• SunnyBunny

Nån kattexpret här inne? När kan jag flytta på kattbebisarna?

Igår födde min katt 4 underbara kattbebisar! Men nu födde hon dem på helt fel ställe;) I vårt sovrum, precis vid fönstret. Nu är det jätte varmt där inne, och luktar inte så gott och vi måste vädra! Katterna skulle jag vilja få ner på nedre våningen. Kan jag flytta dem nu? Tack! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Nån kattexpret här inne? När kan jag flytta på kattbebisarna?
  • Annika i Gbg

Jag har flyttat nyfödda ungar. Inte helt lätt. Det blev lite av viljornas kamp. Jag la dem i boet, hon flyttade tillbaks dem, jag la dem i boet. Till sist tog jag bolådan och flyttade till en helt annan plats, mitt emellan, och det accepterade hon. Det gick bra med min hona men jag vet inte om det finns andra med negativa erfarenheter. Vi får hoppas att de skriver här i så fall. Annars kanske du kan lägga dem utanför dörren tills du vädrat och låta henne flytta tillbaks dem sen?
    Grattis till bebisarna, förresten! 

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • SunnyBunny

Okej tack! Jag får testa och se om hon blir sur eller inte;) Vill helst inte ha dem i sovrummet, och inte på övervåningen heller. Vi har flera djur och skulle behöva ha dem i gästrummet där vi kan stänga dörren om de behöver vara i fred..

• lennartsdotter

Flytta på en gång säger jag. Ge mamman en stor kartong (eller liknande) som ungarna kan bo i och se till att stänga dörren till rummet så att hon inte kan flytta på ungarna, vilket hon kan försöka göra i början. Försök vara mycket med henne om hon vill flytta dem och beröm henne när hon är med ungarna på den plats du har bestämt. Jag har precis gått igenom detta med min unghona som hade bestämt sig för att ha sin bebis mellan soffan och elementet...

• nyfiknajag

min katt födde i garderobrn på alla mina kläder så jag tog en kartong o la i lite filtar o ställde den i ett mörkt hörn sen tog ja dit mamman o hon låg där själv i ca 20 min så gick hon tillbaka o la sig i garderoben så tog jag bäbisarna o la i kartongen de va helt okej för henne sen blev hos på körd så ja fick mata bäbisarna me mjölkersättning i flera veckor va lite jobbigt men gick helt okej

• SunnyBunny

Jag flyttade dem:) Och än så länge går det bra! Stängde dörren som lennartsdotter tipsa om!

• PumpkinQueen
    nyfiknajag skrev 2011-11-25 09:36:17 följande:
    min katt födde i garderobrn på alla mina kläder så jag tog en kartong o la i lite filtar o ställde den i ett mörkt hörn sen tog ja dit mamman o hon låg där själv i ca 20 min så gick hon tillbaka o la sig i garderoben så tog jag bäbisarna o la i kartongen de va helt okej för henne sen blev hos på körd så ja fick mata bäbisarna me mjölkersättning i flera veckor va lite jobbigt men gick helt okej
    Men herregud vilken skräckhistoria. Stackars katter.
  • trettioplus
    Annika i Gbg skrev 2011-11-25 08:39:34 följande:
    Jag har flyttat nyfödda ungar. Inte helt lätt. Det blev lite av viljornas kamp. Jag la dem i boet, hon flyttade tillbaks dem, jag la dem i boet.
    Det där känner man igen. Min tös lade sina i kattlådan!
    Det slutade med att jag fick tömma den och bädda där.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Annika i Gbg
    trettioplus skrev 2011-11-25 10:03:38 följande:
    Det där känner man igen. Min tös lade sina i kattlådan!
    Det slutade med att jag fick tömma den och bädda där.
    Skrattande
    Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • radwanska

Min katt födde sina ungar i garderoben i min rumskompis sovrum. Jag försökte flytta dom till en annan plats men mamma katt gick absolut inte med på något av mina förslag och det blev faktiskt ett par riktigt traumatiska timmar för både mig, kattmamman och ungarna. Till slut insåg jag det faktum att jag måste ge upp och låta ungarna vara i den garderoben, och detta borde jag ha accepterat tidigare. Mamma katt var vid ett tillfälle så stressad att hon hoppade upp på soffryggen med en unge i munnen och sedan tappade hon den ner på golvet. Hjärtkrossande. Så till slut fick de vara i garderoben i min kompis sovrums rum och det fick samtliga inblandade acceptera. 

• pluvdo

Min katt födde ungar i mitt rum, men jag tyckte att de skulle vara i gästrummet, så när de var en dag gamla så tog jag hela lådan med ungarna i och flyttade över till gästrummet. Mamman såg dock inte vad jag gjorde, så när jag visade henne ungarna sprang hon bara iväg till mitt rum och letade efter dem där. Hon verkade inte koppla ungarna i gästrummet till sina ungar, alltså. Så då gick jag tillbaka med dem till mitt rum, lade henne i lådan med dem och flyttade allihop till gästrummet. Då gick hon med på det. Sedan hände det ett par gånger att hon försökte bära tillbaka någon unge till stället där de föddes, men sedan gav hon upp och accepterade att vara i gästrummet.

Svar på tråden Nån kattexpret här inne? När kan jag flytta på kattbebisarna?