Mat till kräsen vän
Jag har en bästa kompis på nästan 30 år som är extremt kräsen med maten. Hon äter nästan ingenting! I grönsakssväg isbergs- och huvudsallat, tomat och gurka. Inte morötter, inte paprika, inte majs och så vidare. Hon äter inte fisk eller skaldjur, inte korv, inte nötkött om det inte är väldigt "welldone"... Ingenting "konstigt". Som ett kräset barn.
Och varför är detta mitt problem?
Saken är den att jag är festfixaren i gänget (oftast tillsammans med henne) och trivs jättebra med det, förutom att det alltid blir en massa strul med maten för "Jag äter inte det och inte det och inte det". Och hon har inte ens provat! Som i midsomras var hon sur för att vi köpte så mycket sill "för jag gillar inte det" och jag frågade då "Har du ens provat?" Svar: "Nej men jag vet att jag inte gillar det." Suck!
Nu börjar vi planera nyårsafton och jag står inte ut. Förra året reste jag bort för jag inte orkade äta fläskfilé, pommes och bearnaisesås en nyårsafton till. I år har jag inte möjlighet att göra det. Är hur trött som helst på att hitta på maträtter som hon äter.
Så jag undrar helt enkelt:
Är det någon som har förslag på någon lyxig nyårsmiddag som även den petigaste människan kan äta?
(är anonym eftersom att hon vet vad jag heter här, även om hon inte går in så ofta men iaf)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-25 16:22
Behöver tips på både förrätt, varmrätt och efterätt!
Hon äter:
Kycklingfilé(ingen annan del av kycklingen), fläskfilé, köttfärs om den är finmalen(inte grov som den kan vara ibland).
Potatis (men inte gratäng) och pasta.
De flesta såser som inte är för starka eller innehåller öl eller vin (dricker hon heller inte, tror ni hon provat?)
Inte ost, inte någon frukt, inte typ pannacotta, sorbet, mousse...