Smärtor på vänster sida av magen :( lite långt..
Såhär har min vecka sett ut;
Tisdag kväll, får lite lätt ont i magen på vänster sida. Går på toaletten i fall det nu skulle vara ngt med "magen" och inte bebismagen eller så..
Går och lägger mig sover typ hela natten till onsdag morgon.
Onsdag morgon, har fortfarande ont men går till jobbet som vanligt. Känner lite UVI varning.
Kl 07.30 ca säger jag till min kollega att jag har ont i magen och att jag sen i morse haft UVIkänningar (har haft miljoners under åren så jag vet hur de känns..)
Vi pratar om ditten och datten en stund och jag tänker inte spec mkt mer på att jag har ont.
Ca 09.10 går jag på toa ifall det skulle vara något ändå med magen, att jag kanske ätit ngt dåligt :(
09.20 ringer jag min BM-mottagning och rådfrågar eftersom smärtan inte ger med sig utan snarare tilltar..
De säger att jag ska ringa FL Danderyd och jag får telefonnumret dit.
Under tiden som jag pratar m FL så tilltar smärtorna sååå mycket att jag inte kan sitta ner, inte heller stå still.
Samtalet tar max 5min jag får ett nytt nummer att ringa eftersom BM i telefonen hör att jag inte mår bra.
Jag lägger på luren och ringer till min kollega som jag talat med tidigare på morgonen, jag ber henne komma dit där jag är.
När hon kommer så ringer hon ambulans. Jag är knappt kontaktbar för all smärta som kom på typ tio minuter och stegrade något enormt.
Kollegan hjälper mig ner till entrén på jobbet och vi väntar på ambulansen, den kommer efter hur lång tid som helst (enligt mig som helst bara vill dö).
Jag kallsvettas och vill ha frisk luft och vatten. Vi väntar ute ett tag tills jag börjar frysa.
Sen går vi in och väntar vidare.
När ambulansen kommer har jag (enligt dem) svag puls, orkar knappt prata, har enorma smärtor på vänster sida av magen och i ryggen (har ont i ryggen sen tidigare) kan knappt gå.
INGEN FEBER!
Jag får hjälp till ambulansen och sen åker vi.
Inne i ambulansen svettas jag nästan ihjäl (är utan jacka) och de sätter på AC'n på högsta.
Jag får morfin i infarten som de satt i armen (utan att jag märkte det, är sjukt spruträdd så det var ju bra :)) Men smärtorna försvinner inte ändå.
När vi anländer till sjukhuset så börjar smärtorna ge med sig men de slår fortfarande i taket (skala 1-10) på skalan.
Hamnar på FL, och blir indragen på ett FL-rum på en gång.
De kommer direkt och pratar med mig och försöker ställa diagnos.
Sätter CTG-kurvegrejerna och ser att bebis mår toppenbra inne i magen (och såklart att jag inte har värkar, vilket jag oxå talat om för dem att jag inte har..)
Efter flera timmar med dropp (bara vanligt inget smärtgrejs..) får jag åka hem eftersom det inte går att säga vad det är..
Har smärtor under hela torsdagen och är hemma från jobbet.
Torsdag kväll upplever jag att det börjar stegra sig igen (repris från tisdagkväll?!)
Fredag morgon har jag ökade smärtor igen, stannar hemma från jobbet.
När jag går och kissar, hittar jag en liiiten litiiiten sten på pappret när jag torkar mig, när jag torkar igen hittar jag en större sten (den största är kanske 3-4mm i diam.)
Får lite lätt panik och ringer min syster som är USKA, frågar henne vad jag ska göra.
Ringer vårdguiden och frågar dem och de säger att jag ska ringa FL igen.
Ringer dit och de säger om du känner att det blir väldigt mycket värre så ska du komma in, annars kan du komma vid 10 då Obstetriska (stavas det så..?) mottagningen öppnar.
OK tänker jag, jag står nog ut till 10. (klockan är 07.15 kanske)
Åker in och väntar en stund på att få komma in på rum, det går fort. De övervakar bebis igen och kurvorna ser skitfina ut (som vanligt) jag får gå ut och vänta på doktorn. Doktorn gör ett vad han kallar grovt UL som inte visar något, inget alls...
Jag får ett Voltarenpreparat (stolpillerform) som ska hjälpa, dock ska man undvika att ta detta vid graviditet varför jag känner att jag står ut med smärtan hellre än att riskera bebis.
Jag hämtar oxå ut Citodon (för vilket samma som ovan gäller) men vill inte ta dem heller...
Nu är det lördag kväll och jag har smärtor till och från (mest till :P), ibland ilar det till i vad jag tror är urinledaren eller något.... Ibland kan jag inte stå/gå/sitta eller ligga för att det gör så ont men jag väljer att inte åka in, vad ska de göra liksom..
jag har fått tid för ett UL på Röntgenavd Danderyd på måndag em..
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, vad kan det vara?!?!?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:55
Gravid vecka 30 glömde jag nog skriva :)