• mycat81

Tips på flytande kost (inför en undersökning)

Jag ska göra en undesökning av tarmen och ska vara fastande under 1 ½ dygn.
    Jag vill ha bra tips på vad man kan äta/dricka för att få i sig energi och orka fungera hyfsat normalt ändå.  Och framförallt inte hungra ihjäl
    Har köpt nyponsoppa och saftsoppa, men det känns lite enformigt inte riktigt tillräckligt. 

Dag 1: Flytande kost mellan 6.00 och 19.00
    Fr om kl 19.00 och fram till 13.00 dag 2, bara vatten eller annan helt genomskinlig dryck.

• Svar på tråden Tips på flytande kost (inför en undersökning)
  • zika

Dricka buljong brukar rekommenderas vid fasta.

Anja 2004 Olle 2006. Älskade underbara!
  • zika

Tänk på att du måste få i dig salt och fett också. Saftsoppa är mycket socker och inte särskilt mycket näring

• Emmeliina

Finns massor med färdiga soppor du kan äta som är lite matigare än saftsoppa. Typ sparrissoppa, thaisoppa osv som där inte är några bitari. Kelda har många :)

Nicole 110322 <3
  • mycat81

Tack för tipsen, jag ska botanisera på ICA imorgon.
    Keldas soppor hade jag faktiskt inte tänkt på, de är ju släta (och godare än bara buljong!!!)  

• zika

tänk bara på att sista tiden måste det vara genomskinlig flytande kost. Dvs fungerar inte de flesta soppor

• Zizzieleenia

Jag fick typ äta buljong och silade soppor.. jag frågade också om man kunde äta diet-shakes (cambridge osv..) men det fick jag inte.. 

• skypigeon

om det är en koloskopi du ska göra så får du INTE äta soppor från typ kelda! Jag ringde till sjukhuset och frågade och det var ett big no-no!! Ring dit och kolla...de kan ge dig tips...buljong går bra nyponsoppa går INTE...däremot går det bra med saftbaserade näringsdrycker men INTE yoghurtbaserade!! Så ring sjukhuset...

• Zizzieleenia

i finland finns det något som heter lämmin kuppi, varma koppen från blå band, kanske finns i sverige med.. de skulle man sila (man fick inte äta brödbitarna i.. smakade skit, men inget att göra åt. buljong som buljong, svinäckligt... tror dock ts har genomfört sin, men kan ju vara till råd för flera som skall på samma typ av undersökning. Själv började jag kräkas av tömningsvätskorna jag skulle dricka före undersökningen så de hade ingen effekt, så blev jag gravid. så jag har myspys (NOT) att se fram emot i februari istället.. :(

• skypigeon

jag tål inte heller laxeringsvätskan utan spyr som en hund...bad därför om att bli inlagd senaste gången..och mycket riktigt...spydde i 18 timmar...undersökningen blev fördröjd och jag lev inneliggande i 3 dygn med en liten tur till hjärtintensiven pga dåliga kaliumvärden...fy fan! Nu är undersökningen tack och lov över...och jag har bara IBS tack och lov...

• mycat81

skypigeon: Jag ringde sjukhuset och kollade för säkerhets skull så att det inte skulle bli fel.
    Hon sa att det var OK att äta släta mixade soppor fram till kl 19 ikväll. Därefter var det bara vatten (eller vatten med socker i) som gällde.
    Tycker att jag har överlevt dagen rätt så bra, är inte alls så hungrig som jag trodde att jag skulle vara.
    Värre lär det väl kännas framåt natten då soppa inte är så långtidsmättande för att inte tal om imorgon. Ska överleva på enbart VATTEN till kl 13 imorgon. Phu, det blir inte lätt!
    Tack för att ni delar med er av tips och erfarenheter.
    Har också gjort en coloscopi med Laxabon innan, fy fan! Aldrig mera! Det var det vidrigaste jag varit med om

Svar på tråden Tips på flytande kost (inför en undersökning)