• Ishari

Nån som haft problem med magen efter snitt ?Lavemang innan snitt?

Hej. Undrar om man får mkt problem att göra nr 2 efter snitt? Kan man be om lavemang innan snittet precis som vid vanlig förlossning? Har läst att man lätt får förstoppning efter snitt, så om man tömmer helt borde det inte vara nått problem? Tacksam för svar. / ishari

• Svar på tråden Nån som haft problem med magen efter snitt ?Lavemang innan snitt?
  • Muslimska mamman

Lavemang kan man väl köpa själv på apoteket också?

Men jag tyckte inte det behövdes. För mig blev det katastrofsnitt och därför ingen möjlighet att alls planera eller tänka själv.

Men klart det var svårt efter snittet, och jag hade nog önskat att man inte alls behövde besöka badrummet på två veckor eller tre... Men redan dag ett fick jag något att dricka som hjälpte på traven, och två/tre dagar senare började jag få laktulos istället.

Så de hjälper ju till med det på sjukhuset efter snittet. Och direkt efter snittet har jag förstått att man inte alls känner för tvåan. Sjuksköterskan sade att det var något som gjorde att man inte behövde gå på en dag eller vad det var, om det var för det smärtstillande man fick eller vilan eller vad det var... Något nämnde hon i alla fall, och sant var det ju.

• MajaVira

Jag fick laxermedel som förberedelse för snittet, då det som sagt tar ett tag för magen att komma igång.

• Ishari

Ok tack! Jo vet det finns på apoteket. Men på sjukan kan man få ett sådant som tömmer ordentligt. Jag ska nog fråga på inskrivningen imorgon. Har planerat snitt på onsdag.

• Ishari

Majavira: var det nått du drack, eller var det en sådan där spolning?

• MajaVira

Det var någon form av laxermedel som jag fick i rumpan, sedan fick jag försöka hålla mig så länge som möjligt innan jag gick på toaletten så att det hann verka ordentligt.

• Havsluft

Jag fick inte något lavemang innan mitt planerade snitt och inte heller någonting efteråt för att få igång det hela. Magen kom igång först fyra dagar efter snittet. Det värsta under de första dagarna var att jag var så otroligt gasig, magen var helt uppsvälld och det gjorde ont... Men det blev bättre efter fyra-fem dagar. Nu, två veckor senare, funkar magen ganska bra igen.

• Fiina

Ät Laktulos efteråt det hjälper bra mot hård mage.
    När jag födde (vaginalt) hade jag trög mage efteråt och ville absolut slippa "trycka på" eftersom jag var sydd osv.
    Laktulos mjukar upp och gör det lättare.
    Finns att få på bb bara att be om det. =)

• Fiina

Åt även laktulos under graviditeten eftersom jag fick hård mage av järntabletterna

Svar på tråden Nån som haft problem med magen efter snitt ?Lavemang innan snitt?