• Xadime

Bli godkänd för löpning på efterkontroll?

Jag ska på efterkontroll nästa vecka (9,5 vecka efter förlossningen). Kan barnmorskan säga efter undersökning att "det ser bra ut, du kan börja springa" om man frågar om det?

Eller är de fega och vågar inte göra nån individuell  bedömning på det utan bara slänger ur sig generella råd? (som avser såväl helt otränade och hela spannet till de som är betydligt mer vältränade än genomsnittet... helt galet att samma råd kan gälla alla... man har ju olika förutsättningar som ogravid, gravid och därmed även efteråt kan jag tycka!!)

• Svar på tråden Bli godkänd för löpning på efterkontroll?
  • MiaMajsan

Jag blev snittad, om det har nån betydelse. När jag gick på min efterkontroll så frågade jag om jag kunde hoppa fallskärm igen och Ja, självklart sa hon. Varför skulle de vara fega? Om du tycker det känns ok så är det väl bara att gå ut och springa?

• Natulcien

Barnmorskan kan ju inte avgöra om du kan löpträna eller inte. Hon kan se om det ser bra ut i underlivet och känna om du klarar att knipa. Löpningen får du själv avgöra om du vill ge dig på.
    De brukar rekommendera (inte barnmorskorna då) att man väntar 3 månader för att inte utsätta underlivet för onödig påfrestning.

Jag var väldigt vältränad innan graviditeten, men väntade ändå 4 månader för att det kändes bra.

• Snart 3 barnsmamma

Säger som de innan, individuellt. SJälv sprang jag 4 veckor efter förra förlossningen då avslaget var borta. SOm under graviditeten är det viktiga att lyssna på kroppen och träna mer styrka än löpning i början för att bygga upp igen. Köra plankan om och om igen

• Xadime

Vill bara tala om att jag blev godkänd och hon såg inga hinder till att börja springa :D Fortsätt knip hela livet bara sa hon! Skönt att få bekräftat att det såg så bra ut som det känns!

Svar på tråden Bli godkänd för löpning på efterkontroll?