Tips på hjälp med tjuvaktig katt
Har 2 helt underbara hanar på 1.5år, de är båda från samma kull (bondkatt/Bombay).
De är keliga och rumsrena.
Men min ena pojke han snor all mat han kommer i närheten av, vilket har lett till att pojkarna fick bo ute och i hallen hela sommaren. Men nu när det är kallt så vill jag att de ska få komma in till oss.
Men tycker det är hemskt tråkigt att man ska behöva spärra in till skafferiet och under diskhon för annars tar han sig in och äter allt han får tag i. Han snor smörgåsar ur händerna på barnen och försöker ta sig till deras middagstallrik. Bröd går inte att ha på bänken för då ta han den å springer iväg.
Har vi storhandlat så är han i kassarna och sitter mitt inne i kylen.
Han är inte som andra katter, kan inte jama utan gläfser mer, kan inte jaga utan hans fångst är nåt ben ifrån grannens soptunna.
Men han är hur underba som helst, kelig och verkar älska oss alla =)
Han har mat (torrfoder) 24-7 och han äter den, han får ofta mjukmat vilket han älskar.
Men det är just detta med maten som gör att vi blir irriterade, att barnen varken får ha mjölkglas eller smörgås ifred. Vad kan man göra? han vet att han gör fel och gömmer sig om man säger NEJ.Vi har även provat med sprayflaska men det hjälper inte heller. Han är lång och tung så han är inte undernärd på nåt vis.
Hans bror är inte alls så här och båda är kastrerade.
Vad kan man göra? Vi vill ju verkligen att de ska flytta in men att han ska låta bli vår mat..