• Jennilie

Tips på hjälp med tjuvaktig katt

Har 2 helt underbara hanar på 1.5år, de är båda från samma kull (bondkatt/Bombay).
    De är keliga och rumsrena.
    Men min ena pojke han snor all mat han kommer i närheten av, vilket har lett till att pojkarna fick bo ute och i hallen hela sommaren. Men nu när det är kallt så vill jag att de ska få komma in till oss.
    Men tycker det är hemskt tråkigt att man ska behöva spärra in till skafferiet och under diskhon för annars tar han sig in och äter allt han får tag i. Han snor smörgåsar ur händerna på barnen och försöker ta sig till deras middagstallrik. Bröd går inte att ha på bänken för då ta han den å springer iväg.
    Har vi storhandlat så är han i kassarna och sitter mitt inne i kylen.

Han är inte som andra katter, kan inte jama utan gläfser mer, kan inte jaga utan hans fångst är nåt ben ifrån grannens soptunna.
    Men han är hur underba som helst, kelig och verkar älska oss alla =)

Han har mat (torrfoder) 24-7 och han äter den, han får ofta mjukmat vilket han älskar.

Men det är just detta med maten som gör att vi blir irriterade, att barnen varken får ha mjölkglas eller smörgås ifred. Vad kan man göra? han vet att han gör fel och gömmer sig om man säger NEJ.Vi har även provat med sprayflaska men det hjälper inte heller. Han är lång och tung så han är inte undernärd på nåt vis.

Hans bror är inte alls så här och båda är kastrerade.

Vad kan man göra? Vi vill ju verkligen att de ska flytta in men att han ska låta bli vår mat..

• Svar på tråden Tips på hjälp med tjuvaktig katt
  • huxflux

Om ni tydligt markerar och han vet att han gör fel vet jag inte om man kan göra så mycket mer. Det är väl bara att knuffa undan honom när han kommer när det finns mat i närheten. Märkligt att han springer iväg med BRÖD? Lustig katt :)
    Jag hade en katt förut som var väldigt keen på att stjäla från tallriken och man kunde lyfta ned honom tusen gången men han kom ändå tillbaka, men stal ur handen eller från bänken gjorde han aldrig. Vi fick stänga in honom när vi matade de andra katterna för han roffade åt sig alla tre skålarna annars. Det kändes grymt men vi var tvungna helt enkelt.
    Finns det möjlighet att ni kan ha katterna inne men stänga in dem när ni äter, plockar upp matkassar och så? Kan man inte stänga till köket om man har mat framme? Kan ni distrahera honom med en matskål egen mat medan ni äter t.ex?

• Jennilie

Går ju att stänga in honom, men man kan inte ha honom instängd en hel dag om man tex tinar kött..
    Det räcker med att man har smörgåsar inplastade i väskan och tar på sig jackan för att gå till jobbet så e han i väskan om man glömt stänga den, han är hemsk. Och han väljer våran mat framför sin egna tyvärr även om det är mjukmat.

• VIldamary

Haha, välkommen till min värld... känner precis igen mig. Ja det råd jag kan ge är att kattsäkra kök och skafferi, ni har ju valt att skaffa de små liven och då får man även leva med deras egenheter. Vi stänger in våran värsta katt när vi äter. Gör man ingen stor sak av det så är det ju ingen stor sak.  Min mellankatts favorit sak att sno, efter att ha bitit hål på påsen är farmors  bullar. Hon är fullkomligt galen i bullar samt vitt bröd. Det är härligt med de små liven!

• Jennilie

Kommer ju änså säkra köket då bebis kommer.
    Men han ger sig inte på våran mat vi vuxna, är baa barnen som får lida å det som glömms framme.
    Sen att han snor alla små dockor å lägger i sin mat är väl hans sätt att jaga antar jag och allr rosa som är fluffigt är favorit.. knepigt de där ja har hört att katter är färgblinda men de kanske de inte är då.

• radwanska

En katt som gläfser och gräver upp ben ur grannens soptunna? Jag tror katten tror att den är en HUND. Väldigt imponerande faktiskt om den lyckas sno smörgåsar ur händerna på barnen, haha. 

Barnen får anpassa sig till katten tycker jag. De får lära sig att överlista katten. Själv överlistar jag alltid min katt, den är också smart men den kan inte matcha min skarpa intelligens. På kvällarna när jag vill få ut katten ur sovrummet där den helst vill vara hela natten och stoja, så går jag bara till köket och öppnar kylen eller sätter på vattenkranen. Då blir katten alltid nyfiken på vad som händer och kommer. Då smiter jag tillbaka till sovrummet och stänger dörren. 1-0 till mig. :)

• Jennilie

Ja han kommer så fort man skakar i kattskålen, han e dock inte vidare smart, men han klättrar upppå bordet när ja vänder ruggen till å sliter tag i smörgåsen för dem, sen att katter snor pålägg e vanligt men hela smörgåsen?
    Mja men får testa oss fram, för vill inte ge bort honm.

Svar på tråden Tips på hjälp med tjuvaktig katt