• Anonym

Är det bara jag som tycker det är pest och pina att ha herpes på läpparna och inte kunna visa sig ute under tiden?

Är det bara jag som tycker det är pest och pina att ha herpes på läpparna?
    Eller är det så att många på Fl inte vågar erkänna att dom har herpes och därav inte vågar säga att dom tycker det är jobbigt? Undra bara. 

• Svar på tråden Är det bara jag som tycker det är pest och pina att ha herpes på läpparna och inte kunna visa sig ute under tiden?
  • snorkan

jag har herpes på läppen, men nog vågar jag visa mig! kan rent av oja mig för att det gör grisigt ont åxå!

• Anonym

Jag har haft utbrott flera gr nu än vad jag haft tidigare och ärligt jag vågar inte ens visa mig ute under tiden jag har det så jd pinsamt, och jag ojar mig också för det kan göra så jv ont ibland . Speciellt nu under tiden jag har legat sjuk. Hur ont brukar du f jätte prickar eller typ små små blåsor?

• snorkan

blåsor....kan bli rejält stora med.

körde med vectavir och anti eller vad dom heter förut, men jag vet inte om det hjälpte, så nu kör jag inget.

om jag är stressad eller mår psykiskt dåligt ploppar det upp lättare har jag märkt 

• Anonym

Om det läker ibland så kan det till och med börja blöda när det blir sår skorpor är det normalt?
    Jag får ibland små små blåsor eller ibland jätte stora blåsor som blir typ som hud färgade ljusa.
    Jag håller med stressar man mer så får man det oftare. Jag brukar annars mest bara få det på sommaren men har nog stressat mer denna vintern har dessutom legat i influensa nu och då kom det upp mera. Jag använder Anti det brukar hjälpa hyffsat bra. Då läker det på bara fyra dagar. 

• snorkan
    Anonym skrev 2011-11-25 23:21:52 följande:
    Om det läker ibland så kan det till och med börja blöda när det blir sår skorpor är det normalt?
    Jag får ibland små små blåsor eller ibland jätte stora blåsor som blir typ som hud färgade ljusa.
    Jag håller med stressar man mer så får man det oftare. Jag brukar annars mest bara få det på sommaren men har nog stressat mer denna vintern har dessutom legat i influensa nu och då kom det upp mera. Jag använder Anti det brukar hjälpa hyffsat bra. Då läker det på bara fyra dagar. 
    vet inte? men det är nog normalt för det torkar ju och läker ut.

en gång satta det sig ovanför läppen på mig, och jag kunde inte låta bli att knoppra, så nu har jag ett ärr som är lite mörkare där......snacka om att ångra sig! 
  • Anonym

Jag tycker det är som ett handikapp att ha herpes. Man kan ju alltid hoppas att det i framtiden kan finnas ett botmedel.

• Paddil

Munherpes går inte under epitetet könssjukdom vad jag vet? Om du menar läpparna i ansiktet? Könsherpes (herpes genitalis) och munherpes (herpes simplex) är "kusinvirus" och kan visserligen smitta från mun till kön och vice versa, men annars är det olika virus. I alla fall, jag har munherpes och vistas bland folk, ser ingen orsak att skämmas. Men det är jobbigt att det gör ont, och att inte kunna pussa familjen :(

• Anonym

Jag har tx ingenting på ovan läppen får aldrig utbrott där, jag river mycket på under läppen så därför blir det mer utbrott på olika ställen jo jag håller med dumt av en själv att hålla på å riva när man vet att det sprider sig.

• Paddil

Det brukar blöda lite för mig när blåsorna torkat ut och själva sårläkningen håller på. Blir ju torrt och stramt i huden. Ibland är det en stor blåsa, ibland många små. Ibland går de liksom inåt, syns inte så mycket på utsidan, aj vad ont det gör. För det mesta ytligt. Och ganska pestigt är det, även om jag vant mig (haft sedan 5-årsåldern).

• Anonym

Jag håller med att man inte kan pussa familjen fast jag pussar inte mina föräldrar, och dottern har jag pussat på kinden även om jag haft munsår men hon är inte smittad alls, så det känns jätte bra. Och jag och min partner har det båda två så vi kan pussar när vi själva vill, det börjar ju bli mer och mer accepterat i samhället det ända jag oroar mig för är när mamma eller pappa eller dottern dricker ur glas hemma eller använder hand dukar men oftast har jag väldigt rent hemma så vad jag vet har ingen smittats men att gå ut när man har ett utbrott så är det gör jobbigt ja undvikder helst att vistas ute bland folk då så är inte så många som vet om att jag har det som tur är.

Svar på tråden Är det bara jag som tycker det är pest och pina att ha herpes på läpparna och inte kunna visa sig ute under tiden?