Bmi 14.79 skadligt?
Jag har en tjej på 13 år som är smal men inte mager. Hennes bmi ligger på 14.79. Tror ni det kan vara skadligt att ha för lågt bmi?
Jag har en tjej på 13 år som är smal men inte mager. Hennes bmi ligger på 14.79. Tror ni det kan vara skadligt att ha för lågt bmi?
Går du efter en vuxens bmi då?
Bmi gäller inte barn, om det inte är något specialbmi för barn du går efter då. Hur lång är hon och vad väger hon? Jag har som vuxen haft ett bmi på 16 och det var nog inte särskilt nyttigt. Fast jag fick inga men av det.
Hur lång är hon och vad väger hon?
Tycker inte det låter som ett jättelågt värde.
Hur lång är hon och vad väger hon?
Tycker inte det låter som ett jättelågt värde.
Detta får man ju fram med din dotters siffror:
Normalviktigt
Ditt barns BMI är 14,38
Detta betyder att ditt barn räknas som normalviktigt.
Beräkningen utgår ifrån att ditt barn är exakt 13 år gammal.
Normalviktigt
Ditt barns BMI är 14,38
Detta betyder att ditt barn räknas som normalviktigt.
Beräkningen utgår ifrån att ditt barn är exakt 13 år gammal.
Normalvikt. Har du kollat på isoBMI så visar den ju det. Min dotter på 14 var 166cm och vägde 39kg och såg ut som ett benrangel men det ska vara normalt. Hon åt som en häst.
BMI-test för barn
BMI-test för barn
Fast längst ner på isobmi uträknarna står det Observera: Testet undersöker inte om ditt barn är underviktigt.
Man kan skriva in så att det blir ett bmi på 5 och det står fortfarande normalviktigt. Uträkningarna reagerar bara på bmi som klassas som övervikt och fetma.
Fel Nisse har varit inne.
Min dotter vägde 49kg och 166cm.
Slant på trean.
Tror att för tonåringar ligger det från 16-17 upp till 23-24 i BMI. Men det är inte förrän i 15-17 års ålder tjejer börjar lägga på sig runt höfter mm och blir minikvinnor. Sedan kan de bli smala igen. Tror inte du behöver oroa dig alls så länge hon äter.
Så länge hon äter och inte går ner i vikt borde de inte vara någon fara alls!
Jag har alltid varit en pinne! min mamma körde 50/50 gädde mjölk i mitt glas när jag var mindre för jag var så smal! och jag åt MASSOR!
Men vissa är så!
idag är jag snart 22 och har ett bmi på 16.9!
Men som sagt jag har alltid mått bra och varit frisk!
Alltså ett BMI är ju inget mått man helt och hållet kan rätta sig efter... Det talar ju aldrig om hur mycket personens skellett väger, hur den är byggd (vissa har grövre benstomme medans andra mindre) samt fördelning mellan fett och muskler. Så ett BMI på 19 (tex) kan vara helt normalt för en men undervikt för en annan. (Väldigt vältränade personer har ofta ett BMI som på pappret ser ut som övervikt när det i själva verket är musklerna som väger.)
Se till att ni äter tillsammans så att du ser att hon verkligen äter och, om du misstänker ätstörning, även att hon inte går på toa direkt efter för att spy upp maten. Om hon äter ordentligt bör du inte behöva oroa dig. Många barn är ju smala i den åldern då de skjuter i höjden. :)