• VitaVera

Hur stor bristning är 1,5 cm?

Jag födde min son för en månad sedan och har först nu börjat fundera på hur mycket jag egentligen sprack vid förlossningen. I vanliga fall verkar ju alla tala om antal stygn, men min barnmorska sa att det blev två bristningar; en på 1,5cm i mellangården och en nästan lika stor inne i slidan. Men jag kan inte relatera till dess storlek. Borde såklart ha bett henne säga hur många stygn det rörde sig om, men det var så mycket annat att tänka på då. Har ni någon uppfattning om hur mycket 1,5 cm är? Mycket?

• Svar på tråden Hur stor bristning är 1,5 cm?
  • VitaVera

Ok, BM sa att bristningarna var små i jämförelse med sonens vikt (han låg på dryga fem kilo), men jag vet ju inte hur det räknas utan att se på barnets vikt. Två stygn på 1cm lät ju inte mycket, jag uppfattade det som om jag syddes betydligt mer. Men allt är ju lite suddigt... :) Det står inget i min journal om graden bristning. Dock är det ikryssat på vackla och perineum. Utifrån länken borde det innebära 2a gradens bristning, men jag blir inte mycket klokare på det heller. Nåja, inte hela världen. Får väl fråga BM på efterkontrollen. Allt jag vill är ju att det har läkt bra. Tack för era svar!

• VitaVera

Tillägg: Jag har knappt känt av stygnen, bara lite kli när det började läka. Så det kan gå bra att klämma fram en 5-kilos bebis oxå! :D

• Momalicious

:) jag fick 2:à gradens bristning och det läkte superbra. Man ser ärret om man tittar noga men det känns inte att jag fött barn :)

Svar på tråden Hur stor bristning är 1,5 cm?