• Anonym (tjejen)

Min sambo äter bara skräpmat

Det är så här att min sambo är överviktig, farligt överviktig om man tittar på BMI men det talet ska man ju inte stirra sig blint på, men att han är överviktig råder det inga tvivel om.

Han äter bara skräpmat till lunch, såsom hamburgare, kebabtallrik och pizza. Vi brukar göra extra mat till middagen så att det blir över till lunch men oftast "glömmer" han lunchen i kylskåpet eller så hittar han på någon dålig ursäkt om att han var tvungen att gå ut att äta med sina jobbarkompisar. Då brukar jag säga åt honom att iaf välja dagens som forhoppningsvis är lite smalare än tex pizza. Men det går inte för dagens är alltid så äcklig påstår han. Han är extremt kräsen, äter absolut inte några grönsaker alls och inte någon frukt heller.

Förut drack han extremt mycket läsk, men jag har fått honom att dra ner lite. Tex så får han bara dricka läsk hemma på helgerna och då inte i några stora mängder. Men då de får dricka obegränsat med läsk på hans jobb, gratis, slinker det ner säkert tre burkar om dagen. Jag har räknat ut att han dricker ca 9 liter läsk i veckan vilket jag tycker är otroligt mycket även fast han drack mer förr.

Jag försöker få honom att förstå att han måste ändra sina matvanor innan det blir riktigt illa, han är bara 22år och jag vet inte vart detta kommer att sluta. Hans övervikt gör så att jag inte tänder lika mycket på honom längre som jag gjorde i början av vårt förhållande, jag tycker det är jobbigt att se honom naken och detta gör att min sexlust inte är så stor längre. Hur ska jag få honom att förstå? Eller är det jag som inte borde lägga mig i? Jag älskar honom otroligt mycket och skulle aldrig lämna honom för en sån här sak men jag är ändå orolig vart det här ska sluta.

• Svar på tråden Min sambo äter bara skräpmat
  • Anonym (fet)

Alltså klart man ska bry sig men inte för mycket.
    Alltså när jag var ung var jag smal nu har jag ett bmi på 47.
    Jag hade blivit skitsårad om den killen jag var ihop med när jag gick upp i vikt sa att han inte tände på mig (iof sårade det mig när han sa att jag var fet ful och äcklig oxå)

Problemet är inte att jag inte vet om att jag är fet (alltså behöver ingen berätta det för mig) problemet är nog att ändra sig.

Allt du kan göra är berätta vad som kan hända be honom ta lite blodprover så det inte är något medicinskt. Och prata med en läkare om vad dom kan hjälpa till med den dagen han vill ha hjälp.

själv har jag bestämt tillslut efter x antal år som bantare så ska jag göra en magsäcksoperation

lycka till

• Anonym (tjejen)

Självklart säger jag inte rakt ut att jag tycker han är överviktig, det är han ju medveten om själv. Inte heller att jag inte tänder på honom lika mycket som förr, det håller jag inom mig.

Grejen är att jag är säker på att han inte skulle behöva ha det så här om han skärpte till sig och åt mer nyttig mat. Jag försöker laga nyttig mat till honom till middagen men det är så svårt när han är så kräsen. Att få honom att sluta dricka all denna läsk skulle säkert hjälpa honom att gå ner några kilo, men det verkar helt omöjligt att sluta dricka läsk.

• Anonym (fet)

japp läsk är svårt att sluta med. Ge honom andra alternativ kanske?
    köp light läsk (varken gott eller nyttigt men ok i mindre mängder) dricker han loka?
    köp mindre läsk alltså tex burkar då ser man lättare att man dricker mycket.

Nu vet jag inte hur smal du är men om du inte är allt för smal kan du inte be honom sluta med skräpmat, godis läsk etc för att du vill försöka äta nyttigt (alt gå ner några kg i vikt)

• clara02

säg åt han att läsk ger frätskador på tänderna å inte alls är bra..

• Anonym (tjejen)

Det där med att bara köpa burkar skulle nog kunna hjälpa, för börja med det. Det finns nämligen inga andra alternativ till dricka enligt honom. Säga att läsk ger frätskador på tänderna går nog inte hem hos honom eftersom han, helt otroligt, aldrig haft något hål i någon tand.

Själv är jag smal, lite för smal till och med, så jag behöver inte gå ner i vikt. Grejen är ju att han äter denna skräpmat till lunch på jobbet och då kan jag inte styra, för vi äter sällan skräpmat hemma.

• hobnob

Kan du inte säga åt honom att du är orolig för hans hälsa? Han borde ju fatta själv att det inte är nyttigt att leva som han gör...

• plum

Håller med föregående talare.

Ta det alltid ur hälsosynpunkt, och att du inte vill att han ska dö för tidigt eftersom du vill ha ett långt liv med honom.

Säg absolut inte att du inte tänder lika mycket på honom, det är risk för att det blir ännu värre då.

Jag har fått min karl att äta nyttigare mat, han har alltid ätit dagens ute förvisso. Men det va ofta pizza och "mojmat".
    Nu äter vi oftast sushi när det är hämtmat och alltid sallad till maten.
    Han har faktiskt gått ner i vikt och tycker att det är roligare att hålla igen nu när han märker att det hjälper, han blir piggare.

Ditt största problem är väl att han inte äter allt, min karl kan jag få att äta det mesta.

Det enda du kan göra är att få honom att inse sitt problem, det hjälper nog tyvärr inte att du drar in på hans läskdrickande, eftersom han dricker det på jobbet. Han kommer bara börja smygäta.

Anmäl honom till Du är vad du äter på tv3.

• Anonym (tjejen)

Beatrize74:
    Har läst din tråd. Hur har det gått för er? Provade ni VV?

Jag ska absolut ta upp detta ur ett hälsoperspektiv för att försöka komma till rätta med problemet. Kanske kan man kontakta en dietist? Min sambo har pratat om det förut, han vet nämligen med sig att han har problem men behöver en spark i baken för att rätta till dem. Det känns som att det är jag som måste ge denna spark och försöka stötta honom.

Svar på tråden Min sambo äter bara skräpmat