• Anonym (Vill vara hemma!)

Funderingar kring deltid och föräldradagar

Vi har gjort valet att vara hemma länge med våra barn, och i vårt fall är det jag som är hemma på heltid (mannen jobbar i Köpenhamn).

Barnen är idag 4 år och 2,5 år gamla. Den äldsta ska få börja 15-timmars i vår, men jag vill vara hemma med den yngsta ett bra tag till, och dessutom finnas hemma för dem så mycket som möjligt även efter det att jag en dag börjar jobba.

När det är dags (om ett halvår-år), vill jag inte jobba mer än 50%. Jag har en heltidsanställning, och en tjänst som företaget helst inte vill ha lägre än 100%. Jag vet att jag har rätt till neddrag av tjänsten till 75%. Men har jag rätt att jobba 50%, om jag tar av föräldradagar som är kvar? Kan arbetsgivaren neka mig att ta ut föräldradagar? Kan jag kombinera 75% tjänst och föräldraledighet hel/del av dag, så att det totalt blir en 50%-tjänst?

Hur fungerar det? Kan jag ta föräldrapenning halvdagar alternativt hela dagar då jag inte jobbar? Hur upprätthåller jag i så fall min SGI?  

• Svar på tråden Funderingar kring deltid och föräldradagar
  • Försäkringskassan

Hej!

De frågor du ställer om hur du kan vara föräldraledig regleras i föräldraledighetslagen. För att få svar på hur du har rätt att vara föräldraledig behöver du ta kontakt ditt fackförbund eller din arbetsgivare.

Du kan läsa mer om föräldraledighetslagen på länken:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldraledighetslagen

Om
    du vill arbeta 50 % och din SGI är baserad på en heltid behöver du ta ut minst 2,5 dagar/vecka för att skydda din SGI.

Hälsningar
    Elin, handläggare

• Anonym (Vill vara hemma!)

Tack för svar!

Men om jag först begär att få jobba 75% av min heltidstjänst, som jag har rätt att göra. Går det att därefter begära föräldraledigt för de 25% som återstår ned till en 50%-tjänst? Förlorar jag SGI i så fall? Gjorde jag så, skulle föräldradagarna kunna räcka mycket längre. Är det en möjlighet?

• Försäkringskassan

Hej!

Du frågar om du har rätt att begära föräldraledighet först på 75% och där efter gå ner till 50%. Detta regleras som vi nämnde i Föräldraledighetslagen. Du bör höra med facket eller arbetsgivaren.

I övrigt när det gäller din SGI, så är det som vi nämnt har du en SGI på en heltid som du vill skydda och barnet fyllt 1 år, du tänker gå ner i tid till 75%, då ska du ta ut föräldrapenning på 25% motsvarande 1 hel dag och en 1/4 /vecka. Går du ner ytterligare till 50%, så tar du då ut minst 2, 5 dagar/ vecka för att skydda din SGI.

Hälsningar
    Stina, handläggare

Svar på tråden Funderingar kring deltid och föräldradagar