• Fembarnsmorsan

Tacos till 30 personer, hur mycket ingredienser ska man köpa?????

Vi tänkte ha detta att bjuda på:

Köttfärs
    Tacochips
    Tortillas
    Creme Fraiche
    Smaksatt Creme fraiche
    Egengjord guacamole sås
    Tacosås
    Lök
    Paprika
    Gurka
    Tomater
    Majs
    Riven ost

Men som sagt, hur mycket av varje ingrediens köper jag??? Hjälp jag har ingen aning och jag tycker det står olika i varje recept......

• Svar på tråden Tacos till 30 personer, hur mycket ingredienser ska man köpa?????
  • far

Ett exempel: Ta detta recept och multiplicera med 7, så finns det 5 "port" i överskott, det känns tryggt, så inte man gör för lite.

( Eller ta de ingredienser du redan har nämnt.)

• skorpionen80

Tacos brukar alltid bli mycket efterlämnat :) Vet du vad gästerna föredrar? Tex om alla tar mycket kött men ingen gurka eller så? Annars är det bara till att chansa, jag hade gjort lite extra så man slipper skämmas om något tar slut.

• Fembarnsmorsan

Jag ve tinte så mycket om vad de föredrar.....jag ska bjuda på de tjag skrev i TS men hur MYCKET av det ska jag köpa in?

• far
    Fembarnsmorsan skrev 2011-11-24 20:09:16 följande:
    Jag ve tinte så mycket om vad de föredrar.....jag ska bjuda på de tjag skrev i TS men hur MYCKET av det ska jag köpa in?
    Men har du kollat på länken nu då?
  • far
    Fembarnsmorsan skrev 2011-11-24 20:14:46 följande:
    det enda som står är köttfärsen grönsaker och sånt står int ehur mycket per person.....
    Men det står ju att receptet är till 5 personer, så multiplicera!
  • Fembarnsmorsan

Köttfärsen kryddan och tortillas står det typ: 500 g för 5 perosner så det kan man multiplicera men grönsakerna då?
     det står: tomat
    Hur multiplicerar man det?

• Miss P71

Jag hade velat ha sallad till min tacos medGlad

• far
    Fembarnsmorsan skrev 2011-11-24 20:32:06 följande:
    Köttfärsen kryddan och tortillas står det typ: 500 g för 5 perosner så det kan man multiplicera men grönsakerna då?
     det står: tomat
    Hur multiplicerar man det?
    Tjahh, vad är "lagom"? Köp:

Köp 1 gröntsak av varje sort, pr. port. kanske? Beräkna 50g av varrje sorts sås/ flytande tillbehör pr. port.

Eller googla fram ett recept där allt är utskrivet i gram och multiplicera.
  • Hillbilly

Räkna Hur mycket man äter/p ca:
    Köttfärs 100gr
    Tomat 1st
    Gurka 1/5
    Lök 1/4
    Osv sen gånger 30

Svar på tråden Tacos till 30 personer, hur mycket ingredienser ska man köpa?????