• Mellanmjölkens land

Ge mig tips på plockmat för 7,5 månaders bebis!

Vad kan man ge för plockmat till en 7,5månaders som inte fåttså mycket till tänder än? Det bör vara en någorlunda varierad kost och täcka matbehovet någorlunda eftersom jag inte har så mycket mjölk kvar.

Tanken är att kompletera med frukost- och kvällsgröt men skippa barnmaten dagtid eftersom hon i alla fall inte gillar att bli matad.

Pincettgreppet är på gång men hon har inte riktigt fått till det än.

Ikväll blev det broccolibuketter och ett smörgåsrån med smör men det skulle kanske inte skada att variera sig lite

• Svar på tråden Ge mig tips på plockmat för 7,5 månaders bebis!
  • maximum

vitt bröd med mjukost/ leverpastej.
    frikadeller
    halvt mosad banan

• Gbgsmamma

Finns mycket som fungerar.

Jag har bland annat stekt små pannbiffar som man kan bryta bitar av och ge med makaroner till (vilka också fungerar att plocka i sig).

Ett annat tips är att steka en liten omelett och ge i mindre bitar.

• MammaTillDomFinaste
    Mellanmjölkens land skrev 2011-11-28 19:03:40 följande:
    Ska man verkligen ge stekt mat så tidigt? Trodde det var kokning som gällde?
    om de är hård stekyta kan dom få ont i magen, steker man försiktigt är de OK.
  • Gbgsmamma
    Mellanmjölkens land skrev 2011-11-28 19:03:40 följande:
    Ska man verkligen ge stekt mat så tidigt? Trodde det var kokning som gällde?
    I boken jag fick på BVC rekommenderade de frikadeller vid 6 månaders ålder (dvs kokta köttbullar) och stekta köttbullar från 8 månader. 7,5 månader är ju ganska nära 8 men stek på låg värme så det blir mjuk skorpa som du fick tips om nyss.

Omellette stod från 6 månader i boken även om den är stekt.
  • Mellanmjölkens land

Jag har fixat frikadeller och hon äter lite av dem. Kanske 1-2st utöver broccolin. Ska testa att göra omelette till helgen Kanske blomkål och potatis kan vara nåt? Pasta?

• majsan533

Vitt bröd med leverpastej
    Majs
    Melon
    Kiwi

• Mamma Tette

tror du kan hitta många exempel om du googlar på plockmat. Hittade en väldig massa bra recept när jag började ge smakisar. Du kan väl koka lite olika frukter lite mjuka o servera typ äpple o päron. Blomkål är ju jättebra! Koka till lite morot i småbitar. Tror du kan koka till de flesta grönsaker o servera när dom har svalnat. De flesta rotfrukter skulle nog funka. Jag har ingen fakta eller bra bok i ryggen, bara brainstormar lite för att få igång din fantasi ;) lycka till

Svar på tråden Ge mig tips på plockmat för 7,5 månaders bebis!