• silvergrisen

    Kan kanin gå tillsammans med hönsen?

    Har en gotlandskanin och ska snart skaffa höns. Kan jag ha dem tillsammans eller blir det strul då?

  • Svar på tråden Kan kanin gå tillsammans med hönsen?
  • mlinz

    Nej, inte ens i samma rum. Hönsen dammar för mycket för kaninens luftvägar! Sedan är det något i hönsens avföring som kaninerna inte tål, kommer dock inte ihåg namnet.

  • vargaa

    Det finns de som har kaniner och höns tillsammans men det rekommenderas inte då kaniner är känsliga för damm och höns dammar otroligt mycket. Dessutom kan både kaniner och höns drabbas av coccidios som smittar via avföringen. Det är ju inget djuren har hela tiden men skulle det uppkomma hos hönsen eller kaninerna så smittas ju även den andra djurarten. En annan nackdel med att ha dem tillsammans är att kaninerna kan bli feta av att äta hönsfoder, vilket de ju gärna gör om de får tillgång till den.

    Men sen finns det ju olika grader av det. Min kaninhane bodde i samma hus som hönsen. Kaninerna hade egna rum och boxar, men han sprang fritt och kunde gå in till hönsen om han ville. Min hona gick på lösdrift i hönsgården där hon bodde.

    Håller man rent och har gott om utrymme är det inte farligt att låta höns och kaniner dela vissa utrymmen. Men man ska kanske undvika att ha kaniner boende i hönshuset direkt med hönsen. Har de dock ett eget rum så tror jag inte att det gör något om de kan gå in i hönshuset på eget initiativ. Man kan tex kanske ha uteburar för kaninerna i hönsgården där de kan sova så att de inte behöver sitta inne i dammet i hönshuset om nätterna. Höns är ju i regel utomhus dagtid.

    Mina kaniner bor i samma hus som hönsen, men i ett eget rum med egen ytterdörr. Däremot lägger jag mig inte i om hönsen kommer in i kaninernas hus, och de kommer ju att dela utrymme utomhus ibland eftersom att hönsen går fritt.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • ungamamman

    Min mamma har sin kanin tillsammans med hönsen, funkar jätte bra!

    dock har dom gått i hop sen kaninen var bebis

Svar på tråden Kan kanin gå tillsammans med hönsen?