Dominant 5 åring, Tips Tack!!!
Hej!
Jag och min man har 3 gemensamma barn.
Pojke, Flicka, Pojke med ca 4 år mellanrum.
Nu sedan en tid tillbaka så har vi fått ett problem nu måste vi få lite tips!
Flickan (mellanbarnet 5 år) är väldigt dominant och vet vad hon vill.
Har ju märkt att hon bestämmer mycket här hemma och vi har verkligen försökt att få henne att förstå att hon inte alltid kan få som hon vill och hon blir smått galen och ledsen och tjurig..... bla, bla bla...
Nu fick vi en tillsägelse på en verksamhet som vi går på en dag i veckan när hon är ledig från förskolan, där hon bestämmer lite väl mycket och ut över de andra barnen där.
Jag kan väl känna att i första hand när det gäller att sätta gränser på denna plats som idag, så var det ju ledaren som kanske skulle ha satt ner foten allra först och sagt åt henne, men nu la hon bollen på mig efter avslutningen och mitt framför min 5 åring, bla kallades hon för polis.
Jag bad henne att säga åt henne vid nästa träff, men att vi skulle prata här hemma oxå naturligtvis.
På vägen hem funderade jag och tankarna far runt.
Jag upplever det här mer och mer jobbigt och ser ju väldigt tydligt att vår 5 åring är dominant och ska ha sin vilja fram för de mesta och accepterar väldigt sällan att någon annan har önskemål mm.
NU behöver jag tips....
Alla tips och råd är välkomna till mig och min familj innan hon bryter ner oss fullständigt!!
Jag är helt förundrad hur en sådan liten kropp kan styra med sådan hjärnhand.
Vet att felet ligger hos oss som föräldrar från början, men HUR ska vi göra och vart börjar man?
Tack på förhand!!!!!