• mamma10och12

Alkohol i smörgåstårta??

Köpte en räkbomb för 2 personer på ICA Maxi, jättefräsch.
    Sedan närjag kollar ingridenserna tår det "sherry" och "vin" en bra bit ner, bland smakförstärkare och sådant.
    Behöver jag oroa mig? kan det skada barnet??

• Svar på tråden Alkohol i smörgåstårta??
  • La Lola

Om det överhuvudtaget är riktig sprit så är det garanterat i en sån liten mängd att det inte är nån fara.

Smakförstärkare låter ju knappast som att det handlar om alkohol.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mamma10och12

puffar!
    ingen matkunnig som vet om det är jättemycket sådant i tårtan?

• mamma10och12
    La Lola skrev 2011-11-26 19:28:25 följande:
    Om det överhuvudtaget är riktig sprit så är det garanterat i en sån liten mängd att det inte är nån fara.

Smakförstärkare låter ju knappast som att det handlar om alkohol.
    okej...ja alltså det sår vin och sherry, sen står det smakförstärkare...smakar ju inte sprit direkt :P
  • Mumin80

Nej, det är ingen alkohol i tårtan. Det är helt för dyra ingredienser...

• Trivelina73

Riktig sprit har man inte i maten utan i glaset brevid. De andra är presis vad det står, det vill säga smakförstärkrae.

• mamma10och12

tack för era svar!
    ringde och dem sa att de använde som smakessens bara, att det var så lite så att det knappast går att räkna på osv.

• Trivelina73
    mamma10och12 skrev 2011-11-26 19:37:38 följande:
    tack för era svar!
    ringde och dem sa att de använde som smakessens bara, att det var så lite så att det knappast går att räkna på osv.
    Du kan hälla i en dl röd vin i grytan och ändå äta den med god samvete, höga tempraturer tar bort alkoholen.
  • mamma10och12
    Trivelina73 skrev 2011-11-26 19:42:16 följande:
    Du kan hälla i en dl röd vin i grytan och ändå äta den med god samvete, höga tempraturer tar bort alkoholen.
    JO, men smörgåstårta äte rman ju kall=)
  • Trivelina73
    mamma10och12 skrev 2011-11-26 19:43:26 följande:
    JO, men smörgåstårta äte rman ju kall=)
    Men när spriten åkte i så va den delen varm, och så länge de inte är blöt mat me stora mängder sprit (typ gelehallon ala sprit något) så behöver man inte oroa sig.
  • mamma10och12
    Trivelina73 skrev 2011-11-26 19:45:27 följande:
    Men när spriten åkte i så va den delen varm, och så länge de inte är blöt mat me stora mängder sprit (typ gelehallon ala sprit något) så behöver man inte oroa sig.
    Aha, okej, det visste jag inte!
    Bra =)
    Nej, dom sa att dom inte hade några direktiv att gravida inte får äta
  • Coriander

Jag har då aldrig haft någon sprit i en smörgåstårta... kan inte vara speciellt vanligt. Om det finns någon alkohol i tårtan (vilket jag tvivlar på...tror det är endast smakförstärkning) så är det så små mängder att det inte skadar nog barnet. 

• mamma10och12
    far skrev 2011-11-26 19:51:01 följande:
    Trams?
    varför skulle det vara det?
    jag ville veta om dom typ dränkt bottnarna i sprit, vad vet jag.
  • mamma10och12
    Coriander skrev 2011-11-26 19:49:44 följande:
    Jag har då aldrig haft någon sprit i en smörgåstårta... kan inte vara speciellt vanligt. Om det finns någon alkohol i tårtan (vilket jag tvivlar på...tror det är endast smakförstärkning) så är det så små mängder att det inte skadar nog barnet. 
    Nä, det var litegrann som dom hade i den här räkcremefriachen man har mellan bottnarna
  • Milletti

Om det vore så mycket alkohol i så skulle man ju inte kunna köra bil heller efteråt och barn under 18 skulle då inte heller få äta den..

• Taxmamman

Hade de åldersgräns på tårtan?

Nej, men alltså, ibland blir man lite mörkrädd över folks okunskap.

Svar på tråden Alkohol i smörgåstårta??