• Sannys

Kan någon hjälpa mig räkna ang semesterdagar?

Om man slutar på ett jobb och har 29.000kr i månadslön, hur många semester dagar ska man få utbetalt från 1april - 30 okt. Hur mycket är detta i pengar? Och får man semesterersättning för dessa pengar? Någon som vill räkna ut vore det toppen! Tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-25 14:42
    Fel lön... den ska vara 29.500kr

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig räkna ang semesterdagar?
  • Sannys
    Sannys skrev 2011-11-25 14:42:16 följande:
    Om man slutar på ett jobb och har 29.000kr i månadslön, hur många semester dagar ska man få utbetalt från 1april - 30 okt. Hur mycket är detta i pengar? Och får man semesterersättning för dessa pengar? Någon som vill räkna ut vore det toppen! Tack
    Fel lön... den ska vara 29.500kr
  • m0desty

Du ska få ut 7/12 av det antal semesterdagar (med semestertillägg) du har rätt till enligt avtal (oftast 25) plus de dagar du eventuellt har sparade sedan tidigare. 

• Stora B

Om du har en semesterrätt på 25 dagar hinner du tjäna in 15 betalda dagar. En dag är värd 5.4% av din månadslön, d.v.s. 1 566 kr/ dag. En total "slutlön" blir då 23 490 kr brutto (innan skatt).

Antalet dagar du tjänat in stämmer endast om du inte har haft någon längre tjänstledighet eller övrig frånvaro.

Dubbelkolla vad som står i avtalet- jag utgår från de flesta tjänstemannaavtal där 5,4% gäller.

Du får tyvärr ingen semesterersättning på semesterersättningen Solig.

• korfu08

Glöm inte att det skall dras en annan tabellskatt på slutsemesterlön än den vanliga, nåt som många företag missar tyvärr, jobbar själv med ekonomi och löner och har sett en del missa detta och då kan man få restskatt året efter om man inte uppmärksammar det.

• flingan02
    korfu08 skrev 2011-11-25 21:39:16 följande:
    Glöm inte att det skall dras en annan tabellskatt på slutsemesterlön än den vanliga, nåt som många företag missar tyvärr, jobbar själv med ekonomi och löner och har sett en del missa detta och då kan man få restskatt året efter om man inte uppmärksammar det.
    Aj då tack för tipset!
Svar på tråden Kan någon hjälpa mig räkna ang semesterdagar?