• Anonym (ledsen)

Min sambo förstår inte hur dåligt jag mår!

Blir så ledsen på min sambo han förstår inte hur dåligt jag mår. Jag har varit hos läkaren och jag är deprimerad och på väg att gå i väggen. Har fått antidepp utskrivet men inte börjat med dom än.
    Jag är arbetslös och sambon jobbar. På kvällar och helger är han ofta i väg på aktiviter och jag är hemma med våran minsta son. Jag får aldrig tid för mig själv förutom de 15 timmarna barnen är på dagis.Men då ska jag delta i aktiveter på arbetsförmedlingen, handla m.m. Jag gör rubbet hemma. Ja nog om det.
    Problemet är att sambon inte försår hur dåligt jag mår, han ser mig aldrig under dagarna när jag mår som sämst. Han vet att jag mår dåligt men gör inget för att hjälpa mig avlasta mig.
    Hur i hela friden ska jag få honom förstå. Jag börjar mer o mer fundera på om allt skulle bli lättare om jag flyttade i stället. Men jag älskar ju honom.
    Kan någon svara på hur jag ska få honom att förstå!!!

• Svar på tråden Min sambo förstår inte hur dåligt jag mår!
  • Cicek

Du kanske kan ta med honom till läkaren så han/hon kan förklara?

• Anonym (ledsen)

nej usch där vill jag vara själv....

• Cicek

Men du kan ju prata med läkaren i förväg, så ni kommer överens om vad han/hon ska säga. Ni behöver ju inte prata om specifika saker, utan mer om vad en depression faktiskt ÄR, generellt sett. Tänker att det kanske blir lättare för honom att ta in/tro på om det kommer från en läkare.

• Anonym

Jag mår också dåligt och även fast jag har jobb,. så är jag deprimerad just nu och orkeslös hemma och har noll motivation känns inte riktigt som omgivningen förstår. Jag förstår hur du känner dig TS du kan inte sätta dig ner och bara tala om att såhär känner jag. Det är svårt detta när ens andra hälft inte förstår.

• Trivelina73

Våga kräva din rätt! Om du inte kan kräva din rätt så kommer ingen annan göra de åt dig heller. Säg ifrån HÅRT SOM FAN för din egen skull att två kvällar i veckan är din tid, räck över bebben och gå ut. Vart du går saknar betydelse, badhuset o sitt i bastun simma osv.. Glo på skyltfönster, vad som helst. Gå till någon och fika.

• Anonym (ledsen)

Jo de är ju klart! Han var själv deppad för flera år sen så jag tycker han borde förstå, men han reagerade på ett annat sätt och sökte trygghet hos en annan.
    Så tycker ändå att han borde förstå, men men...

• SannaB83

Men ge det en chans, låt killen följa med så läkaren kan berätta och förklara. Har man aldrig mått dåligt psykiskt själv kan man aldrig förstå vad man går igenom. Själv blev en vecka på psyket en vändpunkt för min familj. Från att inte haft någon hjälp till att få avlastning och barnvakt var guld värt. Ingen förstod innan hur dåligt jag mådde förän jag hamnade på psyk för självmordsplaner. Hur vill du själv göra??

• Anonym (ledsen)

Det är ju det som är problemet att jag är alldeles för snäll och säger inte ifrån, jag känner mig så jäkla svag så jag inte ens orkar " slå näven i bordet"..

• Anonym (ledsen)

Ja psyk har varit nära många gånger.... När ungarna vart som värst. Men han är ju typ aldrig hemma o ser det.. Han kanske ser barnen vakna 1 h varje kväll...

• Trivelina73
    Anonym (ledsen) skrev 2011-11-24 21:22:43 följande:
    Det är ju det som är problemet att jag är alldeles för snäll och säger inte ifrån, jag känner mig så jäkla svag så jag inte ens orkar " slå näven i bordet"..
    Många för snälla bränner ut sig för de kan inte säga NEJ, STOPP, NU RÄCKER DET osv..
  • Anonym (ledsen)

Bor i värmland och har väldigt svårt och få barnvakt..

