• huxflux

Hur aktiverar ni era 8-månaders?

Som rubriken lyder: hur aktiverar ni era åttamånaders (eller i ålder därikring)? Vad gör ni om dagarna? Är ni ute, hur ofta och hur länge i så fall? Lunkar dagarna på eller har ni speciella tidpunkter för lek, läsning och träning (gå/krypa etc)? Vad gör när ni är ute? Leker på lekplats eller glider runt med vagnen? Har ni rutiner kring sovning och mat?

• Svar på tråden Hur aktiverar ni era 8-månaders?
  • Biinzan

Vår dotter är 7.5 månader.

Vi låter dagarna vara som dom är, vi har inga bestämda tider när det gäller lek.
    Hon ligger mest och busar med babygymmet - hon älskar det!
    Sen går vi promenader, leker med pusselbitar (tex visar henne en pusselbit som det är djurbilder på och vi säger hur djuret låter. Vi bygger alltså inte pussel.) Det gillar hon verkligen.
    Vi brukar hissa upp henne i luften så hon "flyger", det uppskattas också. 
    Och hon busar med gosedjur också.

När det kommer till mat så har vi rutiner och bestämda mat tider.

När det gäller sovning, så får hon sova när hon är trött. Brukar bli 1-2h på förmiddagen och 1-2h på eftermiddagen. Ibland längre, ibland kortare. Beror på hur hon har sovit på natten. 

Emilia 13/4-11. Jag älskar dig min underbara dotter <3
  • gemigsinnesro

Min bebis är 10 månader och våra rutiner är frukost kl 8 sen lite ensamlek när jag pysslar med annat sen sover hon mellan kl 9.30 till 10.30 då vi byter blöja,  och tvättar henne samt tar på dagens kläder. Vid 11 äter hon lunch sen är det utgång i nästan alla väder i ca 1-2 timmar. Mellanmål vid kl 14 och det kan vara hemma eller borta om vi är och hälsar på någon. Sen är det sovdags igen mellan kl 15.30-16.30 ungefär och middag kl 17.00. Efter det så leker alltid någon med henne med olika saker eller hon "hjälper" mig med vardagssysslorna. Kl 18.30 är det dags för nervarvning tex bad sen är det pyjamaspåklädning, tandborstning,sagoläsning, ersättning och sova vid kl 19.30.
    Saker vi gör när vi aktiverar oss är att läsa böcker, pekböcker och böcker med lite text, går ut och går, brukar mata änderna i ån eller en promenad i skogen alternativt till stan för att handla lite, går till lekparken och gungar och sånt. Vi bygger klossar, sjunger och ramsar, tittar i spegeln, pekar på olika saker och berättar vad det heter eller annars så tar jag helt enkelt med henne i vardagssysslorna som matlagning, i och urplockning av diskmaskinen och liknande. Hon sysselsätter sig  även bra själv då hon är fullt sysselsatt med att gå omkring och bära saker hit och dit, titta i köksskåpen och riva ur kökslådorna om hon får chansen Glad

• vittra

En 8-månaders behöver väl inte aktiveras? Våra har fått följa med i vad vi har gjort under dagen. Olika från dag till dag, beroende på vad man har lust och ork med.

• MalinEddie

De följde med när vi hittade på något, t.ex träffade vänner,  morföräldrar eller handlande. De var lika nöjda om vi spenderade dagen hemma och fixade och lekte. Jag brukade passa på att sova när de sov på dagen.

• huxflux
    vittra skrev 2011-11-29 00:09:18 följande:
    En 8-månaders behöver väl inte aktiveras? Våra har fått följa med i vad vi har gjort under dagen. Olika från dag till dag, beroende på vad man har lust och ork med.
    Så har jag också resonerat, men så hörde jag att min son antagligen sover dåligt för att han inte är tillräckligt trött och därför ville jag höra hur andra gör.
  • Bonanza

Vårt tredje barn är åtta månader nu och hon hänger bara med på vad resten av familjen gör. Hennes huvudsysselsättning är att krypa runt och försöka göra sånt som hon inte får. Till exempel äta kattmat, leka med växter, smita in i storasyskonens rum eller dra i sladdar.

Vi har inga aktiviteter med henne och hon är för rastlös för att leka eller läsa - hon vill bara upptäcka och sysselsätta sig själv. Så hon är som en liten hund här hemma.

