• Anonym (ida)

Mat till kräsen vän

Jag har en bästa kompis på nästan 30 år som är extremt kräsen med maten. Hon äter nästan ingenting! I grönsakssväg isbergs- och huvudsallat, tomat och gurka. Inte morötter, inte paprika, inte majs och så vidare. Hon äter inte fisk eller skaldjur, inte korv, inte nötkött om det inte är väldigt "welldone"... Ingenting "konstigt". Som ett kräset barn.

Och varför är detta mitt problem?
    Saken är den att jag är festfixaren i gänget (oftast tillsammans med henne) och trivs jättebra med det, förutom att det alltid blir en massa strul med maten för "Jag äter inte det och inte det och inte det". Och hon har inte ens provat! Som i midsomras var hon sur för att vi köpte så mycket sill "för jag gillar inte det" och jag frågade då "Har du ens provat?" Svar: "Nej men jag vet att jag inte gillar det." Suck!
    Nu börjar vi planera nyårsafton och jag står inte ut. Förra året reste jag bort för jag inte orkade äta fläskfilé, pommes och bearnaisesås en nyårsafton till. I år har jag inte möjlighet att göra det. Är hur trött som helst på att hitta på maträtter som hon äter.

Så jag undrar helt enkelt:
    Är det någon som har förslag på någon lyxig nyårsmiddag som även den petigaste människan kan äta?

(är anonym eftersom att hon vet vad jag heter här, även om hon inte går in så ofta men iaf) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-25 16:22
    Behöver tips på både förrätt, varmrätt och efterätt!
    Hon äter:
    Kycklingfilé(ingen annan del av kycklingen), fläskfilé, köttfärs om den är finmalen(inte grov som den kan vara ibland).
    Potatis (men inte gratäng) och pasta.
    De flesta såser som inte är för starka eller innehåller öl eller vin (dricker hon heller inte, tror ni hon provat?)

Inte ost, inte någon frukt, inte typ pannacotta, sorbet, mousse...

• Svar på tråden Mat till kräsen vän
  • Anonym (Egen mat)

Säg åt henne att ta med egen mat!

• Anonym (ida)

Men det går ju inte riktigt när hon är med som "arrangör". Och det strider helt mot mitt gästvänliga värdinnesinne att be någon ta med sig egen mat.

• Nemiia

Att hålla på sådär som vuxen människa är ju bara extremt löjligt. Om det är så mycket som inte passar henne så tycker jag antingen att hon får anpassa sig med tanke på att ni ju tydligen gjort det ett antal gånger eller så får hon helt enkelt ta med sig det hon nu kan tänka sig att äta. Blir lite lätt irriterad på sånt där.

• Lillafrökenfräken

Men gör en bit misshandlat nötkött till henne då om bara det runt omkring funkar (ja, jag anser att well done nötkött är att misshandla en god produkt *S*). Jag är själv kräsen men har aldrig förväntat mig att folk omkring ska anpassa all mat till mig. Däremot får mina vänner räkna med att jag petar bort saker och ting. Annars får du helt enkelt skita i ditt värdinnesinne och säga åt henne att se till att hon själv har mat som funkar så ordnar du till resten.

Nyåret 09-10 bestämde jag mig för att ta mig i kragen med maten. Det har varit en jobbig resa men det har gett mig mycket. Det jag konstaterat är att jag har väldiga problem med konsistenser.

