• Anonym (nyfiken)

"Trevlig helg!"

Vad  menar alla med detta slentrianmässiga  "Trevlig helg!"  ?   Har  sällan arbetat kontorsarbetstid,  varken  som reseledare,  guide  eller på bibliotek  utan  vardag och helgdag har varvat huller om buller.   Helger har sällan varit något särskilt för mig.

Gjorde bort mig i bostadsrättsföreningen när jag i en enkät om  tvättstugans öppettider   föreslog att man skulle kunna tvätta även på söndagar....     De ännu äldre tanterna muttrade   "Snart kommer ni väl att börja tvätta på julafton  och  midsommarafton också!"

Måste erkänna att    jag varit dålig mamma om det anses viktigt  med fredagsmys och lördagsgodis...

Kan  föreställa mig att det är skillnad om man har vanlig kontorsarbetstid -  är det många som har det idag??

• Svar på tråden "Trevlig helg!"
  • Anonym

Vad är frågan?
    Vad som menas med trevlig helg eller om många är lediga under helgen?? 

• clembke

Jag kan bara svara för mig själv. Jag jobbar mån-tor 06.30-15.42 o fre 06.30-12.57 så för mig är helgen rätt "viktig", Dagar då man kan varva ner, ta det lugnt o hitta på nåt med barnen.
    Sen har vi väl inget specifikt fredags eller lördagsmys utan vi myser när vi vill o kan (vilket iofs oftast blir på helgen då barnen behöver komma i säng i vettig tid varannan v iaf)
    På helgen umgås man o har det bara gött, blandat med att göra lite nödvändiga saker som att tvätta o städa.

Att tvätta på en söndag är en sak som jag gör. Jag tar tvätten när jag kan, hinner o vill. Kan även bli på julafton o midsommarafton me om det vill sig så. :-P

• IsDimma

Haha det här funderade jag på senast nu på eftermiddagen. Jag var och hälsade på på hans jobb och när hans kollega skulle gå hem så sa han trevlig helg. Till detta hör att dom båda kommer att träffas åtminstone imorgon på jobbet för att jobba. Varför säga så då undrar jag

• Anonym (nyfiken)
    Anonym skrev 2011-11-25 19:29:06 följande:
    Vad är frågan?
    Vad som menas med trevlig helg eller om många är lediga under helgen?? 
    Främst det första.   Antar att de som  jobbar  i helgen inte går runt och önskar andra trevlig helg,  eller?
  • knattar
    Anonym (nyfiken) skrev 2011-11-25 19:30:49 följande:
    Främst det första.   Antar att de som  jobbar  i helgen inte går runt och önskar andra trevlig helg,  eller?
    Det är ett sätt att säga ett extra stort hej då till kollegorna.
    En hälsning som betyder "jag hoppas att du får två trevliga lediga dagar, så ses vi på måndag igen"
  • Anonym
    Anonym (nyfiken) skrev 2011-11-25 19:30:49 följande:
    Jo, jag gör det, eftersom de flesta inte jobbar helger. Men vet jag att någon jobbar helg så säger jag kankse inte så.

Men jag säger det inte slentrianmässigt, jag säger det för att jag menar det. Att folk ska få en trevlig ledig helg.
  • Slats

man önskar en person en trevlig helg, helt enkelt..

• Anonym (Lova)

Man kan väl ha en trevlig helg fastän man jobbar?

• Anonym (nyfiken)
    knattar skrev 2011-11-25 19:35:01 följande:
    Det är ett sätt att säga ett extra stort hej då till kollegorna.
    En hälsning som betyder "jag hoppas att du får två trevliga lediga dagar, så ses vi på måndag igen"
    Hälsningsfrasen används i andra sammanhang,  definitivt!    Har långa  perioder av mitt yrkesliv knappast kommit  tillbaka till samma arbetsplats på måndagen som den jag var på under fredagen.  
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Lova) skrev 2011-11-25 19:49:42 följande:
    Man kan väl ha en trevlig helg fastän man jobbar?
    Absolut -  och då kunde man lika gärna önska  "Trevlig morgondag!"    varenda dag,  eller?
Svar på tråden "Trevlig helg!"