• Sweetii

    Ni med Crohns sjukdom, kolla hit!

    Hejsan.
    Jag är en tjej på 18 år som har fått diagnosen att jag har en inflammatorisk tarmsjukdom. Finns det någon mer där ute som lider utav desamma som jag?
    Jag är så dålig jämt, är så less på det! :(

  • Svar på tråden Ni med Crohns sjukdom, kolla hit!
  • annis02

    Hej! Nu har inte jag fått någon diagnos än utan utreds för Crohns sjukdom. Jag är också dålig hela tiden :( Är så fruktansvärt trött på det!

  • Sweetii

    hej du! Ja, samma här, dom vet inte om det är kolit eller Crohns sjukdom på mej, jag är trött hela tiden, ont i magen och så svider det i magen på mig dygnet runt.. och nu är jag sjukskriven med piss lön, när ska det vända undrar jag?! :(

  • annis02

    Det undrar jag med :( Jag känner mig så himla kass när jag ibland inte ens kan åka till skolan för att det gör så ont :(

  • Fru U

    Hej, jag har crohns. Har haft tarmsjukdom i 23år


    Jul är bäst!
  • Sweetii

    Hej! Hur har de funkat för dig att ha crohns i 23 år? Får du hjälp med ersättningar och sjukskrivningar? De känns så jobbigt att vara borta ifrån jobbet, har ni ett pågående Skov och har varit sjukskriven sedan 3 november. Blir dock inget bättre, utan bara sämre i väntan på prover. Jag är så trött, har så ont i min rygg, samt att jag får stora rodnande knölar vid låren. Läkaren säger dock att man kan få det. Vad har ni för besvär som värst? Blöder ni också mycket vid avföring?

  • annis02

    Jag blöder inte alls vid avföring, vilket läkarna tycker är konstigt.

    De besvär som är värst för mig är magsmärtorna och den konstanta tröttheten. Hade sådana hemska magsmärtor under en tenta en gång, trodde att jag skulle svimma. Men på något vis pinade jag mig igenom tentan.

    Något som jag också har det jobbigt med är att jag alltid måste veta vart det finns toaletter ifall jag får ont i magen. Det påverkar det dagliga livet så pass mycket att jag knappt vill få utanför dörren :/

  • Fru U

    Jag har fått en riktig jäkligt variant av crohns och har opererat bort tjocktarmen för många år sen och jag har fått sjukpension pga mina smärtor som tyvärr är i hela kroppen även när tarmen är frisk för ögat.

    Nerverna till tarmen påverkas av crohns och det som hjälpt mig mot kramper är egazil (en medicin).

    När jag får inflammation i tunntarmen så får jag sår på stomin men jag blöder inte synbart.


    Jul är bäst!
  • Sweetii

    Fru u: stackare! Lider med dig! Kan man få hjälp att köpa mediciner & sådant? För de blir ju en ganska stor ekonomisk fråga annars.

  • Fru U
    Sweetii skrev 2011-12-06 10:41:30 följande:
    Fru u: stackare! Lider med dig! Kan man få hjälp att köpa mediciner & sådant? För de blir ju en ganska stor ekonomisk fråga annars.
    Jag lever ett bra liv

    Man kan ansöka om handikappersättning från försäkringskassan om man har merkostnader (måste tvätta mer, dricka näringsdrycker - finns många saker som anses extra). Prata med en kurator som är ansluten till mottagningen, de är jättebra på det.

    Man kan även få, om man har jobb, och är sjuk många gånger i korta perioder - beviljat att försäkringskassan går in tidigare (så behöver arbetsgivaren inte stå för allt). Man kan även, om jag minns rätt, få så att man slipper den första karensdagen (om man är sjuk ofta).
    Jul är bäst!
  • PiPe

    Hej
    Här är en till som har crohns. Är 26 år och har haft tarmsjukdomen i 12 år nu.

  • aaaprilmamma

    Hej! Jag fick min diagnos precis innan jag skulle fylla 18, kår fyller jag 20! Jag blev gravid ett halvår efter att jag fått diagnosen (blev även bra då när jag legat på sjukhus i två veckor då jag bara vägde 36kg). Hela grav mådde jag jätte bra och har gjort det tills nu! Min son är 8 månader! Vissa dagar kan jag må som vanligt och ha vanlig avföring och andra dagar får jag såna magkramper och blir riktigt dålig... Jag äter azatioprin (samma som imurel) och pentasa!

  • tårtbiten

    Har crohns.

    För två månader sedan åt jag en medicin under en månad som gav mig en sju helsikes förstoppning! Jag fick rådet från apoteket att pröva dulkolax tabletter, tog två till kvällen och mitt i natten vaknade jag av att jag behövde rusa på toa, en befrielse till en början men diarré fortsatte och efter några dagar insåg jag att ett skov infunnit sig.

    Kan denna tablett retat och startat detta skov

Svar på tråden Ni med Crohns sjukdom, kolla hit!