• Fyraifam

Risker med bärsele?

Jag undrar om det är någon som känner till att det ska vara farligt, skadligt etc för barnet att bäras mycket i bärsele??

Jag bär min lilla kille (2 mån) i bärselen (en "vanlig" babybjörn) flera timmar om dagen då han kräver mycket närhet och älskar att sitta och sova i den. Jag har dock aldrig hört några speciella risker med detta, jag tänker då främst för barnets kropp, ställning o.s.v. och undrar därför om någon annan vet något om detta?

• Svar på tråden Risker med bärsele?
  • Natulcien

Ja, en Babybjörn är ju inte att rekommendera i flera timmar om dagen. Den är inte ergonomisk och kan fresta på barnets rygg. Titta hellre på ett ergonomiskt alertantiv istället. Vi hade en Manduca när sonen var så liten. Jättebra sele.

• 1978

Jag har också hört att det är bättre för barnet om de bärs så att benen får stöd ända till knävecken. Men jag har inte hört någon läkare som säger det, bara folk som säljer ergonomiska selar och bärsjalar. Vi har såna (ergonomiska) och de är väldigt sköna att bära i för oss i alla fall.

• veh

Sitter barnet i en ergonomiskt bra position kan den sitta länge. Barnet ska ha rumpan lägre än knäna, ha stöd för benen ända ut till knävecken, och ryggen ska vara rundad. Tänk dig hur barnet gärna ligger om du bär det utan sele, då ligger det gärna ihopkrupen med knäna uppdragna och kutig rygg. Så är den ergonomiska positionen för små barn. I en babybjörn rätas ryggen ut för mycket, och barnet hänger i grenen.

• moggleif

Vill du sitta på en cykelsadel i flera timmar med benen hängande? Eller hellre sitta i en bred fåtölj?

• Broadway

Mina 3 barn har hängt många långa timmar i selen och är helt normala
    Det var det enda som höll dem nöjda som bebisar. Vi provade sjalar av olika slag men då blev de tokiga. Det har bara varit babybjörn som fungerat!

• SarTo

Jag har också fått uppfattningen att det bästa är ifall barnet får sitta i "grodposition".

Dessutom så borde det vara skönare för den som bär ifall selen/sjalen är så ergonomisk som möjligt. Vi har använt en elastisk sjal till vårt barn och har kunnat bära henne flera timmar i sträck utan att vi själva blir trötta i ryggen då belastningen är spridd över hela ryggen och brett över axlarna.

Men jag kan tänka mig att det är smidigare att sätta på sig en Baby Björn och att det blir lite svettigare med sjal.

• bröd

jag hade en babybjörn som första sele, total misshandel för min rygg då det ju inte finns något bälte att sätta runt höften, det är dör tyngden skall vara, inte på axlarna. baby Björn rekommenderar ju även att inte bära barnet mer än två timmar i den tror jag, därmed avgjort.. denna länken tycker jag förklarar alla frågor, enkelt och kortfattat. sjal eller mei tai tycker jag dock är skönast att bära min tiokilos i. baby björnen ska jag slänga, tänker inte ens ge bort den, det vore elakt mot bäraren läs här! www.alltforforaldrar.se/ladydahmer/2011/october/baby-bjorn-vs-ergonomiska-barselar.html och lycka till:)

• Lindreas

Med tanke på att BabyBjörn typ är den enda tillverkaren som har en tidsgräns på hur länge man ska bära barnet i selen så tycker jag det talar sitt tydliga språk. Skaffa en ergonomisk sele i stället.

• straw2008

Våra barn har hängt i bb måånga timmar o är fullt normala o friska :0)

Har med handen på hjärtat hört talas om NÅGOT barn som erfarit skador från en BB.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • bröd

eftersom jag äger, babybjörn, ergonomiska selar, sjalar och mei tai, och den enda vi får ont i axlar av jag och sambon är baby björnen känns som ett övertygande svar om vad som är skönast bära i?

ang det med barnets position, finns flera källor, kan leta upp ett par skrivet av bland annat läkare och återkomma.

Svar på tråden Risker med bärsele?