Hur gör ni med syskon, med Tv-spel till minsta?
Visste inte hur jag skulle beskriva det. Frågan riktar sig till er som inte är PK och faktiskt låter era barn spela tv - spel ibland även om de är under 15 :)
Vi har ett Nintendo Wii som är väldigt uppskattat och då pojkarna bara är 6, 5 och ca 4 så står det ju naturligtvis i vardagsrummet. En viss tid varje dag så får de spela, storebror får något längre tid än lillebror.
Problemet är ju att de spel storebror är stor nog för är lillebror ännu något för liten för.
Storebror älskar Lego starwars och den tid han får spela så väljer han ju naturligtvis det. Under tiden han spelar är det ju oundvikligt att lillebror ser när han spelar, d.v.s när han skjuter på legomonster, slåss med svärd och liknande. Lillebror vill ju också hemskt gärna spela samma "coola" spel som storebror och pappa och jag är tveksam. Jag tycker inte spelet är lämpligt för honom, men det är ju omöjligt att hålla honom från vardagsrummet när storebror spelar och om han ändå ser när storebror spelar så känns det inte som så stor skillnad att han spelar själv den lilla stund han får spela.
Men hur gör ni? Hindrar storebror från att spela det han vill eller låter lillebror se och spela det han kanske är aningen liten för ännu? Det handlar ju egentligen inte bara om ett specifikt tv-spel utan gäller egentligen det här med stora och små barn generellt, hur ni får ihop barnens olika viljor och behov.