• Anonym (Mamman)

För trång förhud?

Hej!
    Undrar lite om mina två söner. De är 2,5 och 5,5 år. Läste någonstans att man skulle dra tillbaka förhuden och rengöra. Har aldrig gjort det innan och det verkar inte ha varit något problem. Men iaf så tänkte jag att jag får väl prova då. Men det går inte att dra tillbaka förhuden. Det är bara ett litet hål. Kan det vara så att de har för trång förhud? Båda ser likadana ut. Jag vet ju inte riktigt hur det ska se ut. Bör jag ta kontakt med läkare eller BVC? Vad gör man åt det? Gör man något öht?
    Tacksam för svar. 

• Svar på tråden För trång förhud?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!
    Små killar är ofta lite trängre i förhuden. Man skall inte hålla på och försöka dra tillbaka bara för "sakens skull". Man man spola lite försiktigt med ljummet vatten om det verkar smutsigt och irriterat. Så länge det inte är varm, rött och ordentligt irriterat samt att de kissar med "bra stråle" är det ingen fara. Är du tveksam skall du givevis visa upp dem för er BVC.
    MVH
    Carmen

• Anonym (Mamman)

Tack för ditt svar. 
    Det har aldrig varit rött och  irriterat på någon av dem. De brukar bada 2-3 ggr i veckan, så då sköljs det väl rent. Så jag avvaktar och ser hur det går. 

Svar på tråden För trång förhud?