• camillsing

Brisningar och platt, vältränad mage igen?

Hej.

Är nu i slutet av vecka 35 och börjar återigen bli rädd över att få bristningar på min mage..Detta har varit en stor fasa för mig sen jag blev gravid. Jag har vänner som fått det och nu efter deras graviditeter säger dem att de måste lära sig älska dem och att det är "värt" det etc...

jag kanske är dum som resonerar annorlunda, men om jag får brisningar på min mage så kommer jag inte att kunna älska min kropp, jag kommer inte vilja visa mig i bikini och jag kommer få en mer skev kroppsbild än jag hade innan..

Jag var innan graviditeten smal och vältränad, hade någorlunda synliga magrutor och platt mage. jag är rädd att om man får bristningar så kan man aldrig få en platt vältränad mage igen..

Så ni som har fått bristningar efter graviditeten, och inte bara "accepterar" det, har ni kunnat få en platt vältränad mage igen ändå, eller hur har det gått för er? Och jag vänder mig till er som inte "köper " att ni fått en annan kropp och det var "värt" det...Utan till er som verkligen vill komma tillbaka till en vältränad kropp igen.

• Svar på tråden Brisningar och platt, vältränad mage igen?
  • MammasSmåHjärtan

jag fick bristningar under naveln dom sista 2-3 veckorna ..surt som fan men fick tillbax en platt snygg magen endå..även om det är bristningar på så syns dom knappt och när jag solar är det ingen som ser

• ModestyB

Bristningarna påverkar ju inte musklerna, utan huden... Vältränad, platt mage kan du garanterat få igen. Köp en bellybandit och börja med tuplermetoden! Undvik sit-ups första månaderna. Bristningarna bleknar och precis som ovanstående skriver så går det ofta att sola så dom inte syns. Annars finns det lasermetoder för att bli av med dom.
    Jag har bristningar OCH hängmage (efter 2 graviditeter och stor viktminskning), men även min förstörda kropp håller på att återhämta sig. Det som funkat bäst för mig är att hålla spänning i magen i vardagen,gå och hitta magmusklerna när jag promenerar och tupler (googla) när jag sitter ner. Huden och bristningarna funderar jag på att åtgärda plastikkirurgiskt, men om ett par år.

• camillsing
    MammasSmåHjärtan skrev 2011-11-27 16:10:49 följande:
    jag fick bristningar under naveln dom sista 2-3 veckorna ..surt som fan men fick tillbax en platt snygg magen endå..även om det är bristningar på så syns dom knappt och när jag solar är det ingen som ser
    Så trots att du fick bristningar så kunde huden dra ihop sig och få en snygg mage? Skulle jag få bristningar är jag inte skräckslagen sålänge jag kan få tillbaka huden på magen. Trodde att huden på magen var dömd att bli hängig om man fick bristningar? Men då är det inte så alltså? man kan få en fast mage igen...
  • älskarlivet81
    camillsing skrev 2011-11-27 17:14:26 följande:
    Så trots att du fick bristningar så kunde huden dra ihop sig och få en snygg mage? Skulle jag få bristningar är jag inte skräckslagen sålänge jag kan få tillbaka huden på magen. Trodde att huden på magen var dömd att bli hängig om man fick bristningar? Men då är det inte så alltså? man kan få en fast mage igen...
    Jag har gått ner, så jag väger ca 7 kg mindre nu än när jag blev gravid. Min mage har dragit ihop sig väldigt mycket, trots alla bristningar och så.
  • Frankofilen

Jag fick mitt tredje barn för drygt nio veckor sedan och är närmare 40. Min mage är redan platt, jag har inte bristningar men skrynklig hud som är tämligen vanligt hos kvinnor med lite underhudsfett. Det har blivit bättre efter en tid men aldrig helt bra. Jag är skrynklig och ju smalare jag blir desto skrynkligare är huden.

Jag hoppas att du kommer se din kropp i ett sammanhang efter graviditeten och sluta oroa dig för bagateller. Jag talar av erfarenhet. Är själv väldigt fåfäng, men älskar min kropp mer än jag tidigare gjort. Trots att jag inte är lika slimmad och muskulös.

Annars önskar jag dig lycka till!

• camillsing
    Frankofilen skrev 2011-11-27 17:26:06 följande:
    Jag fick mitt tredje barn för drygt nio veckor sedan och är närmare 40. Min mage är redan platt, jag har inte bristningar men skrynklig hud som är tämligen vanligt hos kvinnor med lite underhudsfett. Det har blivit bättre efter en tid men aldrig helt bra. Jag är skrynklig och ju smalare jag blir desto skrynkligare är huden.

Jag hoppas att du kommer se din kropp i ett sammanhang efter graviditeten och sluta oroa dig för bagateller. Jag talar av erfarenhet. Är själv väldigt fåfäng, men älskar min kropp mer än jag tidigare gjort. Trots att jag inte är lika slimmad och muskulös.

Annars önskar jag dig lycka till!

