• 120123

50-års present? Korg med olika saker...Men vad ska man ha i?

Min pojkväns moster fyller 50 år i helgen, och jag tänkte att vi skulle göra en korg med massa olika saker i. Förslag på vad man kan fylla en korg med?   

• Svar på tråden 50-års present? Korg med olika saker...Men vad ska man ha i?
  • La Lola

Massa goda ostar, korvar, en flaska vin, fina servetter, ljus tex?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sorbus

Ska det vara ätbart? Vad tycker hon om? Man kan tex göra en spa-korg med sådant som badsalt, krämer, ansiktsmask, doftljus, vin och praliner.

• 120123

Hon dricker inte vin, bara öl. Kanske kan stoppa ner en flaska av årets glögg?

Tänkte mig nåt mer i stil med äta/dricka korg typ.. Kanske nåt jul-te av nåt slag osv... Men vad mer?  

• La Lola
    120123 skrev 2011-11-24 16:41:13 följande:

Tänkte mig nåt mer i stil med äta/dricka korg typ.. Kanske nåt jul-te av nåt slag osv... Men vad mer?  
    Glögg är kanonbra! O så pepparkakor o mögelost.

En chokladask funkar alltid.
  • puman0507

Burk honung med vaxkaka i, ser lyxigt ut.
    Cider med el.utan alkohol..
    Smaksatt vinäger/olja
    God choklad lite dyrare..
    En ask blandade ostkex+ostar
    Någon lite ovanligare marmelad/sylt
    Slå in korgen i cellofan med en stor rosett ser alltid tjusigt utSkrattande 

• Benzaiten

menar du en delikatesskorg eller menar du att det skall vara prylar i den?

om du menar delikatesskorg:
    ett bra vin
    ostar av olika slag
    marmelader av det exklusivare slaget, småskalig ekologisk produktion med annorlunda smaker.
    tapenade av olika slag
    inlagda oliver
    en fin olivolja
    nån fin vinäger
    smaksatt olja (kanske egengjord)
    eget kryddsalt eller köpt (i fin flaska, burk)
    mörk choklad med hög kakaohalt
    eller sånna fina lyxiga runda chokladpraliner i olika smaker som man köper till styckpris typ på specialbutiker eller i saluhallar
    kanske nåt rökt kött eller korv
    tropiska frukter
    lyxigt te i en fin burk
    hemgjord saft
    en lien kokbok med spännande recept/en bok om vin o dryck
    whisky eller annat dryck som vederbörande är förtjust i
    varor i René Voltaire stil (spännande kryddblandningar, vildris (svart), torkad frukt, smaksättare, quinoablandningar, havsalt, nötter etc..)
    svart pasta eller annan exklusivare pasta
    grissini
    torkad svamp
    den lokala eller annan regions specialitet (bohuslän tex havtornsbär - havtornsaft, marmelad, must m.m)

m.m spana in specialhyllorna i välsorterade matvaruhus eller specialbutiker o saluhallar så kan man hitta mkt spännande...

• Sorbus
    Benzaiten skrev 2011-11-24 16:49:30 följande:
    menar du en delikatesskorg eller menar du att det skall vara prylar i den?

om du menar delikatesskorg:
    ett bra vin
    ostar av olika slag
    marmelader av det exklusivare slaget, småskalig ekologisk produktion med annorlunda smaker.
    tapenade av olika slag
    inlagda oliver
    en fin olivolja
    nån fin vinäger
    smaksatt olja (kanske egengjord)
    eget kryddsalt eller köpt (i fin flaska, burk)
    mörk choklad med hög kakaohalt
    eller sånna fina lyxiga runda chokladpraliner i olika smaker som man köper till styckpris typ på specialbutiker eller i saluhallar
    kanske nåt rökt kött eller korv
    tropiska frukter
    lyxigt te i en fin burk
    hemgjord saft
    en lien kokbok med spännande recept/en bok om vin o dryck
    whisky eller annat dryck som vederbörande är förtjust i
    varor i René Voltaire stil (spännande kryddblandningar, vildris (svart), torkad frukt, smaksättare, quinoablandningar, havsalt, nötter etc..)
    svart pasta eller annan exklusivare pasta
    grissini
    torkad svamp
    den lokala eller annan regions specialitet (bohuslän tex havtornsbär - havtornsaft, marmelad, must m.m)

