• Anonym (Tess)

Sprickor i underlivet?

Hej!

Det senaste (månaderna) har jag upplevt att jag får som små sprickor i underlivet, alltså på dom yttre blygläpparna. Det gör inte särskilt ont förutom att det svider lite om det kommer kiss emot när jag går på toa och att det känns lite obehagligt.
    Idag kände jag som en reva och kollade med spegel och där fanns en jättelång "spricka" , kanske 2-3 cm lång. Det var rött och irriterat om man "drog isär" så såg det lite sårigt ut. Jag har inte rakat just där så jag kan ju inte slinta med rakhyveln.
    Fick barn för 13 månader sen och efterkontrollen gick bra, gjorde nyligen cellprovstagning och BM sa inget  om några ev sprickor och jag tänkte såklart inte på att fråga då jag inte hade besvär just då.
    Vad tror du det kan vara och vad ska man göra åt det??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sprickor i underlivet?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Ammar du? Slemhinnorna kan bli sköra under amning, hos rökare,vid medicinering,  i övergångsåldern och efter en gravidietet. Jag tycker att du ska prova dricka mera vatten, använda glidmedel vid samlag, undvika tvål i underlivet, lufta mycket, inte använda stringtrosor och provs att smörja med aco intimolja. Ge det ett par veckor och funkar inte det tycker jag att du ska bka tid hos en gynekolog,

lycka till

• Anonym (Tess)

Nej, jag ammar inte och röker inte. Har alltid massa glidmedel vid samlag.
    Har alltid väääldigt riklig ÄL,så ibland hjälper det knappt med trosskydd för det känns alltid fuktigt. Ibland använder jag tampong för det blir så kladdigt annars.
    Känns som att är det fuktigt så kan det inte läka ordentligt?
    Använder heller inte tvål när jag duschar och aldrig stringtrosor,
    Det kommer lite i perioder...
    Vad kan man göra åt det om man pratar med en gynekolog? Ska jag ringa KK eller min BM?

Svar på tråden Sprickor i underlivet?