• Sereena

Hur många faddrar/gudföräldrar

Hej,
    har en fråga angående gudföräldrar/faddrar till dopet.

har frågat en av mina bästa vänner om hon vill vara gudmor åt vår dotter. Och det ville hon jättegärna.
    Se frågade vi även hennes sambo om han ville vara gudfar, eftersom vi gärna vill ha ett par (och vi gillar dem båda), men han ville inte, för han tyckte att det räckte med hans brorson och det får man ju respektera.
    Nu undrar jag dock om man kan ha ytterligare ett par som faddrar? Tänkte fråga min syster och hennes sambo.
    Eller blir det konstigt att ha min vän som gudmor/fadder + min syster med sambo? 

• Svar på tråden Hur många faddrar/gudföräldrar
  • whitetrach86

du får ju ha så många du vill.. har min syster och min svåger som faddrar till dotter. Till sonen jag väntar ska min bror och någon till (gärna från min sambos sida) men det blir lite svårt när han bara har sin bror och sin mamma...

• BellyGumman

Vår dotter har gudföräldrar + faddrar. Kommer ha likadant till nästa.

• Sereena

Ah ok. Ska alla stå framme i kyrkan?
    Hur många syskon är det?

Bör det vara jämn könsfördelning, dvs vänner: 2 män, två kvinnor. osv? Eller kan man göra som man själv känner?

Hur bestämde ni vem som ska hålla barnet.

• Sereena
    BellyGumman skrev 2011-11-28 15:39:10 följande:
    Vår dotter har gudföräldrar + faddrar. Kommer ha likadant till nästa.
    Ah, så ni har delat upp det? 

Är det faddrar man kan ha hur många som helst men gudföräldrar bara en av  varje?

Skulle det vara ok att t.ex ha min vän som gudmor och min syster + sambo som faddrar...
    Ska jag ha olika förväntningar på dem...? Vet ju att i dagens läge har ju egentligen gudföräldrar inget juridiskt ansvar och därför ungefär samma sak som faddrar, eller har jag missförstått?

• BellyGumman

Faddrar är dagens gudföräldrar, men man kan ha både och. Vi valde sambons bästa vän som gudfar, sambons syster som gudmor och våra 2 bästa vänner som faddrar. Enda förväntningarna vi har på allihopa är att dom ska finnas i vår dotters liv och att hon ska ha bra kontakt med allihopa.

• whitetrach86
    Sereena skrev 2011-11-28 15:40:22 följande:
    Ah ok. Ska alla stå framme i kyrkan?
    Hur många syskon är det?

Bör det vara jämn könsfördelning, dvs vänner: 2 män, två kvinnor. osv? Eller kan man göra som man själv känner?

Hur bestämde ni vem som ska hålla barnet.
    ja, alla ska stå framtill eftersom dom ska få sitt fadder bevis och "visa upp sig" 
    Någon könsfördelning finns det INTE. Du väljer precis som du vill...

Det var min syster som bar in dottern eftersom hon tjata ihjäl mig Flört sen blev dottern så trött och gnällig att jag gick ta henne.
  • Fija m 2 pojkar

Av tradition, särskilt i de södra landskapen, har den/de faddrar som burit barnet kallas gudmor/gudfar.

På dopblanketten finns fyra rader för faddrar. De namn som står där registreras i kyrkans arkiv. De efterfrågas inte av myndigheter.

Man kan välja hur många (eller ingen alls) man vill, sålänge den/de personen/erna är döpt/a. Det spelar ingen roll om det är kvinnor eller män.

I dopgudstjänsten håller prästen endast barnet i samband med dophandlingen. Det kan alltså vara minst en som håller barnet innan, och minst en efter. Observera dock att det är något längre tid innan själva dophandlingen än efter.

Lycka till!

/ Skånepräst

• Sereena

Tack för alla svar.
    Blir nog min väninna som gudmor, och min syster som fadder då.
    Vad bra att båda kan hålla, det visste jag inte att man kunde göra så.
    Tack! 

Svar på tråden Hur många faddrar/gudföräldrar