• B Elanna

Finns det någon vattenfri skyddande kräm mot kylan?

Min son har eksem och jag skulle vilja smörja in honom med nån vattenfri skyddande kräm/salva innan man går ut och går med vagnen i kylan (-11).

Någon som har förslag på en sådan? Det måste ju finnas? :)

• Svar på tråden Finns det någon vattenfri skyddande kräm mot kylan?
  • wozzgirl

Klövervaselin.. och sen finns det en till som heter "Vitalis" (iallafall här i Finland).

Sen finns det ju de som säger attman inet ska smörja in dem, att hyn sköter sig själv. Men jag smörjer ändå.

Jag och min sambo vistas ofta på isarna i ytterskärgården och där blåser det iskalla vindar på vintern.. och smörjer vi inte in oss så får vi nästan vit hy.. men insmörjda så är det betydligt bättre.

• snart tre

Weleda har produkter mot det. Kolla här www.bodystore.se Det finns också ett märke som heter Dermanord som ska vara bra - har inte provat det själv men tydligen är det kanon. www.dermanord.se

• B Elanna

Tack för tipsen, ska kolla in de sidorna. Men det är allihopa salvor som är beställningsvaror? Det går inte att hitta nån i vanlig butik?

• wozzgirl

De jag nämnde finns i större matbutiker.
    Gå in på ett apotek och fråga.. de har nog sina egna märken där.

• snillis

Jag har åkt mycket skidor i hela mitt liv och det bästa är att inte smörja alls.
    Det gäller dock att man inte tvättat ansiktet utan att kroppens egna skydd finns kvar på huden.

• Dinturiel

Jag smørjer min lilla med vattenfritt vaselin innan vi ska ut, och med idomin innan hon går isæng. Funkar bra tycker jag.

• B Elanna

wozz: ok! Tack!

snillis: Det bästa är väl att inte smörja alls än att smörja med en salva som innehåller vatten? Det är väl vattnet i produkterna som är boven, det trodde jag iaf? Eksem gillar iaf inte kyla. När jag åker skidor blir iaf mina eksem värre och jag har många gånger önskat en salva som funkar, hittills har jag åkt utan att smörja. Och att man aldrig tvättar sig på morgonen är ju också ett knep när man inte smörjer, men jag och sonen är så torra/eksemiga så det räcker inte.

• snart tre

Både Weleda och Dermanord kan man hitta i butik (kolla återförsäljarlistorna på de hemsidor jag tipsat om). Weleda brukar dessutom finnas i hälsokosten.

• Browneyed girl

Idomin är väl vattenfri, tror jag. Dessutom luktar den så gott! Finns både på apoteket och i vanlig butik.

Svar på tråden Finns det någon vattenfri skyddande kräm mot kylan?