Det låter ändå lovande :) Tyvärr tillhör jag dem som inte vill få kroppen ändrad negativt, eftersom jag redan innan inte kunnat älska min kropp..men givetvis älskar jag den som ligger i magen redan:) Så jag hoppas att jag inte får bristningar, och får jag så hoppas jag att min mage blir tight och vältränad igen efter ett par månader och med träning..
  • Kya

bristningar hör inte ihop med hänghud på magen. du kan få det ena, eller det andra, eller båda. mitt tips är att du går på badhuset en sväng och ser hur kvinnor egentligen ser ut. de allra flesta kvinnor som fått barn har fått bristningar. och lite överbliven hud är inte ovanligt heller. jag har en vältränad mage, men lite skrynklig och med bristningar. 
    kan man inte lära sig leva med det, så finns alltid bukplastik.

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Ankan84

Men bristningar har ju inget att göra med om huden kommer bli hängig och uttöjd.. Bristningar är ju bara märken på huden. Det som gör att du får hängig hud är ju det att magen växer och huden blir uttöjd.
    Jag har fött två barn och har fått platt mage efter. Fick en del bristningar som nästan bleknat bort och syns mindre på sommaren när jag solat. Men som nån skrev ovan så är det så att ju smalare jag blir ju skrynkligare blir huden såklart eftersom den varit uttöjd.

• Kya
    Ankan84 skrev 2011-11-28 14:34:23 följande:
    Men bristningar har ju inget att göra med om huden kommer bli hängig och uttöjd.. Bristningar är ju bara märken på huden. Det som gör att du får hängig hud är ju det att magen växer och huden blir uttöjd.
    Jag har fött två barn och har fått platt mage efter. Fick en del bristningar som nästan bleknat bort och syns mindre på sommaren när jag solat. Men som nån skrev ovan så är det så att ju smalare jag blir ju skrynkligare blir huden såklart eftersom den varit uttöjd.

Menar ju det. om TS ska vara "rädd" för något så är det uttöjd hud, och inte bristningar. för de syns knappt efter ett par år. det är extrahuden som är svårare.
  • Frankofilen
    Kya skrev 2011-11-28 14:36:59 följande:
    Menar ju det. om TS ska vara "rädd" för något så är det uttöjd hud, och inte bristningar. för de syns knappt efter ett par år. det är extrahuden som är svårare.
    Fast det där är inte riktigt helt sant tyvärr. En del har hud som drar ihop sig snabbt och vacker, andra inte. Det är mycket genetik i det.

Bristningar kan bli ganska stora och då syns de tydligt även när de har läkt och bleknat. Striae (bristningar) är en skada på huden som göra att den drar ihop sig sämre. Somliga får små ljusa streck, andra tjocka blåröda märken som aldrig blir hudfärgade igen även om de bleknar en del. Det varierar mycket.

• Kya
    Frankofilen skrev 2011-11-28 15:02:22 följande:
    Fast det där är inte riktigt helt sant tyvärr. En del har hud som drar ihop sig snabbt och vacker, andra inte. Det är mycket genetik i det.

Bristningar kan bli ganska stora och då syns de tydligt även när de har läkt och bleknat. Striae (bristningar) är en skada på huden som göra att den drar ihop sig sämre. Somliga får små ljusa streck, andra tjocka blåröda märken som aldrig blir hudfärgade igen även om de bleknar en del. Det varierar mycket.

ja min mage är ju till allmän beskådan, så du ser ju. jag har en vän som fick jättestor mage och på henne syns inga tecken alls idag, fastän hon är smalare än mig. helt klart är det genetik som spelar in på både bristningar och överbliven hud! Men även andra faktorer är tex ålder och härstamning. man får helt enkelt ta det man får, man kan inte hjälpa så mkt hur kroppen blir.
  • Frankofilen
    Kya skrev 2011-11-28 15:06:21 följande:
    ja min mage är ju till allmän beskådan, så du ser ju. jag har en vän som fick jättestor mage och på henne syns inga tecken alls idag, fastän hon är smalare än mig. helt klart är det genetik som spelar in på både bristningar och överbliven hud! Men även andra faktorer är tex ålder och härstamning. man får helt enkelt ta det man får, man kan inte hjälpa så mkt hur kroppen blir.
    Helt klart! Jag har en kompis som fick tvillingar som barn nr 4 och 5 när hon var 40 och hon har varken bristningar, slapp hud eller skrynklig mage. 

När jag var och pratade med en PT efter mitt andra barn för ett par år sedan sa han: Ett träd kan vara vackert på utsidan och ruttet inuti. Han menade att jag ser smal och vältränad ut i kläder men har inga muskler som är viktiga för att undvika felbelastningar och värk. 

Visst vill man se bra ut men det viktigaste är trots allt att kroppen och psyket mår bra.