• vittra
    huxflux skrev 2011-11-29 08:42:24 följande:
    Så har jag också resonerat, men så hörde jag att min son antagligen sover dåligt för att han inte är tillräckligt trött och därför ville jag höra hur andra gör.
    Ok, inte för att det behöver vara just därför, men om det nu beror på det så måste ni ju dra ner på sömnen, det har ju inget med aktiviteter att göra! Det är ju två skilda saker... stimulering och aktivitet ger understimulering/överstimulering, och det hjälper inget att de blir överstimulerade, tvärtom så sover de minst lika uselt om de blir överstimulerade. Bebisar kan i princip inte bli understimulerade, så är fallet att han inte är tillräckligt trött så måste ni helt enkelt lägga honom senare när han är trött, alternativt minska sömnen vid något annat tillfälle.
  • vittra

Däremot är det många som upplever att frisk luft förbättrar nattsömnen, så är ni inte ute så mycket om dagarna kan ni ju testa att vara ute mer. Vet dock inte om det stämmer, vi har inte märkt något sådant... är nog olika!

• huxflux
    vittra skrev 2011-11-29 09:58:19 följande:
    Däremot är det många som upplever att frisk luft förbättrar nattsömnen, så är ni inte ute så mycket om dagarna kan ni ju testa att vara ute mer. Vet dock inte om det stämmer, vi har inte märkt något sådant... är nog olika!
    Ja, man får väldigt mycket olika åsikter i många frågor! Försöker pröva mig fram här :) Men märker inte heller någon direkt skillnad i trötthet fast vi varit ute i friska luften hela dagen. Enda gången han blir märkbart tröttare är när vi har träffat mycket folk, men det vill jag inte utsätta honom för varje dag.
  • vittra
    huxflux skrev 2011-11-29 18:16:08 följande:
    Ja, man får väldigt mycket olika åsikter i många frågor! Försöker pröva mig fram här :) Men märker inte heller någon direkt skillnad i trötthet fast vi varit ute i friska luften hela dagen. Enda gången han blir märkbart tröttare är när vi har träffat mycket folk, men det vill jag inte utsätta honom för varje dag.
    Frisk luft gör ju ingen tröttare, men det får människor att må bättre och anses såklart ha positiv effekt överlag, och då pratas det också om sömnen. Alltså att man sover bättre när man väl sover. Jag tror att du som sagt tittar på helt fel håll om du vill få honom tröttare. Det finns bara en väg till det och det är att minska på sömnen någon annanstans istället.
  • huxflux
    vittra skrev 2011-11-29 19:20:14 följande:
    Frisk luft gör ju ingen tröttare, men det får människor att må bättre och anses såklart ha positiv effekt överlag, och då pratas det också om sömnen. Alltså att man sover bättre när man väl sover. Jag tror att du som sagt tittar på helt fel håll om du vill få honom tröttare. Det finns bara en väg till det och det är att minska på sömnen någon annanstans istället.
    Yes, precis. Väldigt logiskt! Har börjat med ett sovschema där jag begränsar dagvilostunderna och så får jag se vad resultatet blir. Försöker att ha ett ordentligt underlag innan jag experimenterar med rutinerna och jag var livrädd för att han skulle få för mycket stimulans.
  • MammaJ2011

Här är det snarare sonen som aktiverar mig =)
    Mina dagar går oftast ut på att springa efter sonen när han ska till: kattmaten, spisen, toaletten, växterna etc...
    Han ska krypa överallt, han ska ställa sig överallt och han ska dra i allt.
    Enda gången han sitter lugnt och fint är när han är trött och snart ska sova!
    Att bara sitta hemma en hel dag kan göra mig galen därför försöker vi gå ut och gå minst en gång om dagen, oftast är han lugn i vagnen. Vi brukar även gå till öppna förskolan två dagar i veckan.
    Eller så går vi hem till mina föräldrar för där slipper jag kräla på golvet ;)

Min lilla älskling kom 1/4 2011
  • O Z
    Bonanza skrev 2011-11-29 08:44:28 följande:
    Vårt tredje barn är åtta månader nu och hon hänger bara med på vad resten av familjen gör. Hennes huvudsysselsättning är att krypa runt och försöka göra sånt som hon inte får. Till exempel äta kattmat, leka med växter, smita in i storasyskonens rum eller dra i sladdar.

Vi har inga aktiviteter med henne och hon är för rastlös för att leka eller läsa - hon vill bara upptäcka och sysselsätta sig själv. Så hon är som en liten hund här hemma.

Vad skönt du säger så. Jag fick lite ångest för att jag inte är tillräckligt "pedagogisk" och sysselsätter sonen ordentligt. Han är så nöjd med att själv få upptäcka saker och jag drar med honom på en massa saker hela dagarna så det är inte så mycket tid för läsning och pedagogiska lekar. Hoppas att det blir folk av honom ändå;)
Svar på tråden Hur aktiverar ni era 8-månaders?