• carita1974

    Att inte bli trodd och lyssnad på

    Jag är glad över att jag är den starka envisa mamma jag är. Utan det hade inget hänt...första sonen kämpade jag fram till han var 6 år innan han fick sin diagnos...nu med andra har det varit värre. Jag kämpade för att få en remiss till Habiliteringen och efter deras s.k utredning fick jag det slängt i ansiktet att det han behövde hjälp med var det sociala samspelet och en logoped. Sen att jag (jag fick min adhd vid förlossningen) skulle gå en utbildning i att vara förälder med adhd. Och att det mesta satt i mitt huvud...gick därefrån och var så knäckt..att dagis och skola hade sett samma sak som mig spelade ingen roll...efter en tid fick jag tillbaka orken och kontaktade BUP för att be om hjälp till en second opinion.

    Efter 5 min bekräfta dom att det var något som inte var som det skulle och begärde ett nätverksmöte med HAB . Vi fick en jätte bra kille som var villig att ta sig an oss och han gick igenom alla papper,träffade sonen och skolan.Han kom fram till en slutsat väldigt fort...hans prel. bedöming var "atypisk autism".
    Träffade honom igår och fick nu den slutliga diagnosen vilket var autism.Ska även träffa elevhälsan här som har hand om skolbarnen...deras läkare är även läkare på HAB och det ska bli skönt att få träffa honom nu efter att ha fått diagnosen för att höra vad han har att säga. Jag hade kunna varit den där föräldern som inte orkade fortsätta kämpa för mitt barn. Men tack och lov är jag inte det...han sa att med alla papper,utredningar,samtal med mig och min man är han förvånad över att dom inte kunde ställa diagnosen...för han uppfyller alla kriterier för autism. Han beklagade att vi hade blivit behandlade på det sätt vi hade blivit. Men jag lägger ingen skuld hos honom då tack vare han så har nu sonen äntligen sin diagnos och kan få den hjälp han behöver!!!Det är tragiskt att föräldrarnas oro inte tas på allvar! En mamma/pappa vill ju inget hellre än att ha ett "friskt" barn och sitter inte medvetet och letar fel på sitt barn.Det man är intresserad av är att dom ska få dom bästa förutsättningarna i livet. Fick min diagnos som vuxen och inget vare sig stöd eller hjälp. Vill inte att det ska bli det samma för mina barn! Denna tråd är till för oss föräldrar som sitter i denna båt som behöver snacka med andra. Att få prata med andra föräldrar som har barn med olika funktions nedsättningar och kanske har svårt att få den hjälp vi behöver. Eller bara prata av oss...livet med barn som har svårigheterna är inte en dans på rosor och ofta känner man sig ensam och ibland som världens sämsta förälder.   
  • Svar på tråden Att inte bli trodd och lyssnad på
  • Loriyana

    Känner igen mig. Först så tror man att man nog måste vara världens sämsta förälder eftersom ens barn agerar som det gör. Sedan inser man att det faktiskt är något fel....och då behandlas man som världens sämsta förälder av omgivningen som genast drar slutsatsen att barnet agerar som hen gör pga dåligt förälderskap. Sedan efter mycket kämpande och undersökningar så går det upp ett ljus för vårdpersonalen...men sen måste man kämpa med resten av omgivningen och detta samtidigt som man försöker ta hand om och uppfostra ett barn med särskilda behov på bästa sätt.

    Ibland känner jag helt enkelt att jag håller på att gå under. Orken försvinner. Mitt barn plågas dagligen och jag måste kämpa för mitt barn så otroligt mycket. Samtidigt så kämpar man mot omgivningens fördomar. Sen så kan man inte jobba heltid heller och får kämpa med dålig ekonomi. Det är kamp kamp kamp hela tiden.....just nu känner jag mig så maktlös och så trött.

  • Pojkmamma2

    Hej! Känner så väl igen mig i detta!! Min son blir sex i oktober och äntligen nu har vi fått till en utredning på hab. De och vi misstänker autistiskt syndrom (högfungerande) eller atypisk autism.. Har fått kämpa med både förskola och bvc.. Fsk såg inga som helst svårigheter med honom när jag frågade redan vid 3,5 års ålder.. De var så konstigt för hela första o andra halva terminen sa inte sonen ett pip på dagis (när han byte från småbarnsavd till syskon).. Men efter att jag frågat dem flertalet ggr så började de titta på honom med andra ögon och det visade sig ju att han har stora problem socialt och problem med fin o grovmotorik. Men fsk hakade upp sig på att han hade inga problem vid tröskelsituationer tex byte av aktivitet osv så då hade han inte de problem jag påstod.. Men detta Kom jag o sambon fram till att de berodde på att de hade TYDLIGA rutiner och schema så han visste precis när de skulle byta aktivitet / äta mm mm så därför var det sällan problem på Fsk med just detta.. Men hemma innan v fick till det på ett bea sätt har de varit ett helsike rent jr sagt.. Han har alltid varit väldigt egen o vill bestämma, hittar på nya rutiner tex som nu går han inre ur genom dörren om han inte får släcka lampan samtidigt som han går baklänges ut genom dörren, han ska låsa/låsa upp bilen med nyckeln jämt, vill storebror en gång göra det blir det härdsmälta.. Radar ofta upp leksaker/filmer/spel. Har vi gjort eb sak en gång blir de rutin sen, väldigt tjurig och går inte att avleda nånsin och blir jätte arg ofta tex om han vill ha gul dricka men den är slut, så spelar de ingen roll att vi visar det... Han har bestämt sig redan.. Kollar på en film oc gillar den, då kollar han på samma film om och om och om igen, läser samma saga om o om o om igen, lägger samma pussel om o om o om igen osv osv osv... Just nu är det lego the movie film + ps3 spel. Leker aldrig fantasilekar utan ska han leka med andra barn är det bara karaktärslekar där han vet precis hur allting går till o blir vansinnig om barnen gör fel, eller så är han otroligt passiv med kompisarna o de måste hålla den röda tråden i leken. Ledsnar väldigt fort o lämnar ofta leken. Hatar ostrukturerade situationer som tex fri lek på fsk o hemma... Ja listan kan göras lång.. Och äntligen äntligen har vi fått hjälp. Men förut har det känts som om andra nästan tror jag ljuger för att min som inte är utåtagerande o aggressiv utan passiv tillbakadragen och lugn...

Svar på tråden Att inte bli trodd och lyssnad på