Skrattande
  • Kya
    Frankofilen skrev 2011-11-28 16:43:36 följande:
    Helt klart! Jag har en kompis som fick tvillingar som barn nr 4 och 5 när hon var 40 och hon har varken bristningar, slapp hud eller skrynklig mage. 

När jag var och pratade med en PT efter mitt andra barn för ett par år sedan sa han: Ett träd kan vara vackert på utsidan och ruttet inuti. Han menade att jag ser smal och vältränad ut i kläder men har inga muskler som är viktiga för att undvika felbelastningar och värk. 

Visst vill man se bra ut men det viktigaste är trots allt att kroppen och psyket mår bra.

Skrattande

Vissa har helt enkelt tur! Men jag tröstar mig själv med att dom är få.
    Vilken smart PT, speciellt när man fått barn är det verkligen lätt att överbelasta speciellt höftmuskulaturen pga att man bär barnet på en sida. 
  • camillsing

Jag tillhör väl den gruppen människor som även om jag vet att jag kommer bli världens lyckligaste som får ett barn, ändå vill ha en snygg vältränad kropp,och inte "nöjer" mig eller accepterar att jag fått en "mammakropp".Jag kommer kämpa och göra allt för att få tillbaka min kropp innan graviditeten.

Får hoppas jag slipper överbliven hängig hud och bristningar helt enkelt.

• Frankofilen
    camillsing skrev 2011-11-30 09:20:31 följande:
    Jag tillhör väl den gruppen människor som även om jag vet att jag kommer bli världens lyckligaste som får ett barn, ändå vill ha en snygg vältränad kropp,och inte "nöjer" mig eller accepterar att jag fått en "mammakropp".Jag kommer kämpa och göra allt för att få tillbaka min kropp innan graviditeten.

Får hoppas jag slipper överbliven hängig hud och bristningar helt enkelt.
    Jag kan absolut förstå denna fixering vid en snygg vältränad kropp och man kan ju göra det bästa av det. Men att inte nöja sig med att man har en mammakropp är ju helt bisarrt. 

Jag har sprungit maraton och sysslat med fälttävlan på hög nivå. 

När jag nu har fått tre barn måste jag acceptera följande:

Jag har de facto en mammakropp efter att ha genomgått tre graviditeter
    Min hud är skrynklig på magen
    Mina bröst är inte särskilt toppiga men fulla med näringsrik mjölk
    Jag är stark som en oxe
    Jag  och mina barn mår bra
    Jag har inte tid att ta mig till en träningslokal fyra gånger i veckan eftersom jag har ett viktigare uppdrag
    Jag är trött på extrem fåfänga och mer intresserad av vad människor kan dela med sig av än hur de ser ut
    Jag är vacker
    Jag har nya prioriteringar
    Jag har en man som varje kväll lägger sig tätt intill och håller om min kropp. Han säger att jag är underbar och vacker. Han vill ha mig. Precis som han alltid velat.
    Jag äter hälsosamt
    Jag ska börja träna när kroppen är redo
    Kanske ger jag mig själv ett bröstlyft i 40-årspresent, men det sa jag under förra graviditeten också och ångrade mig.
    Jag kände mig så nöjd med vad min kropp klarar av. 

Ingen vet innan hur kroppen kommer se ut efter en graviditet, men jag vågar påstå att majoriteten av alla kvinnor får lite distans till utseendefixeringen som trycker sig ner i halsen på oss genom varenda reklamkampanj och tidning.

Lycka till med träningen men ännu mer med mammarollen. Den är svårare än att ta sig till ett träningspass. Skrattande
  • MammasSmåHjärtan
    camillsing skrev 2011-11-27 17:14:26 följande:
    det stämmer bra...huden har en fantastisk förmåga att dra ihop sig. och vad jag förstår så är det lättare för huden att anpassa sig till sitt ursprung ju yngre man ärdå huden har mera spänst..
  • partouze

Ja vill verkligen à en vältränad kropp igen när graviditetens över. Kommer träna och göra allt för de :)

• Frankofilen
    MammasSmåHjärtan skrev 2011-12-02 19:36:17 följande:
    det stämmer bra...huden har en fantastisk förmåga att dra ihop sig. och vad jag förstår så är det lättare för huden att anpassa sig till sitt ursprung ju yngre man ärdå huden har mera spänst..
    Det är väldigt individuellt hur mycket huden återhämtar sig och åldern har nog betydelse. Jag var tjockast med mitt första barn och efter den graviditeten blev huden nästan återställd, undantaget lite skrynklor vid höftböjaren.
    Då var jag 30.
    När jag fick mitt andra var jag 35 och tredje snart 38. Nu är huden inte slät längre, men magen är platt som en pannkaka efter ca tre månader.

Min mamma fick barn när hon var 17 och 19 år. Hon ser fortfarande ut som jag på magen. Platt och lite rynkig.
    Har ni ungefär samma kroppskonstitution som era mammor kan ni titta på dem. Chansen att ni kommer åldras som era mödrar är ganska stor.
Svar på tråden Brisningar och platt, vältränad mage igen?