• kalle

"Kråka" i näsan-hur få bort

Vår dotter är 3 veckor och nu har jag sett att hon har ngt i ena näsborren. Hur får man ut "kråkan"? Har sett att man kan köpa en "mojäng" som suger ut kråkor och slem. Men det måste finnas ngt annat sätt och få ut skräpet!

• Svar på tråden "Kråka" i näsan-hur få bort
  • mludvigs

Det är en näs-frida du tänker på. Men om din lilla ligger stilla och snällt kan du alltid prova peta med en bomullstopp för att få bort kråkan. Det har funkat på vår kille när han var liten.

• Skusan

Sitter den nära näsvingen så ta en tops och försök få den att fastna på den. Inte så uppskattat men funkar bra. Tryck inte in topsen i näsan dock. Utan försök lirka ut den om du förstår hur jag menar .

Annars finns det en mojäng som heter Näs-Frida att köpa....

• Bonanza

renässans saltlösning som finns på apoteket. Man sprutar in i näsborren, så fräser de oftast ut snoret. Lycka till!

• mammma02

ta en topsi=) det har jag gjort å man kan ta lite vatten på den med eller torr
    sen så finns det i leksaks affären en sån man typ suger ut snoret ser utt som ett ägghihi har en soån hemma men han har inte vatt kylder så har inte kunnat prova än=)

• Sigrid

En sån där grej man köper på apoteket för att rensa örat med om man fått proppar (bra förklaring men jag kommer inte på vad de heter). De funkar jättebra och är billiga. Tilläggas ska väl att man inte ska använda dem till öronen efteråt.

• Svartfot

Vi har använt en topz eller en Revaxörblåsa eller vad dom heter. Orange boll som man ska ha till att spola öronen med
    Det har funkat jätte bra.

• Alfhild

Bröstmjölk i näsan har samma effekt som koksalt.

Hoppas det löser sig!

• Poofymamman

Jag brukar vänta tills den är på G, så att säga, och sen tvätta ansiktet med ljummet vatten. Då brukar den om inte åka ut, så lösa upp sig så mycket så den kan tryckas ut genom en vanlig torka näsan / snytning.
    Bra tips annars med revaxörblåsan. Man ska väl vara försiktig med topz?

• kios

Droppa lite koksaltlösning (finns på Apoteket eller gör själv) och låt sedan er dotter ligga på mage, vips så frustar hon ut kråkan!

• Nillemma

Fick ett supertips av en läkare att använda baksidan av en hårnål..där är ju liksom en ögla...det har funkat jättebra för oss!

• snuzen

Häll lite ad-droppar på en tops som sedan försiktigt förs in i näshålet, det funkar alltid jättebra för oss!!!

Lycka Till

• benetide

Min son har gott om kråkor o stora sådana har jag märkt jag sprutar in bröstmjöl o då brukar han nysa ut dem så kan man få tag i en bit o dra ut resten inte så mysig dock.. Lycka till

• Firren

Jag har också tagit hårnål, ett tips jag fick av min av min mor! Super då de är små! Eller tops, det funkar alltid. Jag brukar rulla topsen mot näsborren så brukar den lilla bobban, som kanske till och med visar sig vara stor , komma ut.

Självklart ska man vara försiktig, men vem skulle inte vara det när man petar näsan på sitt barn.
    Jag anser att man kan göra detta försiktigt. Och när de är så små ligger de ju still ganska bra, och märker det knappt!

Svar på tråden "Kråka" i näsan-hur få bort