• compactliving

vi vill leva ett "compact living" liv!!

Vi bor just nu i en 3a. 2 vuxna och 2 barn! båda under 3 år.
    Det känns stort och tomt, plus att vi är i behov utav en mindre hyra.! vi har kommit fram till att vi skall leta efter en stor 2a :)
    Barnen får sova i sovrummet och vi delar av vardagsrummet till en sovhörna åt oss vuxna.
    Finns det några lagar om hur litet man får bo?
    Känner ni någon som lever trångbodda?
    vill ha tips, råd åsikter! (dock kan ni väl vara lite vänliga att inte spy galla över oss!)

• Svar på tråden vi vill leva ett "compact living" liv!!
  • Kinya

Var och en trvis med sitt. Vill ni bo litet så varsågod. Vi bor 2 vuxna, en 2åring och 2 katter i en 3:a på 70 kvm och vi vill gärna ha större. Inte fler rum men större rum. Men om ni trivs bättre i en tvåa så är det väl jättebra. De är ju billigare än större lägenheter.

• Mannagrynsgröt

Lagar som förbjuder det tror jag inte, däremot har många hyresvärdar max antal boende personer för olika lägenhetsstorlekar så kolla upp det innan ni bestämmer er för något.

I övrigt tycker jag att det låter jättebra att ni tänker ekonomiskt. Dessutom är det snällt att lämna eran 3:a till en annan familj som kanske känner att de bor för trångt (större lägenheter brukar det oftare vara brist på).

Lycka till, det blir säkert jättebra!

• La Lola

Jag är uppvuxen i ett litet Per-Albintorp.

Mamma o pappa sov i bäddsoffa (i vardagsrummet), jag i utdragssäng (i vardagsrummet) och min syster sov i sovalkoven intill köket de första 7 åren av mitt liv. Då gjorde pappa ett sovrum till henne på övervåningen (som innan bara varit en råvind).
    Jag har aldrig känt att jag bott trångt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • compactliving
    Mannagrynsgröt skrev 2011-11-24 11:38:41 följande:
    Lagar som förbjuder det tror jag inte, däremot har många hyresvärdar max antal boende personer för olika lägenhetsstorlekar så kolla upp det innan ni bestämmer er för något.

I övrigt tycker jag att det låter jättebra att ni tänker ekonomiskt. Dessutom är det snällt att lämna eran 3:a till en annan familj som kanske känner att de bor för trångt (större lägenheter brukar det oftare vara brist på).

Lycka till, det blir säkert jättebra!

Får kolla upp det innan då :) hur många man får vara som max i hyresvärdens bostäder!
  • Pirum

Det som är värt att tänka på är väl hur det blir sen när barnen blir större och börjar ta hem kompisar. Men det är olika hur man är som person.

Vi bor 5 personer i en fyra och jag tror ibland att jag håller på att bli tokig. Men det beror nog mest på att vi har öppet mellan kök och vardagsrum och ljudnivån fort blir hög. Det går inte att se på tv i vardagsrummet och lyssna på radio i köket samtidigt t ex. Hade vi haft kök med matplats och dörr att stänga så hade det ju blivit som ett rum till.

Så ett grundtips är väl att satsa en på en lgh med 2 rum plus kök snarare än en tvåa med öppen planlösning. Och att om möjligt skaffa bostaden i ett område där det finns möjlighet att skaffa större sen när barnen börjar skolan och vill ha egna rum.
    Barn måste naturligtvis inte ha eget rum men om man känner att man vill ha det så är det skönt att slippa dra upp dem från kompisar och så med en flytt långt bort.  

Svar på tråden vi vill leva ett "compact living" liv!!