m.m spana in specialhyllorna i välsorterade matvaruhus eller specialbutiker o saluhallar så kan man hitta mkt spännande...
    Det där är i stil med vad jag föreställer mig när jag tänker på en delikatesskorg
    TS, jag hade gått till en affär med bra utbud och plockat på mig diverse godsaker, med fokus på saker om känns lite ovanliga och gärna lyxiga. Fina förpackningar gör att korgen ser extra festlig ut. Sedan är det bra att tänka på att huvuddelen av det i korgen ska ha lång hållbarhet, så att det inte blir dåligt innan hon hunnit använda det. Och det är trevligt att lägga med något som inte är mat, som ljus eller en bok som föreslagits. Eller kanske något vackert julpynt (om hon nu inte vill fira sin födelsedag utan att det blandas ihop med julen)
  • ShutUp

50 år och en korg med ost? Haha! Okej!

• Alven
    120123 skrev 2011-11-24 16:41:13 följande:

Om hon gillar öl kan du väl lägga några udda sorter i korgen. Sen passar ju kött bra till öl tycker jag, och då blir det ju läge för några goda torkade italienska skinkvarianter.
    Till det kan du ju lägga nötter av olika slag.
    Och sist men inte minst kan hon ju få ett presentkort på en bättre restaurang som ligger och lurar i botten på korgen.
    Toppen present skulle jag tycka. 
  • La Lola
    ShutUp skrev 2011-11-24 17:57:33 följande:
    50 år och en korg med ost? Haha! Okej!
    Skulle det vara något konstigt menar du? Obestämd
  • ShutUp

Lola kanske tillhör jag en annan skara?, jag tycker att när någon fyller 50 ger man en upplevelse eller ett minne! En korg med smått och gott kan man ge när man inte fyller jämt :)
    Jag blev bara så ställd av frågan! Sorry :(

• La Lola
    ShutUp skrev 2011-11-24 18:59:16 följande:
    Lola kanske tillhör jag en annan skara?, jag tycker att när någon fyller 50 ger man en upplevelse eller ett minne! En korg med smått och gott kan man ge när man inte fyller jämt :)
    Jag blev bara så ställd av frågan! Sorry :(
    Men du hajar va att det inte är en förpackning herrgårdsost det är frågan om va?

Jag hoppas att nån aldrig ger mig en upplevelse när jag fyller 50! Det vore bortkastat.
  • ShutUp

Haha Lola klart jag fattar att de inte är en herrgård vi är pratar om ;))

Nån upplevelse måste du väl tycka är lockande? :)

• La Lola
    ShutUp skrev 2011-11-24 19:08:03 följande:
    Haha Lola klart jag fattar att de inte är en herrgård vi är pratar om ;))

Nån upplevelse måste du väl tycka är lockande? :)
    Bra.

Näe, jag kan verkligen inte komma på nåt alls.
  • Sorbus

Va, måste man ge upplevelser när folk fyller 50? Det var nytt för mig.
    Alla tycker inte det är odelat roligt med upplevelsepresenter. De flesta 50-åringar jag känner har allt de vill ha och mer, så det är inte är inte alltid enkelt att hitta varaktiga ting att ge, "bara för att". Och en del tycker inte om presentkorgar.
    Man får utgå från den som fyller år och välja en present man tror att just den personen tycker om. Och vi får väl anta att TS vet bra mycket mer än någon av oss om vad födelsedagsbarnet kan tänkas uppskatta.

• 120123

Så här är läget att hon som fyller år har bara önskat sig pengar och det känns inte roligt att ge, så då kände jag att ett alternativ var att plocka ihop en korg med olika saker för en femhundring och det blev minst sagt super! Tack för alla förslag, nu är korgen ihopplockad och hon ska få den imorgon.

Svar på tråden 50-års present? Korg med olika saker...Men vad ska man ha i?