• Blondina

pizzasallad recept

Gjorde pizzasallad för  några veckor sen (gravid-sug) gjorde på ett helt vitkolshuvud och lagen kokades först och sedan fick salladen stå i några timmar innan jag hällde av överflödig vätska.

Nu ska jag göra en ny sats, men hittar inte receptet. Alla recept jag hittar är på små mängder kol och inget recept säger att salladen ska stå och dra i vätskan ett tag.

Så, är det någom som kan hjälpa en gravid och sugen kvinna, med ett bra recept på pizzasallad?!     

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden pizzasallad recept
  • Lajkie

Jag brukar ta salladskrydda på burk blandat med olja och vatten

• skorpionen80

Du ska nog inte ha kol i...
    Jag har i salt, peppar, vinäger/ättika, olja, vatten.

• Blondina

men vilka proportioner ska jag ha??? vad jag ska ha i vet jag, men jag hittar inga recept på ett helt KÅLhuvud.

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • ThaGirl

Salt, peppar, vinäger, olja och italiensk salladskrydda. Och vitkål. Testa dej fram i vad du tycker smakar bäst. Jag har aldrig mått på det utan smakar mej fram. =)

• sandiberu

Strimla kålen och lägg den i ett durkslag. Koka vatten och häll över för att "slaka" kålen. Blanda ca 5 msk vitvinsvinäger och 5 msk olivolja, en hög pizzakrydda, svartpeppar, vitlök och salt. Blanda ihop med kålen. Låt stå ett tag.

• Kimona

finhackad röd paprika ska det vara i också

• Frufilifjonk

Strimla vitkål (jag brukar använda en osthyvel) och häll över kokat vatten för att "slaka" vitkålen.
    Blanda ihop hälften olja hälften vinäger.

Rapsolja och äppelcidercvinäger hälften olja och hälften vinäger (smaksak.)
    Salt
    En nypa socker
    Svartpeppar      

• Anton Ring

Man ska inte ha vinäger i pizzasallad, utan ättika.
    Balansen mellan socker, ättika, vatten och olja, den kan man smaka sig fram.

Själv gör jag utan att måtta upp, utan häller på lite av varje och smakar av, för sött, mer ättika, för surt så lite socker till.

Svar på tråden pizzasallad recept