• Sveasson

Hur gör ni med syskon, med Tv-spel till minsta?

Visste inte hur jag skulle beskriva det. Frågan riktar sig till er som inte är PK och faktiskt låter era barn spela tv - spel ibland även om de är under 15 :)

Vi har ett Nintendo Wii som är väldigt uppskattat och då pojkarna bara är 6, 5 och ca 4 så står det ju naturligtvis i vardagsrummet. En viss tid varje dag så får de spela, storebror får något längre tid än lillebror. 

Problemet är ju att de spel storebror är stor nog för är lillebror ännu något för liten för.
    Storebror älskar Lego starwars och den tid han får spela så väljer han ju naturligtvis det. Under tiden han spelar är det ju oundvikligt att lillebror ser när han spelar, d.v.s när han skjuter på legomonster, slåss med svärd och liknande. Lillebror vill ju också hemskt gärna spela samma "coola" spel som storebror och pappa och jag är tveksam. Jag tycker inte spelet är lämpligt för honom, men det är ju omöjligt att hålla honom  från vardagsrummet när storebror spelar och om han ändå ser när storebror spelar så känns det inte som så stor skillnad att han spelar själv den lilla stund han får spela.

Men hur gör ni? Hindrar storebror från att spela det han vill eller låter lillebror se och spela det han kanske är aningen liten för ännu? Det handlar ju egentligen inte bara om ett specifikt tv-spel utan gäller egentligen det här med stora och små barn generellt, hur ni får ihop barnens olika viljor och behov.

• Svar på tråden Hur gör ni med syskon, med Tv-spel till minsta?
  • Sveasson

Ingen enda som har syskon med tre års ålders skillnad? Hmmm märkligt.

• YokohamaNr2

Jag har lite samma problem även om det är helt andra åldrar, mina söner är 5 och 2.5 och storebror älskar att spela på pappas Ipad men tyvärr kan han inte göra det då lillebror är i samma rum, det går liksom inte för lillebror att inte peta och 'förstöra'. 

I vårt fall får storebror spela ibland när lillebror har somnat. I ditt fall hade jag nog låtit lillebror spela de 'coola' spelen som du säger det är ju inte länge och bara man kan prata om det och förklara så tror jag faktiskt inte det är någon större fara

LIte samma när det gäller TV tittande, storebror vill titta på spindelmannen, Ben10 mm och lillebror vill titta på Thomas Tåget och program för mindre barn. Där har vi faktiskt låtit storebror bestämma iom att han kan fjärrkontrollen Det är så pass lite de tittar men visst får jag emellanåt lite dåligt samvete att lillebror utsätts för såna hemska program....men han får titta på Thomas på morgonen.

• Sveasson
    YokohamaNr2 skrev 2011-11-29 16:14:47 följande:
    Jag har lite samma problem även om det är helt andra åldrar, mina söner är 5 och 2.5 och storebror älskar att spela på pappas Ipad men tyvärr kan han inte göra det då lillebror är i samma rum, det går liksom inte för lillebror att inte peta och 'förstöra'. 

I vårt fall får storebror spela ibland när lillebror har somnat. I ditt fall hade jag nog låtit lillebror spela de 'coola' spelen som du säger det är ju inte länge och bara man kan prata om det och förklara så tror jag faktiskt inte det är någon större fara

LIte samma när det gäller TV tittande, storebror vill titta på spindelmannen, Ben10 mm och lillebror vill titta på Thomas Tåget och program för mindre barn. Där har vi faktiskt låtit storebror bestämma iom att han kan fjärrkontrollen Det är så pass lite de tittar men visst får jag emellanåt lite dåligt samvete att lillebror utsätts för såna hemska program....men han får titta på Thomas på morgonen.
    Precis, du har verkligen förstått just vad jag menar, det finns ju hur många sådana situationer som helst när man har barn med en viss ålders skillnad. Det är intressant att höra just hur andra löser det.
    Men som du säger, jag tror lillebror ändå får spela eftersom det inte är så lång tid. 
  • Prospero

Samma dilemma! Såna skjuta-grejor väljer vi faktiskt bort - det får ingen spela (3 och 6 år). Här är det nog mittemellan - 3-åringen får se filmer och spela spel som stora INTE fick i den åldern, men vi bromsar också 6-åringen lite så man anpassar det lite till 3-åringen. Sen kan den stora få välja om inte lillebror är med (inte så vanligt dock...).

Det måste väl finnas roliga spel som inte är så våldsamma?

Här är det mer datorspel, och de på Bolibompas sida är poppis nu, särskilt Gyllene knorren.

• whitestar

VI har playstation 2 och våra barn är 4 respektive 10. Den äldsta får spela spel från 12 år,då får inte den yngre titta på.(10-åringen  väljer inga blodiga spel eftersom han avskyr se blod,så vi litar på han).den yngre har fått titta på när 10-åringen spelar spel från 7 år. nu sitter 4-åringen och spelar själv lego batman.dock har vifått ha uppehåll et tag eftersom han fick lite mardrömmar av spelet.(dock dök dom upp när han spelade själv,ej när han bara fick titta på) Annars tycker han om att spela beemovie på playstation,bra för yngre!

På svägerskans Wii älskar 4-åringen att spela mariocart,även bowling kan han försöka sig på en stund.

• Sveasson
    whitestar skrev 2011-11-29 19:37:34 följande:

VI har playstation 2 och våra barn är 4 respektive 10. Den äldsta får spela spel från 12 år,då får inte den yngre titta på.(10-åringen  väljer inga blodiga spel eftersom han avskyr se blod,så vi litar på han).den yngre har fått titta på när 10-åringen spelar spel från 7 år. nu sitter 4-åringen och spelar själv lego batman.dock har vifått ha uppehåll et tag eftersom han fick lite mardrömmar av spelet.(dock dök dom upp när han spelade själv,ej när han bara fick titta på) Annars tycker han om att spela beemovie på playstation,bra för yngre!

På svägerskans Wii älskar 4-åringen att spela mariocart,även bowling kan han försöka sig på en stund.

Är ni inte med och kollar spelen som 10 åringen spelar? Hur gör ni för att inte 4 åringen ska se när 10 åringen spelar?
  • whitestar
    Sveasson skrev 2011-11-29 19:43:34 följande:
    Är ni inte med och kollar spelen som 10 åringen spelar? Hur gör ni för att inte 4 åringen ska se när 10 åringen spelar?
    Kollar förståss in spelen i början(som är från 12 år),men vi sitter ju inte med jämt. Den andra frågan är svår.vi har playstationet i deras gemensamma utrymme så det blir faktiskt inteså ofta 10-åringen spelar spel från 12 år. på mornarna när lillebror sover och på kvällarna innan läggdags.ibland så är lillebror borta på annat håll och då kan storebror få spela .
    Men som sagt,spelenfrån 7 år får lillebror titta på
  • Angel 79

Hej!

Har två söner 5 resp 2.5 år som har ett ps2 på storebrors rum.

Är oxå ett dilemma för lilleman vill ju självklart med spela med storebror. Vi har ett bilspel där man är två players så på tv rutan e det uppdelat så den ena kör uppe och den andra nere så på det viset kan båda köra på sitt sätt utan att förstöra för varann.

Dock det här med fightingspel är en annan sak, det går ju bara inte så då får jag ist försöka hitta på nåt med lille killen så han blir distraherad så får stora pojken köra själv.

Svårt med gemensamma grejer när det är lite större ålders skillnad. Skulle med vilja ha mer tips och råd hur man gör för att alla ska va nöjda och glada.

Carro          

Svar på tråden Hur gör ni med syskon, med Tv-spel till minsta?