• Anonym

Bettskena, nån som vet vad en sådan kan kosta? (tandgnissling)

Jag har i perioder grymt ont i käklederna eftersom jag gnisslar en del tänder samt har nått glapp mellan diskarna har tandis förklarat så det knakar jämt och ständigt i käken. Har inte haft jättebesvär tidigare men nu har jag fått käkledsinflammation eller nått rätt ofta då det gör väldigt ont när jag tuggar i käken och under örat.

Så funderar på en bettskena, men vad kan det kosta? Nån son har erfarenhet?

• Svar på tråden Bettskena, nån som vet vad en sådan kan kosta? (tandgnissling)
  • junibarn19

Jag fick min betskena när jag hade haft tandställning och den fick ja gratis.
    om jag tappade bort den kostade nästa 200kr
    och tappade ja bort den så kostade det 500kr, så det skulle ja tippa på :)

• Anonym
    junibarn19 skrev 2011-11-25 23:06:39 följande:
    Jag fick min betskena när jag hade haft tandställning och den fick ja gratis.
    om jag tappade bort den kostade nästa 200kr
    och tappade ja bort den så kostade det 500kr, så det skulle ja tippa på :)
    Ok, nej tandställning behöver jag ju inte. Har fått för mig det är rätt dyrt med bettskena nämligen.
  • Molly och Stina

Min sambo har en bettskena och den kostade över 1000kr.

• prahlis

Makens tandläkare har sagt att de ska ha mellan 3-5000 kr för att göra en. FTV

Han har köpt en från en sportaffär som man värmer och formar efter tänderna och gnisslar inte tänder längre. Så är du inte i behov av en professionellt gjord så titta på Intersport eller Stadium. 

• Idis

City Dental i Sthlm tar 1 600 kr för vuxen fullt betalande.

• Molly och Stina

Frågade honom nu och runt 1500kr kostade den tydligen. 

• CarlHerman
    prahlis skrev 2011-11-25 23:13:40 följande:
    Makens tandläkare har sagt att de ska ha mellan 3-5000 kr för att göra en. FTV

Han har köpt en från en sportaffär som man värmer och formar efter tänderna och gnisslar inte tänder längre. Så är du inte i behov av en professionellt gjord så titta på Intersport eller Stadium. 
    Det är ju ett tandskydd, inte samma sak som en bettskena som är individuellt utformad och inslipad.

En bettskena kostar strax över 3000 kr där jag jobbar, kan bli billigare (ända ner mot 1500 kr) om du får del av högkostnadsskyddet.
  • Carrameana

Om du har så mycket besvär så ska du kolla med tandläkaren om du inte kan få den subventionerad med högkostnadsskydd eller liknande.

Jag har bettskena sedan länge, och den senaste fick jag bekosta själv vilket rockade loss på ca 2100 kr. Den förra fick jag av landstinget då den var del av behandling.

Men oavsett om du får betala den själv eller inte så kan du veta att det är riktigt bra med skena. Det avlastar käken och musklerna samt skyddar tandytorna (vilket sparar MYCKET pengar på sikt). Jag slipper  spänningshuvudvärk, värk i käkleden samt låsningarna och svullet ansikte (pga muskelöveransträngningar) helt och hållet. Den förra skenan höll i sju år, och då sliter jag enligt tandläkaren ganska hårt på skenan, samt hade slarvat en del med att hålla den blöt.

Tro mig. Även om det är dyrt så är det värt investeringen. Gå till tandläkaren och få det kollat och fixat!

• toppzen

3900 kostade min. Men har en specialare med skydd för gommen då ja är mästare på att pressa upp tungan.

Svar på tråden Bettskena, nån som vet vad en sådan kan kosta? (tandgnissling)