• Anonym

Hormoner + depression?

Hmm..hur kan man egentligen veta hur hormonerna man får i sig av olika preventivmedel påverkar ens psykiska mående? Ja, man kan ju sluta med dem och se, förstås. Jag har ätit p-piller och haft p-stavar oavbrutet i 13 år, och har varit/är deprimerad. När man mår dåligt psykiskt vill man gärna att det skall ha en fysisk orsak, det är oftast enklare att fixa..

Tror ni att p-medlen kan påverka en så mycket att man blir deprimerad under flera år?
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Hormoner + depression?
  • Imperia

Jag kan berätta hur jag upplevde saken.
    Jag blev väldigt deprimerad när jag åt trinovum. Allt skedde så gradvis att jag aldrig hajade att det kunde bero på pillrerna. Vid återbesöket hos BM så så blev jag inte trodd då jag sa att jag mådde dåligt och hade konstant ångest. Fick höra att jag bara inbillade mig och sedan slog hon till med " ja, men det är ju bara bra, då blir det inga oönskade graviditeter här inte" (hade såklart ingen sexlust).
    Mesig som man va så lät man sig slås ned utav henne och fick ett nytt recept i handen. Jag lät mig hjärntvättas och tro att jag bara inbillade mig. Men det gjorde jag inte!
    Inte förens efter ett år av konstant ångest och noll livslust då jag hamnade på psykakuten så blev jag tillsagt att jag absolut borde sluta med p-pillrerna.
    Eftersom jag hade en stadig partner vid den tidpunkten och en graviditet skulle bli förödande så valde jag istället att testa en annan p-piller sort (Yasmin).
    Alla spår av min deppighet försvann, jag fick tillbaka livslusten och den konstanta ångesten försvann. Det höll i sig i ett år sedan fick jag andra nya biverkningar och valde att lägga av med hormonella p-medel helt och hållet.
    Och det är det bästa jag någonsin gjort! Mår såå mycket bättre på alla sätt.

SÅ jag tycker att du ska ge det en chans o va hormonfri ett tag för att se, blir det ingen skillnad så kan du ju sätta in en stav igen. Sen så rekomenderar man inte hormonella preventivmedel för dom som tenderar att bli deprimerade just därför att dom kan förvärra tillståndet. Så även om du inte blir helt fri från dina depressioner så kanske du skulle överväga ett hormonfritt alternativ.
    Hoppas det löser sig! // En som aldrig skulle stått ut i 13 år..

• Anonym

Tack för ditt svar, Imperia!

Jag har inte mått konstant dåligt i 13 år, men från och till och värre på senare år. Och det är klart, alla p-medel kan ju ha gjort saken värre.. Bytt ändå p-piller ett par gånger, men märkte aldrig så stor skillnad.

Funderar på att testa Persona och se hur jag mår utan hormoner!

• Imperia

Ja med tanke på att du använt hormonella preventivmedel i 13 år så kan det ju vara skönt att se hur kroppen regerar utan alla dessa tillförda hormoner.
    Sen går det ju inte att säga i förväg om det är pga hormonerna som du mår dåligt men det är definitivt inte uteslutet. Och det är inte ovanligt att även dom som mått bra under tiden de ätit p-piller känner att en viss "dimma" släppt då de slutat.

Jag märkte en stor skillnad då jag bytte p-piller men så mådde jag så fruktansvärt dåligt med trinovum att jag inte ville leva längre. Dock så fick jag ju problem med Yasmin också så jag antar att hormoner inte passar mig. Jag kör med kopparspiral nu och det funkar bra än så länge.

Personan kan ju vara ett bra altenativ för dig . Och våga stå på dig om du väljer att vara hormonfri. Det är din kropp och hälsa det gäller så ingen annan har rätt att bestämma vad som är bäst för dig. Lycka till!

• Lejån

Ja absolut!! Jag mådde mycket bättre när jag slutade med hormoner! Så mitt råd är att du testar att vara hormonfri och se om det blir någon skillnad. Blir det inte det kan du ju alltid börja med piller igen om det är det du vill.

• solrosblad

Jag mår psykiskt dåligt av preventivmedel. Prövade med minipiller efter lillan föddes, och jag tappade sexlusten, blev stressad och lättirriterad och gråtig så jag slutade bums, nu har jag aptit på sex, humöret känns stabilt, så visst kan det bero på hormonerna... Pröva och gör ett uppehåll, det kanske är så enkelt som hormonerna...

• Anonym

Tack för alla svar!!!

Känner mig peppad att låta bli hormonerna, det KAN ju göra skillnad, och då är det ju värt det, som min sambo sa (på tal om att behöva använda kondom..)!

