbar. Passar därför från 3mån till 3 år. Kostar 189+frakt men det är det kanske värt. Det blir ju dyrare om man ska handla på Babyland. Själv ska jag iväg och titta i shopen där vi ska gå på babysim. Vet inte hur deras ser ut ännu men den kostar 130:-.

• menförhelvete

majas mamma: Ska försöka lura med mej sambon från stockholm till ullared för att köpa badbyxor för 50 kr! =) Det blir dyra byxor!! fniss... Men skulle vara kul att åka dit.
    Tack för tipset, ska kolla på lindex oxå!

menade vad dom kostar att köpa på babysimmet som Tess skrev, men det spelar ingen roll, kollar på lindex istället!

• Tbulle

Många praktiskt tips har getts, men jag är intresserad av annat som rör babysimmet också så jag puffar i hopp om att någon har fler tips.

• Tess76

menförhelvete: 150 kr har byxorna jag köpt på babysimmet kostat.

Tbulle: det är bra om babyn har sovit och ätit innan babysimmet. Det är tröttsamt för dom små att "simma" så är dom redan trötta kan det bli lite jobbigt och inte så kul.
    Hm...har nog inga fler tips...

• Happy76

Se gärna till att mata bebben direkt när ni har badat, innan ni åker hem, för sen sover de ofta superlänge! Theo slukar alltid maten efter babysimmet och sover sen som en stock, ofta i tre timmar.

• Cillisen

Vi ska börja på babysim nu nästa vecka. Men där vi ska gå så får man köpa speciella badbyxor, man får väl inte ha vilka som helst? Å babyskyddet behöver man inte heller ta med, de har speciella plastmattor som bebisarna kan ligga på när föräldrarna duschar. Behöver man duscha barnet efteråt? Jag har hört att man inte behöver det.

• kios

Vi har gått på babysim hela hösten och det är så himla mysigt. Se till att bebis har tagit det lugnt innan. Sovit gott, ätit bra etc. Inga andra aktiviteter samma dag. Ta det lugnt när ni är i badhuset. Passa på att njut i det varma vattnet. Stressa inte iväg efteråt, det var det många som gjorde i vår grupp. Vänta gärna till sist med att duscha för då slipper du stressa och ha publik av ev. andra som köar till duscharna. Mata gärna bebis när ni fått på er blöja/något plagg så att hon/han inte är törstig. Då brukar de vara ganska nöjda och ligga och leka lite medans man själv kan göra sig i ordning i lugn och ro.
    Jag vet att det var en del i vår grupp som tog på sig sina badkläder hemma så att det gick lite fortare att byta om. Badbyxor behövs inte. Vi har använt vanliga bomulls-underbyxor till Nelli.
    De första gångerna vi gick på babysim visade inte Nelli så mycket vad hon tyckte om det. Hon var varken ledsen eller glad. Men efter några gånger skrattade och gurglade hon jättemycket och njöt av att flyta omkring. Hon hade väl vant sig antar jag.
    Ja, det var väl allt. Hoppas ni får det bra!

• Tess76

Cillisen: ja, det är speciella badbyxor som endel badhus kräver (men inte alla så det kan man ju kolla upp). Vi hade också skötbäddar som barnen kunde ligga på, men det var inte alla som var nöjda med det. Man bör duscha av babyn efteråt, så att man får bort kloret.

• JCA

Vårt badhus kräver inga speciella badbyxor, det räcker med bomullstrosor.

Vi brukar alltid bada på kvällen efter att vi har varit på babysim, Erik är så trött efteråt så det är bara jobbigt att duscha då. Före badet behöver man inte bada barnen.

• Cillisen

Tess76:
    Okey, jag tror inte att man behöver duscha av barnen här efteråt. Fast jag är inte säker. Ska på info möte på söndag, får väl se vad de säger.

Svar på tråden önskar tips inför babysim!!!