• Carina73

Tips på roliga barntårtor

Är det någon som har tips på hur man kan göra roliga tårtor till dotterns födelsedag? Känns tråkigt med en vanlig rund gräddtårta. Tänkte att man kanske kunde göra tårtan i någon annan form, typ som en nalle eller en bil....men vet inte hur.

Tacksam för alla tips och idéer-

• Svar på tråden Tips på roliga barntårtor
  • Tea78

En lätt grej att göra är siffror skär ut botten till den siffran hon fyller. eller varför inte göra en snögubbe nu när det är vinter, då sätter du ihop två runda bottnar och dekorerar med godis så det ser ut som en snögubbe. lycka till

• sockergryn

En orm är ju annars väldigt lätt att göra om man gör i sockerkaksbottnar i en rund form med hål i mitten. Om man gör två-tre stycken och delar dom mitt itu så kan man lägga bitarnarna efter varandra som två s ungefär. Hoppas att du förstår vad jag menar....

När min dotter fyllde år skar jag ut prinsesskronor ur färdiga bottnar. Ganska stort slöseri, men hon blev nöjd!

Annars kan man ju göra ett clownansikte eller något på en rund botten...

• Carina73

Kul idé att göra en ormtårta!! Men hur ska jag dekorera den så det ser ut som en orm? Har verkligen idéetorka!

• amazonsvea

Ormtårta brukar jag göra, antingen med glass i sånna sockerkaksformar, eller med sockerkakssmetsbotten.

Är det glassbotten är det ju bara att ta lite nonstop, maränger etc och göra något tjusigt. Är det sockerkaksbotten så kan du ju vispa grädde och hälla i karamellfärg så blir det roligt tillsammans med annan dekor.

//Amazonsvea

• Bastet

Kolla in www.wilton.com

Där finns MASSOR av roliga tårtor - vissa är överkurs, men idéerna kan man ju alltid ta efter!

Och när jag gör tårtor, så fyller jag dom med mousse istället för sylt, det blir mycket godare!!!

Sedan kan man ju alltid köpa lite dekorationer

www.tartanbutik.com

www.kalaspinglan.se

www.kalaslandet.se

och fästa på en helt vanlig princesstårta om man har ont om tid och idéer!

Lycka till!!!

• lejone

Jag gjorde en rolig tårta (visserligen till mig själv men tårta som tårta! ) som såg ut som en firre!
    Skitlätt o man slösar inte bort botten!
    Gör två runda bottnar o skär ut länpliga fenor o putmun(ett måste!) o sätt ioph o garnera med grädde o mandarinklyftor o vad du nu vill!
    Supersmaskigt!!!

Svar på tråden Tips på roliga barntårtor