• Anonym (ledsen)

Väntar på tid hos kurator och hoppas det ska kunna hjälpa mig att bli stark och kunna andvända ordet NEJ mer... Det är bara jag som förlorar på det i längden..

• Trivelina73

Du har väl man som är pappa till barnet, va ska du me barnvakt till?
    Säg bara som fakta, två kvällar i veckan ska du ut på aktiviter, skriv in dig på kurs för en kväll om de måste va något sånt och andra gå på badhus eller styrketräning. De ska inte ens behöva vara en diskution, och om han försöker så fråga bara att är de verkligen något som behöver diskuteras, att är de inte självklart att även du skall komma ut och han vara med sitt barn.

• SannaB83

Tråkigt utan avlastning. Går barnen på dagis 15 tim/v?? Mår då dåligt kan du ansöka om flera timmar på dagis. Mina söner går 25 tim i stället för 15. Men jag är ju sjukskriven och vet inte om det är just därför. Värt att kolla på?!

• Cicek
    SannaB83 skrev 2011-11-24 21:28:33 följande:
    Tråkigt utan avlastning. Går barnen på dagis 15 tim/v?? Mår då dåligt kan du ansöka om flera timmar på dagis. Mina söner går 25 tim i stället för 15. Men jag är ju sjukskriven och vet inte om det är just därför. Värt att kolla på?!
    Är man sjukskriven har barnet rätt till heltid tror jag, men som du säger, då måste man nog vara sjukskriven eller ha något slags läkarintyg.
  • Anonym (ledsen)
    Trivelina73 skrev 2011-11-24 21:27:49 följande:
    Du har väl man som är pappa till barnet, va ska du me barnvakt till?
    Säg bara som fakta, två kvällar i veckan ska du ut på aktiviter, skriv in dig på kurs för en kväll om de måste va något sånt och andra gå på badhus eller styrketräning. De ska inte ens behöva vara en diskution, och om han försöker så fråga bara att är de verkligen något som behöver diskuteras, att är de inte självklart att även du skall komma ut och han vara med sitt barn.
    Ja nu ska jag försöka att vara hård. Han får helt enkelt välja... Börjar han inte ta mer ansvar så får någon av oss flytta. Jag orkar inte dra hela lasset själv. Han har även barn sen tidigare som jag tar hand om eftersom han e borta...
  • Anonym (ledsen)

Jag är inte sjukskriven längre. Ville inte pga att om jag skulle hitta ett jobb så ville jag ta det. Har gått hemma alldeles för länge och drömmer bara om att jag kan få ett jobb, tror det skulle hjälpa mig mycket.

• SannaB83

Men om man varit sjukskriven en längre period får man inte hjälp då, arbetsträna?? Har själv varit sjukskriven i 1 1/2 år. Har inget jobb att komma tillbaks till. Har sagts att jag ska arbetsträna men inget mera sägs om det. Vet ingenting om min framtid och det är inte bra mot min ångest. Förstår att du har det jobbigt

• Trivelina73
    Anonym (ledsen) skrev 2011-11-24 21:31:34 följande:
    Ja nu ska jag försöka att vara hård. Han får helt enkelt välja... Börjar han inte ta mer ansvar så får någon av oss flytta. Jag orkar inte dra hela lasset själv. Han har även barn sen tidigare som jag tar hand om eftersom han e borta...
    Ajaj, hitta foten och stampa me! Är du så less så kan du faktist säga så som de är, antingen får jag egentid två kvällar i veckan eller sen skiljer vi oss. (om du verkligen har nått den punkten och sen köra på den linjen oxå) de behövs inte grälas, det är bara fakta och PUNKT typ..
Svar på tråden Min sambo förstår inte hur dåligt jag mår!