• alexander2011

dopklänning eller inte

måste man ha dopklänning när barnet ska döpas? vad tycker ni om det? varför ska man just ha dopklänning.

• Svar på tråden dopklänning eller inte
  • whitetrach86

nej. hade en "vanlig" vit klänning när jag döpte min dotter

• Ananasochäpple

Dopklänning är en gammal tradition. Den ska vara "för stor" eftersom barnet ska växa i den. På konfirmationen har barnet sedan "samma klädsel" fast då har hon/hon vuxit i den. Något sådant...

Jag tycker dopklänning är fint. Vår släkt har en som alla använder och där namnen broderas in.

• knisse

klart att man inte behöver ha det. man kan ha precis vad man vill när man later sitt barn träda in i församlingen

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Dixie

jag tycker man ska ha dopklänning - det är ju en symbolik i dopklänningen!

• alexander2011

asså grejen är såhär. jag vill inte ha dopklänning. har ist skickat efter en jätte fin kostym ist
    http://www.dinodoni.com/florian/756-0

vad tycker ni om det. jag har ingen klänning som gått i arv eller så och en dopklänning kan vara sött när barnet är mindre men grabben kommer ju vara  månader när han ska döpas. känns konstigt att sätta på han då en dopklänning när han är "stor".  

• alexander2011
    Dixie skrev 2011-11-27 21:52:33 följande:
    jag tycker man ska ha dopklänning - det är ju en symbolik i dopklänningen!

visst tycker jag det oxå att det är symboliskt men jag anser att nyfödda ska ha det inte större bebisar. han är ju nästan ett halvår då
  • Dixie
    alexander2011 skrev 2011-11-27 21:56:54 följande:
    visst tycker jag det oxå att det är symboliskt men jag anser att nyfödda ska ha det inte större bebisar. han är ju nästan ett halvår då
    fast är man inte bebis när man är ett halvår?!  
  • Good Golly Miss Molly

Kostymen var fin i sig men jag måste erkänna att han ser ut som en liten gubbe i den.

Svar på tråden dopklänning eller inte