• smultronsaga

Jag är helt säker på att hormoner kan göra skillnad!

Inte på alla men på de som redan är överkänsliga av hormoner, som jag då tex.

Jag tog ut min spiral efter att det var min sista sak att pröva för att må bättre, och redan efter 3 dagar mådde jag mycket bättre.

Nu kan jag ju inte säga att jag är helt återställd efter bara det, men jag tror att den var en utlösande faktor att jag började må så här från början!

Och nu är den borta så nu kan jag jobba på att må bättre utan att den finns där i bakgrunden!

hoppas att nått jag skrev hjälpte!

Kram

• smultronsaga

Ville bara tillägga...

Att jag läste på lappen som följde med spiralen häromdagen...
    och då stod det

bivärkning fler än 1 på 100 ... Nedstämdhet

Hej så länge

• Anonym

Hmm.. Försökte hitta ngt. på nätet om biverkningarna från Norplant, som mina stavar heter, men det verkar inte finnas längre.

Men nedstämdhet brukar ju vara en vanlig biverkning av de flesta hormonbaserade p-medel. Idiotiskt att vi skall behöva må så dåligt av dessa hormoner. Nu när det håller på att utvecklas en manlig p-spruta går det tydligen trögt p g a att det blir för mycket biverkningar! Men alla biverkningar som kvinnor får stå ut med då????

• Safireee

Jag har aldrig tagit hormoniella p-medel just eftersom jag är rädd för biverkningar men i somras tog jag såna piller som skjuter upp mensen. De var några av de värsta veckorna i mitt liv. Var aggressiv, jättejättedeprimerad och mådde skitdåligt. Det tog nog 2 veckor innan hormonerna gick ur kroppen efter att jag slutat... (de funkade inte heller så det kändes ju kasst!)

Sedan så har jag nu på senare år börjat må väldigt dåligt veckan kring ägglossning och mens. Blir nere, vissa dagar aggressiv, gråtig och känner att livet är meningslöst. PMS alltså. Varannan vecka mår jag bra och varannan dåligt. Provar med Femal Balans nu för att se om det blir bättre. Tror hormoner påverkar mitt psyke väldigt starkt tyvärr.

Så prova du med att sluta och se om det blir bättre! Hoppas det blir det!

• Imperia

Hej igen TS!

Försökte också hitta information om Norplant men som sagt verkar det inte det lättaste. Verkar inte användas i sverige längre då det inte finns med på fass.se.
    Hur som hellst så har alla preventivmedel som är hormonbaserade mer eller mindre samma biverkningar, och nedstämdhet är en mycket vanlig av dom precis som du sa. Sedan är vissa känsligare än andra och kan drabbas hårdare.
    Jag håller med dig angående preventivmedel för män. I åratal har det tjatats om p-piller/p-sprutor för män men ingen verkar hända.
    Å andra sidan vet jag inte om jag skulle vilja att min partner använde det då jag själv vet hur negativt jag ragerade på hormoner. Men det skulle vara bra med fler alternativ att välja mellan.
    Tycker sambon din sa något klokt, lika bra att testa att vara hormonfri, blir det en skillnad så är det ju värt det.

• solrosblad

Safireee, om du har problem med pms och blir deppig så kan man få cipramil utskrivet som man tar dagarna innan mens, tydligen ska de hjälpa mot pms har jag läst ngn stans.

• Safireee

Solrosblad: jo, det har jag också hört, så så är det nog! Det är nästa steg om det här naturläkemedlet inte fungerar! Måste verkligen göra något åt det nu känner jag!

• Anonym

Ja, mina Norplantstavar har snart suttit i fem år, så de skall ju ut i vilket fall. Norplant används nog inte längre.

Skall bli intressant att se hur de skall lyckas få ut dem...det ser ut som om två av dem har gått av...

• Anonym (hjälp)

Hej!
    Mitt problem startade när jag slutade med mina p-piller, 7 månader sen. Nu mår jag piss. Jag förstör för mig och min pojkvän. Min familj mår dåligt för att jag mår dåligt. Det är inte roligt att börja med ppiller igen utan jag ska se om det finns några hormontabletter. Det var som om allt bara vände över en natt, känner inget, gråter hela tiden. jag har världens mest underbara pojkvän, bättre kan man inte få. Jag är bara så rädd att mina känslor inte ska komma tillbaka, då vet jag inte vad jag gör.

• Anonym

Anonym(hjälp)
    Hjälp, det låter inte kul! Varför slutade du med p-piller?
    Är du säker på att det inte är något annat som gör att du mår dåligt???

Svar på tråden Hormoner + depression?