• Anonym

Kliande underliv. Ni som har erfarenheter av svamp. Läs detta!

Jag har haft väldig klåda i underlivet. Behandlat mej med pevaryl men det känns inte alls bättre. Har nu börjat misstänka att det inte är svamp utan att slemhinnorna är väldigt irriterade och kliar av det. Hur är det när man har svamp. Kliar det i hela underlivet då? På mej är klådan väldigt kraftig men bara långt fram mellan blygdläpparna.
    Idag har jag inte tagit någon salva alls och jag har varken mer eller mindre klåda än när jag tagit salvan. Klådan kommer stötvis.

• Svar på tråden Kliande underliv. Ni som har erfarenheter av svamp. Läs detta!
  • Anonym

Vänd dig till Gyn, det skulle kunna vara Bakteriell vaginos och det kräver receptbelagd antibiotika.

• Anonym

Kliar det och kliar det bara långt fram i underlivet om man har det?

• Anonym

Det känns som svamp för det mesta, ofta påminner flytningar och lukt om svamp.
    Är tydligen ganska vanligt att återkommande svampinf. övergår i BV..

• Anonym

Känner mej ändå lite tveksam... Känner ingen konstig lukt och inget annorlunda med mina flytningar och det kliar som sagt bara i främre delen av blygdläpparna.

• Anonym

Jag har haft problem med svampinfektioner till och från ända sedan jag var 16.
    Får inte alltid den typiska flytningen, men däremot får jag en förbannad klåda, och blir röd och irriterad på blygdläpparna. Ibland får jag även klåda i slidan. Flytningarna luktar helt normalt. Till slut börjar huden flagna, och jag får svidande sprickor. Använder jag Pevaryl etc. blir jag bara värre.
    Jag har fått bra hjälp av gyn. Äter Fluconazol nu, en enda kapsel räcker för att få bort svampen för min del, och hjälper inom ett par dagar. Och direkt den verkar, försvinner sprickorna, och huden blir normal.

Svampflytningar brukar inte lukta särskilt illa. Om de gör det, brukar det lukta lite som gamla gympaskor.
    Bakteriell Vaginos luktar rutten fisk.
    Vid svamp har man ofta en flytning med vita klumpar, vid bakteriell vaginos har man oftast en flytning utan klumpar, snarare tunn och gråvit i färgen. Får man en kraftig infektion med bakteriell vaginos kan det klia och svida. B.V är en rubbning i slidans normalflora, en del får mer problem efter mens och samlag.

• Anonym (eksem)
    Jag har haft nåt liknande det du beskriver och det visade sig vara eksem. Fick utskrivet kortisonsalva (starkare än den receptfria) och det har blivit så otroligt mycket bättre.
Svar på tråden Kliande underliv. Ni som har erfarenheter av svamp. Läs detta!