• Anonym (ts)

Går det bra att vara ensam hemma när man får missfall

Jag fick missfall i vecka 10 i slutet av september. Jag hade väldigt ont och en "klump" fastnade till och med vilket ledde till att jag ville åka till akuten så min man körde dit mig. Jag blödde mycket så vi fick lägga filtar i bilen så att jag inte skulle förstöra sätena. Klumpen satt fast i fyra timmar innan de tog ut den och då blev det genast bra. Jag blödde också väldigt mycket de två första timmarna och kunde därför inte gå från toaletten.

Nu är jag gravid i vecka 6.

Jag tyckte det var väldigt tur att min man var hemma. Dels för att det fanns någon som kunde köra mig till akuten och sköta det praktiska, men också för att det kändes bra att det fanns någon hemma som kunde bevaka mig ifall jag skulle svimma eller så.

Men min man är bortrest några dagar i månaden och jag är rädd för att få missfall just då.

Jag undrar om det brukar gå bra att klara av ett missfall ensam hemma? Eller kan det vara farligt? Beror väl också på vilken vecka man är i. Bör jag ställa krav på mannen att stanna hemma? 

• Svar på tråden Går det bra att vara ensam hemma när man får missfall
  • Hoppfull84

förstår att du är orolig efter att ha upplevt ett missfall tidigare men det finns ju faktiskt ingen anledning att det skulle sluta på det viset den här gången.
    detta är en ny graviditet, försök glädjas åt att ni ska få barn ist för att oroa dig för hur du skulle klara ett ev missfall som troligtvis inte kommer ske.
    tycker inte du ska tvunga mannen att vara hemma från arbetet om du inte känner att du mår psykiskt dåligt av att han är borta. oroar du dig så starkt inför ett ev missfall så kanske det vore bättre att be din barnmorska att få träffa en kurator nån gång i veckan för stödsamtal istället. så du kan hitta tillbaka till glädjen igen, att ni väntar barn tillsammans är ju fantastiskt spännande och roligt, du förtjänar att få lägga den gamla oron åt sidan. det akn du få hjälp med hos en kurator.

lycka till!

• Kya

för det första: du väntar ett barn, inte ett missfall.

för det andra: om du av någon anledning behöver akut hjälp och din man inte är hemma, så finns det både taxi och ambulanser att tillgå. (beroende på graden av allvar) oroa dig inte! grattis till livet i magen! 

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Anonym (ts)

Jag oroar mig mest för vad som händer om jag får missfall och han inte är hemma. För då är det 25 mil mellan oss. 

Jag är lika orolig för missfall som förra gången.  

• Anonym (ts)

Att jag förväntade mig att få missfall förra gången gjorde det nog lättare för mig att acceptera det när det väl hände. Jag var inställd på att det kunde hända.

• Anonym (emmy)
    Anonym (ts) skrev 2011-11-28 22:21:39 följande:
    Jag oroar mig mest för vad som händer om jag får missfall och han inte är hemma. För då är det 25 mil mellan oss. 

Jag är lika orolig för missfall som förra gången.  
    Jag har haft två missfall. Då jag fick det första blödde jag som en gris rent utsagt och vid det andra märkte jag inte ens av det. Inte ens som en halv vanlig mens. Och det var i samma vecka. Så det ena missfallet är inte det andra likt är vad jag försöker få sagt.
    Blir jo jobbigt om din man ska måsta vara i närheten av dig hela graviditeten, Händer det igen, ring en vän eller i värsta fall ambulans.
Svar på tråden Går det bra att vara ensam hemma när man får missfall