• Anonym (Hjärtat)

Är jag stygg, hemsk eller bara rådvill?

Vi har levt ihop länge nu min man och jag, ja vi har barn tillsammans också. I flera år har jag av och till funderat på vår relation men alltid bottnat tillbaka i att jag ändå älskar honom. Men senaste året har jag märkt att jag inte kommit tillbaka till det läget. Vi har levt sida vid sida utan att leva med varandra.

För några veckor sedan berättade jag till sist för min man att jag inte vet om jag vill fortsätta leva tillsammans. Nu går vi här och väntar på att mina känslor ska bestämma sig. Han vill så otroligt gärna leva med mig, älskar mig. Förtvivlad. Själv går jag här som i ett vacuum där känslorna varken säger ja eller nej... Jag känner inget och allt.

Det är inte som att vara tonåring, jag gör inte slut på två veckor. Men det gör ont... Ont att inte veta men framförallt ont att göra honom illa. Tänk om jag gör fel, tänk om jag ändå vill vara med honom - hur ska vi kunna gå vidare? Och tänk om jag stannar, kan vi hitta tillbaka eller kommer jag ångra mig och i så fall orka ta mig tillbaka till det här stadiet och orka gå vidare den gången.

Att leva tillsammans är inte lätt, att lämna är det inte heller.

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Är jag stygg, hemsk eller bara rådvill?
  • yoyo90

Om du i flera år funderat på om ni verkligen ska vara tillsammans så, helt ärligt tror jag du vet svaret inom dig.

• ettplustack

Visst är det jobbigt men du får leta efter svaret inom dig. Och sen bestämmer du dig och tar konsekvenserna, det blir aldrig lätt

• TL76

Lever i exakt samma position fast tvärtom, jag är som mannen du beskriver. Min fru tappade intresset för mig för flera år sedan, och jag vill verkligen vara med henne. Oavsett vad du väljer att göra har du redan sårat honom, fast det inte var din avsikt så klart. Har ni varit i kontakt med familjerådgivningen eller har du sökt hjälp för att ta reda på varför du känner som du gör?

• Anonym (Hjärtat)

Hej på dig TL76... Såg ditt inlägg i går... Intressant faktiskt och lite komiskt att vi skrev våra inlägg så precis som om det var vi som var gifta. Så är det ju inte.

Självklart har jag sårat honom. Det är jag smärtsamt medveten om... :(( Vi har möte hos rådgivningen senare i veckan för att börja fundera över hur vi ska göra med vår framtid. Jag är mycket väl medveten om varför jag känner som jag gör så det behöver jag ingen hjälp att komma fram till men däremot behöver jag hjälp att komma fram till vad jag vill. Det är ju lite skillnad.

Vi har ju haft ett härligt sexliv, det är väl lite i underkant just nu dock. Däremot har den där omtanken om att säga saker kanske inte funnits där som jag önskat, inte heller kommunikationen i övrigt. Jag har lyft det, varit otroligt tydlig med det vilket han också säger att han uppfattat. Men vi har inte kommit någon vart... Så, jag tror mina känslor sakta har slocknat faktiskt. :(

Hur var det, har ni sökt och fått hjälp?

• Anonym (beenthere)

Har varit den mannen, och det var vidrigt. I många år gick jag omkring med känslan att hon inte ville ha mig, inte älskade mig. Hon berättade det aldrig, inte ens när vi gick i parterapi för de problem det ledde till. Varje gång vi pratade om det sa hon att hon ville fortsätta leva med mig.

Jag är glad för att hon gick till slut. Men jag är också arg och ledsen för att hon har låst mig i flera års tid, att hon har låtit mig vistas i denna oro under en tid av mitt liv som kunde ha varit min bästa. Bara för att hon ”inte kunde bestämma sig”.

Gå. För hans skull. Och för din egen.

Svar på tråden Är jag stygg, hemsk eller bara rådvill?