• Adelaide84

Ang. tvålen?

Den där tvålen som man skall tvätta sig i innan planerat snitt. Är det något man måste jaga rätt på själv eller får man med sig det från sjukhuset? (skall vara på Östra)

• Svar på tråden Ang. tvålen?
  • Kallemero79

Den finns på apoteket, antar att det är samma som man måste tvätta sig med när man ska op. 

• LovleyMamma

Antar att du syftar på descutan. Nu har jag aldrig gjort ett ks, men vid andra op så har jag fått med en el två förpackningar med övrig info. 

Annars finns den att köpa på apoteket 

• Viggo och pyrets mamma

Vet inte svaret på din fråga, men Descutansvampar kan man köpa på apoteket. När jag gjorde en magsäckop så skulle man tvätta sig 2 gånger, så om du ska köpa själv så köp 2 st för säkerhets skull.

-Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Adelaide84

Ja, jag skall på inskrivning imorrn och undrar om de skickar med tvålen eller om man skall köpa den själv?

• Fiyalia

De har skickat med tvål till mig!

• IsDimma

Jag opererades på östra i våras (inget kejsarsnitt men ändå). Då fick jag med mig beskrivningen men fick pallra mig ner till Apoteket och köpa själva tvålen.

• Havsluft

Jag snittades på Östra för två veckor sedan och fick köpa Desutan själv på Apoteket innan. En förpackning räcker, den innehåller det man behöver för två stycken s.k. dubbelduschar. Man skall tvätta hela kroppen och håret kvällen före operationen samt på morgonen innan man åker in.

• Hanna36

Du får köpa själv på Apoteket, 2 förpackningar... en duschar du med kvällen innan och den andra på operationsdagens morgon...

~ Mamma till 3 goingar ~
  • mandelblomma

tänk vad olika det är, på många sjukhus har man helt tagit bort descutantvätt för snitten.
    Tre snitt har jag gjort och aldrig använt det.

• Havsluft
    mandelblomma skrev 2011-11-29 17:57:25 följande:
    tänk vad olika det är, på många sjukhus har man helt tagit bort descutantvätt för snitten.
    Tre snitt har jag gjort och aldrig använt det.
    Jag nämnde detta för sköterskan på Östra när jag var där på inskrivning och hon blev jätteförvånad, hon hade aldrig hört talas om att något sjukhus skippat Descutantvätten! Så det var bara att göra som man blev tillsagd och använda tvålen, suck...
  • Hanna36

Man har gjort studier på det och infektionsrisken minskar avsevärt om man använder Descutan. Därför använder vi det..

• mandelblomma
    Hanna36 skrev 2011-11-29 20:17:19 följande:
    Man har gjort studier på det och infektionsrisken minskar avsevärt om man använder Descutan. Därför använder vi det..
    andra studier har visat att det inte gör någon skillnad , därför har många sjukhus slutat med det för en del operatoner. Vi gör det inte där vi jobbar,
Svar på tråden Ang. tvålen?