• Wittra

Pityriasis rosea? Behöver hjälp!

Är det någon/några som haft detta?

för ungefär 1½ vecka sen fick jag först ett utslag ovan ena bröstet. Lite ovalt, påminde om eksem, torrt i "mitten" och lite röd kant runt om. Det kliade en aning. Efter ett tag bleknade "mitten" och blev ljus men det var ännu rött runt om. Sedan började likvärdiga utslag dyka upp, nedanför bysten och bak på ryggen. Det började klia något hemskt.

var till sköterska på VC som ordinerat salva men ännu upplever jag besvärande klåda. Speciellt natten när jag ligger mkt på rygg blir det besvärligt. läste om pityriasis rosea och det stämmer delvis....så fler som haft detta och hur utvecklades det för er? Hur blev ni av med det?

• Svar på tråden Pityriasis rosea? Behöver hjälp!
  • Mentos

Jag hade det för ca 15 år sedan. Började med en fläck ovanför bröstet och sedan fick jag utslag över hela magen och halsen. De bleknade sakta bort men det tog ett par månader och jag fick undvika solen den sommaren. Jag fick som vita pigmentfläckar efteråt men de försvann efter något pr.

• Wittra

Okej, men det kliade också eller? Jag blir tokig på kliandet. Kan förkylningar trigga sånt här? utslagen kom en halv vecka innan förkylningen bröt ut. Och det är ingen halv förkylning jag haft..nyst, hostat, nästäppa, enorm snuva nu när allt börjat släppa. Hostar en massa slem också.

såg att 26 pers läst inlägget men ingen verkar någon erfarenhet eller nåt att säga om detta....usch, jobbigt är det. hade hoppats på lite huskurs-råd typ. smörjed med Daktakort och använder Propyless ( skulle tydligen vara bra enligt apoteket... )   

• Mentos

Jag minns inte riktigt, har för mig att det kliade lite men inte så att jag fick någon speciell kräm. Hydrokortison kanske fungerar? Jag fick det när jag pluggade på universitetet och läkaren sa den ofta utlöstes av stress. Har du varit hos läkaren?

• Anonym (fjällrosen)

Jag hade pityriasis för 10 år sedan. Kom oxå som ett första utslag ovanför bröstet. Spred sej neråt fick även i ansiktet. Mina klia ganska mycket. Det finns nog inget sätt att bli av med det fortare det tar ca 2 månader och läker ut av sig själv, tror inte det har med förkylningen att göta men kan nog triggas av stress. Som jag förstog är det en slags hudsjukdom, har man fått den en gång kommer den aldrig tillbaka.

• ZG73

Hade det för ca 20 år sen, kliade som sjutton i några veckor vad jag kommer ihåg. Smörjde med kortisonsalva och kräm så huden inte skulle torka ut. Vad jag kommer ihåg så lindrade vanlig kylbalsam bäst.

Men som sagt, det är många år sen nu... 

• StarMom81

Hej! Jag har oxå fått detta nyligen ... för ca 3,5 månad sen fick jag neuro borelia o med d stress, värk i kroppen o när detta avtog efter tung medicinering kom jobbig huvudvärk o som om detta inte va nog fick jag för ca 1 mån sedan ett stort rött o torrt utslag på låret . Tillbaka till läkaren i tron om att det va ett nytt borelia märke ... Men snabbt spred sig detta till rygg o bröst. Dr såg direkt att detta va just fjällros. Som dina kliar mina oxå o det brukar dom inte göra sa dr. Men hon gav mig en bra mjukgörande utan kortison o en annan med kortison . Har haft mkt eksem i yngre år o vill helst inte använda för mkt kortison. Men hon gav mig även atarax tabletter ! Tack för dom!!! Dom gör att jag kan sova o att det inte kliar nattetid jag vill just veta om det blir värre av sol lr solarium? Någon som vet? Eksem blir ju bättre av sol.. Men mina utslag klingade av för någon dag sen o idag solade jag o nu efter duschen blev dom mkt värre igen ( man kan ju inte heller hålla sig borta från duschen hur länge som helst... Har inte solat sen i somras innan idag. Men det kanske va en dum ide ... Vill ju inte få en massa ärr överallt :-/ lycka till med dina fjällor, o ve dr om atarax! Det hjälper jätte jätte bra! Kram

Svar på tråden Pityriasis rosea? Behöver hjälp!