• Anonym (noll koll)

Hur fylla i ESTA vid inresa till USA om man är dömd för ett brott?

Jag sitter och ska fylla i Esta för inresa till usa och undrar hur man ska fylla i denna fråga:

"B) Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or have been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or have been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities? *"

Dels förstår jag nada utav texten. Och dels så är jag dömd för stöld år 2004 och fick 2 års villkorligt då. Vet inte hur länge jag är prickad efter detta? Finns jag fortfarande med i registret? Och ska jag svara ja eller nej på frågan ovan?

• Svar på tråden Hur fylla i ESTA vid inresa till USA om man är dömd för ett brott?
  • MrSmith

Enkelt översatt har du blivit gripen eller dömd för narkotikabrott alt blivit gripen och dömd för mer än 2 brott med 5 år eller med som påföljd alt har du jobbat som narkotikasmugglare alt söker du tillträde för att kunna bedriva brottsligverksamhet.

• Anonym

Jag tror att du kan vara borttagen ur registret, kan vara 5 år och finns det inte med i något register så finns det ju ingen anledning att ta upp det, är dessutom osäker på om du behöver ta upp det ändå med tanke på frågan och ditt brott/straff, är dock inte helt säker. Nån annan här inne kanske har bättre läsförståelse än vad jag har...

• Anonym (kollat)

Om du var över 18 år  vid brottstillfället tar det 10år innan detta tas bort ur registren.
    Moral turpitude="moralisk skändlighet" innefattar olika typer av brott b l a annat stöld. 
    (Jag antar med tanke på straffpåföljden att du gjort dig skyldig till grov stöld, men att du fick villkorligt då du var ostraffad innan?)

Du är upplysningskyldig i ESTA alltså svara ja.
    Detta kan dock innebära att du får svårt att komma in i landet.
    Om man blir påkommen med att att ljuga i ansökan sitter man "pyrt" till.

Kolla med jurist för säkrast info!!!

• Anonym (noll koll)

Jag var ostraffad sen innan det är rätt, och har inga föreseelser efter detta heller. Jag fick inga böter utan en villkorlig dom.
    Men kan det bli problem att komma in alltså?
    Mitt ex som var dömd för kvinnomisshandel reste medans hans villkorliga dom fortfarande gällde och kom in, dock vet ju inte jag vad han fyllde i på esta:t och har ingen lust att fråga heller.  

• Anonym

Hur blev det? Kom du in i landet? Ska åka med min sambo som har blivit straffad för några år sedan för narkotikabrott. Svarade nej men är nu orolig att de ändå skulle kolla när man kommer in i landet...

• Sweet life

Kolla med amerikanska ambasaden... Här är alla hobbyexperter, för korrekta råd och info bör du vända dig till ambasaden...

• Anonym

Vadå, kontakta ambassaden och erkänna det? det är ju som att bädda för trubbel. ESTA ansökan är godkänd, jag tänkte mer på kontrollerna i USA. Hur frekvent kolla de personer och hur noga. Jag hörde någon som sa att de inte har rätt att kolla upp svenska brottsregister men det kan väl omöjligt stämma? Vad är då vitsen med att ha kontrollerna?

• Sweet life
    Anonym skrev 2011-12-15 14:31:44 följande:
    Vadå, kontakta ambassaden och erkänna det? det är ju som att bädda för trubbel. ESTA ansökan är godkänd, jag tänkte mer på kontrollerna i USA. Hur frekvent kolla de personer och hur noga. Jag hörde någon som sa att de inte har rätt att kolla upp svenska brottsregister men det kan väl omöjligt stämma? Vad är då vitsen med att ha kontrollerna?
    Grejen är att fyller du i ESTA ansökan och där svarar jag på nån av de där frågorna kommer du få den nekad och du måste söka visum via ambasaden... Ring och fråga generellt vad som kan hända om man svarat nej och dem sen kollar upp det... Du behöver ju inte ange ditt namn eller nått...
  • Anonym

Som sagt, ESTA är redan ansökt och godkänt. Det jag undrar om är hur ofta de kollar vidare när man väl är i USA? vad ställer det för frågor och kollar de upp en igen. Det står när man har gjort ansökan att ett godkännande inte behöver garantera en inträde i USA. men hur ser rutinen ut där undrar jag då? Kollar de upp alla och vad har de för kontroller? Någon som känner någon som kunnat resa till usa trots fälld för narkotikabrott?

• Sweet life
    Anonym skrev 2011-12-15 14:44:18 följande:
    Som sagt, ESTA är redan ansökt och godkänt. Det jag undrar om är hur ofta de kollar vidare när man väl är i USA? vad ställer det för frågor och kollar de upp en igen. Det står när man har gjort ansökan att ett godkännande inte behöver garantera en inträde i USA. men hur ser rutinen ut där undrar jag då? Kollar de upp alla och vad har de för kontroller? Någon som känner någon som kunnat resa till usa trots fälld för narkotikabrott?
    När jag åkte dit ställdes inga frågor alls... Jag visade upp pass och det gröna kortet man fyllde i på flygplanet och sen fick jag min stämpel.. Men visst, det förekommer säkert stickprovskontroller...
  • Anonym
    Sweet life skrev 2011-12-15 15:05:12 följande:
    När jag åkte dit ställdes inga frågor alls... Jag visade upp pass och det gröna kortet man fyllde i på flygplanet och sen fick jag min stämpel.. Men visst, det förekommer säkert stickprovskontroller...
    Cool. Jättetack för svar. Får vi hoppas att vi har lika tur. Han är verkligen ingen skum kille man skulle misstänka. Han var bara vid fel plats vid fel tillfälle och skulle aldrig göra något liknande igen. Så jag hoppas tullen också tycker han ser pålitlig ut!
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2011-12-15 14:44:18 följande:
    Fråga passpolisen på flygplatsen i usa
  • Anonym (nyfiken)

Hur gick det med inresan?

Svar på tråden Hur fylla i ESTA vid inresa till USA om man är dömd för ett brott?