• kiwi81

Vilken bil är bäst för 3 bakåtvända barnstolar i baksätet?

Som rubriken lyder, vilken bil är bäst om man vill få plats med 3 bakåtvända bilbarnstolar i baksätet?

Vi kommer inom kort få vårt tredje barn. Våra barn kommer då vara 4 år, 2 år, och nyfödd. Letar nu efter ny bil och tips tas tacksamt emot!!! 

Gärna en bil som inte är alldeles ny, så att den går att hitta begagnat = inte allt för dyrt.... 

• Svar på tråden Vilken bil är bäst för 3 bakåtvända barnstolar i baksätet?
  • pigglet

Glad att kunna meddela att jag vet precis vad som passar er!  :)
    Ford Mondeo´04 (var noga med årsmodellen!!)
    Den är helt galet stor i baksätet och våra barn sitter bekvämt bakåtvända mist till 5 år. Det är så otroligt mycket bättre plats för benen än i de andra bilarna vi provade stolarna i.  

• Triple Trouble

Vi har tre bakåtvända bilstolar i våran Saab 9-5. Funkar alldeles utmärkt. En britax high way i mitten och britax multitech bakom föraren, en britax two way bakom passagerarsätet. Våra barn är 6,4,4 år. De är 122, 111 samt 107 cm långa.

Min man kör utan problem, han är 190.

• kiwi81

Tack för tipset angående Ford Mondeo. Är det just 04-års modell som är bra? Är de äldre modellerna mindre?

Vi var och tittade på en VW Sharan i helgen, men den hade inget tre-punktsbälte i mitten-sätet, så den kändes inte så praktiskt längre....

Någon mer som har tips? 

• Triple Trouble

Tror faktist inte det funkar på så många fler bilar än saab och då en mondeo från 04 som ovan skrev. Har ni funderat på en minibuss?

Vi har tre bakåtvända bilstolar i saaben och fyra bakåtvända i chryslern om vi har någon liten kompis med oss.

I chryslern får även en tvillingvagn, en singelvagn samt två resesängar plats utan problem.

Annars kan nog kanske en Volvo V70 funka, har aldrig testat men de känns breda bak.

• pigglet
    kiwi81 skrev 2011-11-27 09:21:07 följande:
    Tack för tipset angående Ford Mondeo. Är det just 04-års modell som är bra? Är de äldre modellerna mindre?

Vi var och tittade på en VW Sharan i helgen, men den hade inget tre-punktsbälte i mitten-sätet, så den kändes inte så praktiskt längre....

Någon mer som har tips? 
    Min man säger att det ska funka med modellen som tillverkats mellan 2001-2007. Den ska heta "Ford Mondeo Modellserie 3". Du kommer bli säker när du väl ser den - den är helt enorm i baksätet faktiskt.

• Villur

Du borde testa Ford S-Max alt Galaxy from årsmodell 2006. Fem stjärnor i Euro-NCAP, tre separata stolar bak som alla är individuellt skjutbara och med lutningsbara ryggstöd. Dessutom enormt lastutrymme med eventuellt två extra stolar. Vi har haft två babyskydd plus en vuxen tidigare bak och kör nu tre bakåtvända Britax hi-way, utan platsbrist bak och med plats för tvillingvagn, singelvagn, barnstolar (Ikea) samt tre jättebagar (vår helgpackning). Om du jämför med en kombi, kvittar vilken, så får du en enkel och säker resa. Men lite busskänsla är det allt.

• Bebisjuli06

Vi har tre barn som nu är 1,3 och 5 år. Bo köpte en Ford S-Max i somras och den är superbra!!! Ett hett tips!

• kiwi81

Tack för alla tips! Ford S-max tror jag skulle vara jätte bra, men den är nog över vår budget. Men Ford Mondeo verkar vi kunna ha råd med!  

Fler tips? 

• themix

Volvo lär då inte fungera. Min pappa har en volvo S60 och den har säten som fåtöljer vilket gör att man sitter underbart bekvämt men ska det få plats en bilbarnstol bak så måste man i stort sett dra fram sätet allt vad det går och ha ryggstödet framåtlutad. Two-way får väl plats i de flesta bilar dock?

• Oh my good

vi har en V70 -99:a och det fungerar INTE, Det fungerar inte ens att ha 3 framåtvända bilkuddar.....

• tina14

Vi bara påpeka, vi har en Ford mondeo 04 och visst är den stor, men vi har fått köpa ny barnstol till vår kille, för att kunna få in en framåtvänd en bakåtvänd och ett babyskydd i baksätet, så prova er fram, det är olika vilka stolar som går in i vilka bilar. Känner folk som har jättesmå bilar och tre barn bak.....och andra med större bilar där det inte fått plats pga att barnstolarna är större. Det skiljer ganska mycket i storlek på olika stolar.

• tina14

ett tips: Britax barnstolar är bland de smalaste....enligt min undersökning.

• Zirap

Ja frågan är om det inte lönar sig att köpa nya stolar istället för ny bil. Vi har en acta graco bakvänd, men nu när babyskyddet ska in igen är det kört eftersom man inte kan stänga av airbagen fram. Å trots att min sambo bara är 174 cm lång går det inte att ha någon av stolarna bakom förarstolen. De tar verkligen ohyggligt mycket plats.

• FinaLinaStina

vi har en VW Caddy Maxi Life som vi tycker är perfekt för oss och vi har då bilbarnstolarna Kiddy Limited Edition
    (babyskydd) och 2 brio zento och 1 Maxi cosi rodi

Svar på tråden Vilken bil är bäst för 3 bakåtvända barnstolar i baksätet?