• Lillafrökenfräken
    Nemiia skrev 2011-11-25 15:43:47 följande:
    Att hålla på sådär som vuxen människa är ju bara extremt löjligt. Om det är så mycket som inte passar henne så tycker jag antingen att hon får anpassa sig med tanke på att ni ju tydligen gjort det ett antal gånger eller så får hon helt enkelt ta med sig det hon nu kan tänka sig att äta. Blir lite lätt irriterad på sånt där.
    Som kräsen själv så är det inte så jävla lätt att komma över det. Men, det betyder inte att omgivningen ska gå på äggskal omkring en när det kommer till mat. Men som sagt, då får man ju se till att åtgärda det själv genom att ta med sig mat. Att anpassa sig till de andra funkar inte, ätandet är ofta ett så stort problem i sig ändå.
  • NadiaMi

Gör det lätt för dig och be henne föreslå en trerätters middag som hon skulle kunna njuta av, eller några olika alternativ till förrätt, huvudrätt och efterrätt som hon skulle kunna äta utan problem.
    Sedan gör du 'grundmaten' efter hennes förslag plus att du har lite plock som alla andra kan plocka på sig av om de vill ha.

En enkel bas-sallad med bara salladsblad och gurka - och ett par skålar med t.ex. fetaost/oliver, tomat/kapris, mozzarella/räkor som också går att plocka från till salladen för de som vill ha.
    En enkel maträtt med ett par skålar extra tillbehör som ungsrostade rotsaker, ångkokt broccoli/blomkål osv som de som vill ha lätt kan plocka ifrån.

Klarar hon av mamma scans köttbullar så borde en annan variant av köttbullar också gå bra.
    Äter hon makaroner borde andra former av pasta funka.
    Och vips så kan man servera t.ex. färsjärpar och tagliatelle - en lite lyxigare variant av 'köttbullar och makaroner'.

Hon borde förresten också kunna tänka sig att kompromissa för alla andras skull även om hon själv inte klarar av att äta precis allt som serveras. Annars är hon ju inte mycket till 'värdinna' om man ska vara lite krass.

• Anonym

Hon är inte kräsen, hon är barnslig. Är man kräsen gäller hög kvalitét och god tillagning. Inte att det måste vara fläskfilé och pommes...

Fixa den mat du vill bjuda på. Meddela henne vad ni kommer att äta och säg att hon antingen får äta det som serveras eller ta med egen mat.

• Anonym (ida)

Jag tycker också att det är sjukt löjligt att bete sig som hon gör. Men de få gånger jag fått henne att smaka på någonting har hon gjort grimarser redan innan och sedan spottat ut så vad ska man göra? Hon vill uppenbarligen inte förändras. 
    Jag hade till och med en efterrättsfest en gång med massor av goda efterrätter och bakverk. Hon sa " jag gillar ju inte sånt och det vet ju du". Hon smakade inte ens en kaka. Så illa är hon alltså. Hon har inga ätstörningar utan hon är rund och go och äter mycket av det hon gillar. Så hon vill alltså inte ändra på sig överhuvudtaget.

Jag vill ju ha tips på vad man kan laga  

• zygoma girl

Om jag förstår dig rätt äter hon fläskkött och välstekt nötkött - och potatis. Kan ni fixa oxfilé (även om det är synd att genomsteka) och en god potatisgratäng? Inte superroligt men kankse en kompromiss.

Eller fixa en buffé med olika rätter där hon åtminstone kan äta en?

Är det "barnmat" som gäller (fläskfilé, pommes och beasås räknas som barnsmaker tycker jag) eller är det ok med mat med lite mer smak - indiskt, thai eller medelhavsmat åtminstone?

http://www.arla.se/Default____17973.aspx brukar ha bra festmenytips.

• Lillafrökenfräken
    Anonym skrev 2011-11-25 15:54:02 följande:
    Hon är inte kräsen, hon är barnslig. Är man kräsen gäller hög kvalitét och god tillagning. Inte att det måste vara fläskfilé och pommes...

Fixa den mat du vill bjuda på. Meddela henne vad ni kommer att äta och säg att hon antingen får äta det som serveras eller ta med egen mat.
    Kräsen kan även vara att man är väldigt begränsad i vad man äter pga diverse orsaker. Man har ett komplicerat förhållande till mat men det går inte under kategorin ätstörningar tyvärr. Sen kan man även vara kräsen med kvalitet och tillagning ja.
Svar på tråden Mat till kräsen vän